شنبه, 01 آبان 1395 ساعت 08:24

مرکز تبادل کتاب، مکانی برای هم افزایی فرهنگی و ترویج کتابخوانی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مرکز تبادل کتاب به عنوان اولین مرکز رسمی تبادل کتاب در کشور، دارای 150 هزار جلد، 147 عنوان و زیر عنوان کتاب و محلی مناسب برای مبادله کتاب های خوانده شده است.
مرکز تبادل کتاب از اواخر خرداد سال 94 در چهار راه ولیعصر(عج)، خیابان برادران مظفر شمالی افتتاح شد و طی حدود 15 ماهی که از عمر این مجموعه می گذرد، حدود 315 هزار جلد کتاب مفید به آن وارد شده است.
این آثار، شامل کتاب هایی در حوزه های مختلف نظیر مهندسی پزشکی، ادبیات، رمان و روانشناسی است که در منازل مردم بدون استفاده نگهداری می شد و برای استفاده دیگران به قیمت ارزان به مرکز تبادل کتاب منتقل شده است.
به گفته مدیر این مرکز، طی این مدت همچنین حدود 165 هزار جلد کتاب از مرکز تبادل کتاب خارج شده که با این حساب اکنون 150 هزار جلد کتاب در آن موجود است.
این مجموعه که توسط جمعی از علاقه مندان به حوزه کتابخوانی افتتاح و به صورت هیات امنایی اداره می شود، با 16 نیرو در دو شیفت خدمات فرهنگی ارائه می کند.

** موضوع بیشترین کتاب های ورودی مذهبی و دینی است
سید محمد بحرینیان با بیان اینکه موضوع بیشتر کتاب هایی که به مرکز تبادل کتاب وارد می شوند، مذهبی و دینی است به خبرنگار ایرنا گفت: کتاب های دانشگاهی و ادبی( شعر و رمان) در رتبه دوم و سوم هستند، موضوع کتاب هایی هم که از این مرکز خارج می شود، به ترتیب استقبال از آنها، ادبیات، روانشناسی و دانشگاهی و کمک آموزشی است.
وی با بیان اینکه همه نوع کتابی را از مردم برای انتقال به مرکز تبادل کتاب تحویل نمی گیریم، اضافه کرد: کتاب های درسی آموزش و پرورش، کتاب های افست شده، فصل نامه ها، چکیده مقالات و کتاب های کمک آموزشی که بیش از سه سال از تاریخ انتشار آنها گذشته باشد، جزو این کتاب ها هستند.

** کتاب ها با بیش از 50 نسخه را از در منازل تحویل می گیریم
وی اظهار کرد: اگر تعداد کتاب ها بیش از 50 نسخه باشد، مرکز تبادل کتاب آنها را از در منازل تحویل می گیرد، کتاب ها بعد از ورود به این مکان توسط صاحب کتاب و کارشناسان قیمت گذاری می شود.
به گفته بحرینیان، قیمت گذاری کتاب ها بر اساس برخی فاکتورها نظیر نوع چاپ، جنس کاغد، تمیزی، حروفچینی و سال انتشار انجام می شود.
مدیر مرکز تبادل کتاب ادامه داد: پس از قیمت گذاری، کتاب ثبت و در قفسه مربوط گذاشته می شود، بعد از دریافت رسید از مشتری، او باید تا فروش این کتاب منتظر بماند، در صورتی که کتاب قبل از دو هفته فروش نرفت با تخفیف و قیمت جدید در معرض فروش قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: پس از دو هفته قیمت کتاب ها تا 30 درصد، تا سه هفته 50 درصد و تا یک ماه با 70 درصد تخفیف در مناسبت های خاص مانند روز دانشجو و هفته کتاب به فروش می رسد.
بحرینیان با بیان اینکه در روند این کار فقط کتاب با کتاب تبادل می شود، افزود: در صورت فروش نرفتن کتاب، بعد از یک ماه صاحب آن می تواند ظرف سه روز نسبت به دریافت آن اقدام کند و در صورت دریافت نکردن کتاب، این کالای فرهنگی به مدارس و مناطق محروم اهدا می شود.
وی تصریح کرد: درصورتیکه افراد کتابی در اختیار نداشته باشند، می توانند با مراجعه به این مرکز از کتاب های مورد علاقه و دست دوم دیدن و آن را با قیمت ارزان خریداری کنند.
بحرینیان با بیان اینکه علاقه مندان می توانند از طریق سامانه اینترنتی tabadoleketab.com از منزل کتاب های موجود در مرکز را جستجو کنند و از عنوان و موجودی آن ها مطلع شوند، افزود: کانال تلگرامی مرکز تبادل کتاب به آدرس https://telegram.me/tabadolketab راه دیگری برای ارتباط مردم با این مجموعه است.

** پنجشنبه ها و بعد از ظهرها پیک کاری مرکز
وی با بیان اینکه ساعت کار مرکز تبادل کتاب همه روزه از ساعت 9 تا 21 است، ادامه داد: بعدازظهرها و روزهای پنجشنبه تعداد مراجعان افزایش پیدا می کند تا جایی که بتازگی روزهای جمعه را هم از ساعت 14 تا 20 فعالیت داریم.
بحرینیان هدف از راه اندازی این مرکز را دسترسی به کتاب مورد نظر با هزینه و زمان کمتر عنوان و اضافه کرد: مرکز تبادل کتاب فرصتی برای دسترسی بیشتر افراد به کتاب ها و همچنین گردش کتاب های بدون استفاده در جامعه با کمترین هزینه به منظور هم افزایی فرهنگی و ترویج کتاب و کتابخوانی است.
فراهنگ ** 1880 ** 1071 ** خبرنگار: پروین اروجی ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 892 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار