جمعه, 30 مهر 1395 ساعت 14:28

کتابی که جا می ماند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
جاگذاشتن کتاب های شخصی در مکان های مختلف علاوه بر اینکه موجب بهره برداری افراد از مطالب و محتوای آنها می شود، دیگران را تشویق به مطالعه و خواندن می کند.
به گزارش ایرنا، جاگذاشتن کتاب های شخصی با موضوعات مختلف در مکان هایی نظیر پارک، سینما و ایستگاه اتوبوس حرکتی فرهنگی و ارزشمند است و علاوه بر اینکه مانع انباشته شدن این کالای فرهنگی و بدون استفاده ماندن آن در منزل می شود، می تواند رایگان به دست افرادی برسد که از عهده خرید کتاب حتی به قیمتی ناچیز هم بر نمی آیند.
واقعیت آن است که مطالعه کتابهای خوانده شده شاید دیگر برای فرد جذابیت قبل از خواندن آن را نداشته باشد اما اهدای همان کتاب و یا در اختیار دیگران گذاشتن این «یار مهربان» از طرق مختلف که یکی از آنها رها کردن کتاب در مکان های عمومی است، می تواند زندگی فرد دیگر را دچار تحول کند.
با رها کردن کتاب و دست به دست شدن آن می توان علاوه بر دادن هویتی تازه به این دوست مهربان، آن را از لابلای قفسه هایی که طی سال فقط خاک می خورند، نجات داد و به دست مخاطبی دیگر رساند.
با این روش رفتاری می توان انتظار داشت کتابی که در قاره آسیا خوانده و رها شده روزی از قاره ای دیگر سر درآورد، بنابراین به اشتراک گذاری کتاب می تواند در همه نقاط جهان فراگیر شود، هر چند اکنون در بسیاری از کشورها شاهد این فعالیت فرهنگی سازمان یافته هستیم.
برخی منتقدان این طرح، آن را گامی در جهت کاهش فروش کتاب و متضرر شدن نویسنده دانسته و برخی معتقدند جاگذاشتن کتاب می تواند باعث شود افراد به کتابهایی مفید و کمیاب دسترسی پیدا کنند.

** حرکتی زیبا و ماندگار
نویسنده و عضو هیات مدیره انجمن قلم در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، جا گذاشتن کتاب در مکان های عمومی را اقدامی زیبا و بجا دانست که با دست به دست شدن آن می توان فرهنگ کتابخوانی را رواج داد.
راضیه تجار با بیان اینکه هر کاری فواید و مضراتی دارد، می گوید: هر آنچه ارزان بدست آید، شاید قدر و قیمت واقعی آن شناخته نشود، از این رو برخی به همین دلیل از این حرکت نمادین استقبال نمی کنند، اما جا گذاشتن کتاب و مجلات در مکان های عمومی تاثیرات خوبی را هم دارد.
وی ادامه می دهد: برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی و ممانعت از برداشتن کتابها از مکان های عمومی نظیر سینما و پارک می توان راهکارهایی یافت که از آن جمله می توان به ممهور کردن صفحات کتاب اشاره کرد.
نویسنده «محبوبه صبح» می گوید: در صورتی که در شناسنامه کتاب به موضوع امانتداری و هدف کسی که کتاب را جا گذاشته است نیز اشاره شود، افراد به دلیل باور و اعتقادات خود سعی خواهند کرد پس از مطالعه و استفاده از کتاب، آن را در اختیار شخص دیگری قرار دهند.
وی می افزاید: در بسیاری از مساجد نیز شاهد هستیم که مردم پس از مطالعه و خواندن یک کتاب، دوباره آن را سرجای خود می گذارند، بنابراین با این راهکارها افراد زیادی از یک کتاب بهره مند خواهند شد.
تجار با بیان اینکه افراد مایل هستند بیشتر خود کتاب را خریداری و به چرخه تولید و توزیع کتاب کمک کنند، می گوید: این احتمال نیز وجود دارد که کتاب های جاگذاشته شده به دست افرادی بیفتد که علاوه بر مطالعه آن، علاقه مند به خرید همان کتاب به تعداد زیاد برای بهره مندی دیگران باشند.

** رساندن کتاب به دست مشتاقان آن
یک رمان نویس پیشکسوت در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: جاگذاشتن کتاب، مجله یا نشریات علمی در مکان هایی نظیر پارک و یا صندلی اتوبوس یک کار پسندیده فرهنگی است که گاه به گاه خود آن را انجام می دهم تا جایی که برخی مواقع دیگران به تصور اینکه آنها را جاگذاشته ام، صدایم می زنند.
محمد علی گودینی با بیان اینکه بسیاری از کتابها در پستوی خانه ها خاک می خورد، می افزاید: شرایط امروز آپارتمان نشینی و در دسترس نبودن فضای کافی باعث شده بسیاری کتاب های اضافی خود را در کارتن و انباری نگهداری کنند که به نوعی ایجاد مزاحمت است، از این رو شایسته است با قرار دادن این یار مهربان در مکان های عمومی، آن را به دست مشتاقان کتاب برسانند.
نویسنده کتای «سیلاب و نبرد»، یکی دیگر از فواید جاگذاشتن کتاب در مکان های عمومی را، گرفتن بهانه از دست افرادی دانست که گرانی آن را عاملی برای نخواندن می دانند.
وی ادامه می دهد: بسیاری را می شناسم که در منزل خود کتاب های قدیمی و ارزشمندی را نگهداری می کنند؛ در حالیکه نه جای مناسب و نه حوصله ای برای حفظ آن دارند، از این رو آنها را با قیمت بسیار نازل در اختیار خریداران سودجو قرار می دهند؛ در حالی که اهدای آنها ارزش معنوی بیشتری دارد.
گودینی با بیان اینکه جاگذاشتن کتاب دارای پیامدهای منفی نیز است، اضافه می کند: این احتمال وجود دارد که کتاب ها با طراحی جریان های منحرف و با موضوعات غیراخلاقی در مکان های عمومی قرار بگیرد؛ از این رو وجود متولیانی در این عرصه ضروریست تا به صورت داوطلب محتوای کتاب ها را بررسی کنند.
نویسنده کتاب «گل های کاغذی» می افزاید: یکی دیگر از کارها برای جلوگیری از سوء استفاده از این کار فرهنگی، ممهور کردن صفحات کتابهاست، این اقدام مانع فروختن کتابها توسط برخی افراد سودجو می شود.
لب کلام اینکه، خوب است مردم کمی بیشتر به این مقوله بپردازند و برای ارتقای سطح آگاهی و ارتقای فکری و فرهنگی خود و جامعه به سمت کتاب رو آورند؛ زیرا هر شخص با پرورش ذهن خود به داشتن جامعه ای متفکر و آگاه کمک می کند.
با اشاعه این روش - جا گذاشتن کتاب - و ترویج آن در میان همه افراد جامعه، دیگران را به مطالعه و کسب دانایی تشویق کنیم.
فراهنگ ** 1880 ** 1071 ** خبرنگار: پروین اروجی ** تنظیم کننده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 1025 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار