شنبه, 01 آبان 1395 ساعت 17:04

روی خط خبر با دکتر محمدرضا مجیدی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

گفتگوی شبکه‌ی خبر با دکتر محمدرضا مجیدی در خصوص اهمیت میراث دیداری و شنیداری برای کشور در صبح روز شنبه،‌ اول آبان 1395

مجیدی: حافظه دیداری و شنیداری، به حفظ حافظه مشترک مردم یک جامعه و حتی همه بشریت کمک ‏می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمدرضا مجیدی، رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در برنامه روی خط خبر صبح شنبه، در خصوص اهمیت میراث دیداری و شنیداری تصریح کرد: می توان گفت که حافظه جهانی، میراث مستند مردم دنیا و معرف بخش بزرگی از مواریث فرهنگی ملل است.

مجیدی گفت: پاسداشت و حفظ و نگهداری مواریث ملی کشورها و پیوند زدن آنها به تعلق خاطر جهانی یکی از اهداف سازمان یونسکو است.

محمد رضا مجیدی افزود: این سازمان 25 سال پیش به این جمع بندی رسید که باید در کنار مواریث مادی مانند ابنیه و آثار تاریخی، مواریث معنوی  شامل آئین ها و سنت هایی که ملموس نیستند نیز برای جهانیان ثبت و ضبط شوند.

او افزود: البته تا کنون ما مواریث زیادی را به ثبت رسانده ایم که دارای سند هستند، البته می توان گفت اهمیت موضوع میراث فرهنگی به حدی است که  به شکل جهانی مطرح است و بر همین اساس سازمان یونسکو روزی را به نام روز جهانی میراث دیداری و شنیداری نامگذاری کرده است.

رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی افزود: به همین منظورو برای تقویت حافظه جمعی ملت ها برنامه حافظه جهانی شکل گرفت، این برنامه به این ترتیب است که افراد باید همانطورکه در تقویت حافظه شخصی خود کوشش می کنند، حافظه جمعی خود را نیزکه بیانگر هویت تاریخی و فرهنگی آنان است را تقویت کنند.

او گفت: این مسئله خصوصا در مورد کشور عزیزمان ایران بسیار صادق است، سرزمینی که حرف برای گفتن بسیار دارد چرا که اگر ما تاریخ علم کشورمان را به درستی بررسی کنیم خواستگاه بسیاری از علوم در این سرزمین است که از آن به عنوان سرزمین فرهنگی یاد می کنیم و با مطالعه تاریخ میهن عزیزمان هم می توانیم ثابت کنیم که مهد بسیاری از اکتشافات و  تمدن ها  از کشور ما بوده  است.

محمد رضا مجیدی افزود: بر همین اساس سازمان یونسکو بخش میراث مستند را به عنوان مهم ترین اصل و به عنوان حافظه ملت ها در دستور کار قرار داده است.

منبع: شبکه‌ی خبر

اطلاعات تکميلي

خواندن 1052 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار