یکشنبه, 18 مهر 1395 ساعت 11:24

ارائه مجموعه مقالات برگزیده پنجمین کنگره امام سجاد در یک اثر

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

کتاب «سجاده خورشید، مجموعه مقالات برگزیده پنجمین کنگره امام سجاد علیه السلام» به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان منتشر شد.

 کتاب سجاده خورشید، مجموعه مقالات برگزیده پنجمین کنگره امام سجاد علیه السلام، با کوشش احمد پهوانی به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان منتشر شد.

این کتاب از یک مقدمه و شامل بیست مقاله بوده که برخی از مقاله‌های آن عبارت است:

عوامل و موانع و راهکارهای تحقق وحدت و همدلی بر مبنای سیره آموزه‌های امام سجاد علیه السلام

شاخصه‌های اقتصاد مقاومت سیره امام سجاد علیه السلام

محاسبه و مراقبه نفس از نگاه امام سجاد علیه السلام، راهی به سوی تکریم مقام انسان

عزت نفس زیبنت زندگی زنی العابدین علیه السلام

تحلیل گفتمانی اقتصاد مقاومتای در سیره امام سجاد با تأکید بر صحیفه سجادیه

راهکارهای امام سجاد در حفظ حماسه عاشورا

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

 چهارمین پیشوای مسلمین حضرت زین العابدین علیه السلام برای همه تشنگان معارف الهی و جویندگان راه حق و حقایق میراثی بسیار ارزشمند و گنجی پربهاء را به ودیعه نهاده است. مجموعه دعاهای آن حضرت در قالب صحیفه سجادیه ره‌آوردهای فراوانی از معارف و اخلاق به همراه دارد که به زیبایی تمام راه و رسم زندگی را به انسان‌ها می‌آموزد.

 صحیفه سجادیه، این گنجینه عظیم الهی، این مجموعه بی‌نظیر و مملو از مطالب الهیات و حقایق معرفتی، بالاتر از آن است که حق وصف آن در قلم و مدح احدی از انسان‌ها بگنجد؛ چرا که به حق فرموده‌اند؛ اگر کسی بخواهد خداوند با او سخن بگوید قرآن تلاوت کند و اگر کسی بخواهد با خدا سخن بگوید صحیفه سجادیه را مطالعه نماید.

 امروز متأسفانه غبار مهجوریت میراث آن امام راستین را فرا گرفته است، لذا مکرر شاهد توصیه مقام معظم رهبری به مطالعه کتاب گران‌بهای صحیفه سجادیه و لزوم انس نسل جوان با این زبور آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم می‌باشیم، دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان در راستای لبیک‌گویی به سخنان مقام معظم ولایت در 5 سال متوالی اقدام به برگزاری کنگره بین‌المللی امام سجاد علیه اسلام با حضور فرهیختگان و مسلمان و غیر مسلمان از داخل و خارج کشور نمود.

 به الحمدالله هر ساله با اعلام فراخوان مقاله، شیفتگان معارف حقه الهی اقدام به قلم فرسایی نموده و بیش از 200 مقاله در کنگره پنجم واصل گردید این کتاب پیش رو شامل 20 مقاله منتخب است که توسط هیأت محترم داوران انتخاب و به چاپ رسیده است.

عوامل و موانع و راهکارهای تحقق وحدت و همدلی بر مبنای سیره آموزه‌های امام سجاد علیه السلام

اسماعیل خارستانی

چکیده: وحدت و همدلی از دستورهای اکید قرآن کریم و پیشوایان دینی ماست. سیره عملی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و پیشوایان دین سرشار از وحدت‌گرایی و ایجاد همدلی میان مسلمانان است. بینش پیشوایان دینی برخاسته از قرآن کریم، ایشان همواره به این اصل مهم می‌اندیشند و چه در عرصه بیان و نظر و چه در عرصه عمل بر زمینه‌ها و راهبردهای وحدت‌آفرین و ایجاد همدلی اهتمام می‌ورزیده‌اند.

هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی عوامل، موانع و راهکارهای تحقق وحدت و همدلی بر مبنای سیره و آموزه‌های امام سجاد علیه السلام می‌باشد که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است.

 بر این اساس کلیه اطلاعات و منابع مربوط به موضوع گردآوری شده و به شیوه کیفی به ارائه یافته‌های پژوهش پرداخته شده است.

در این تحقیق دلایل ضرورت وحدت و همدلی، عوامل و مؤلفه‌های وحدت و همدلی، موانع وحدت و همدلی، راهکارهای وحدت و همدلی بر مبنای سیره و آموزه‌های امام سجاد  علیه السلام مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد که بر مبنای سیره و آموزه‌های امام سجاد  علیه السلام در سایه وحدت و همدلی، بسیاری از ناهنجاری‌ها از میان می‌رود و به واسطه آن صلح، صفا و آرامش برقرار می‌شود.

شاخصه‌های اقتصاد مقاومت سیره امام سجاد علیه السلام

اسماعیل خارستانی

چکیده: اقتصاد مقاومتی یکی از بحث‌های جدی عصر حاضر در دنیای اسلام به خصوص در کشور ما می‌باشد و به طور کلی هر جامعه‌ای که در معرض تهدید دشمن تا بن مسلح به ابزارها و فنون اعم از اقتصادی و سیاسی باشد از الزام‌آورترین ساز و کارهای اجتماعی در میدان مقابله برایشان محسوب می‌شود. از آنجایی که سیره ائمه اطهار  علیهم السلام از مهم‌ترین برنامه‌های هدایت و سعادت انسان به شمار می‌رود و سیره شریف و تعالیم نورانی آنان از هیچ مسأله‌ای فروگذار نبوده جامع‌ترین و کامل‌ترین برنامه‌ها را برای رشد و تعالی انسان و حل مشکلات جامعه بشری ارائه داده است.

در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و با هدف شناخت شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی در سیره عملی و نظری امام سجاد  علیه السلام از منابع موجود با محوریت صحیفه سجادیه، رساله حقوقیه  استفاده شده است.

در این کاووش بر نقش بی‌بدیل شریعت محمدی در عرصه اقتصاد و شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی دست یافتیم، اقتصادی که بر مبنای تلاش جمعی، عدالت، مصالح فردی و اجتماعی انسان، با پشتوانه علم و آموزه‌های دین باشد. همچنین چرایی و چیستی اقتصاد مقاومتی و الزامات آن بیان و راهکارهای مؤثر در ایجاد اقتصاد مقاومتی نیز مشخص شده است.

محاسبه و مراقبه نفس از نگاه امام سجاد علیه السلام، راهی به سوی تکریم مقام انسان

رضا شیرازی

چکیده: خداوند منان هدف از خلقت انسان را عبادت خویش بیان می‌دارد و آن را رحمت معرفی نموده و طریقی در برگزیدن بهترین‌ها، که این مهم جز با معرفت خداوند و جز از طریق برگزیدگان حق و معرفت آنان به دست نیاید. لذا در سیره تحقق این مهم، تحقیق حاضر انجام گردیده که بیان سیره هدایتی امام سجاد در دوران امامت حضرت و نحوه نشر معارف اسلام بدست اوست که به صورتی ویژه در قالب مناجات و نیایش و عبادات ارائه گردیده و بر محور اخلاق استوار است.

انسان باید نسبت به نفس خودش محاسبه و مراقبه داشته باشد و حسنات را انجام و از سیئات دوری نماید. ذکر خداوند بر دهان بشر جاری باشد و شکر نعمت‌های او را داشته باشد و اینکه تقوی و پارسائی در دنیا و یقین در عقیدت داشته و زهد بر اساس تقوی و صبر در برابر مصائب و رضا و تسلیم در برابر پروردگار و توکل به خداوند در کارها را پیشه خود سازد و حسن ظن به خداوند متعال داشته و اظهار فقر و حاجت پیش دیگران نکند در زندگی قناعت به آنچه خدا قسمت او کرده و کفاف در رزق داشته و در رفتار با مردم حسن سلوک داشته باشد و نیز در برابر مردمی که به او بد کرده‌اند عفو و اغماض داشته و دنیا را بازار آخرت بداند و از محرمات بپرهیزد و باز اینکه طمع نسبت به مال مردم نداشته و از یاد خداوند غفلت نداشته باشد و در کارها نیست را خالص نموده و از ریا و بخل و حسد و خشم و غضب دوری کند و اگر این رذایل از او سر زد، با توبه به درگاه پروردگار خویش لباس مذلت و خواری را از خود دور سازد.

عزت نفس زینت زندگی زنی العابدین علیه السلام

رقیه ابراهیمی شهر آباد

چکیده: با بررسی زندگی ائمه اطهار علیه السلام به شاخص‌های مهمی در سبک زندگی این بزرگان برخورد می‌کنیم که می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای ما در تمام مراحل زندگی باشد. در این میان حضرت امام سجاد  علیه السلام سهم بسیار زیادی در تبیین اصول و موازین اسلام و نقش آن در زندگی شخصی و اجتماعی خود و سایر افراد دارد. با بررسی سخنان گهربار آن حضرت که بخش اعظمی از آن در قالب دعا نمود می‌یابد، می‌توانیم اصول این سبک را شناسایی نماییم.

کتاب شریف صحیفه سجادیه منبع جامع و کاملی در این زمینه است. با توجه به ویژگی‌ها و شرایط زمانی و مکانی دوران زندگی آن امام همام، انتخاب قالب دعا برای بیان اصول اعتقادی آن بزرگوار بسیار به‌جا و مناسب است. شاید به دلیل وجود خفقان زیاد در آن زمان اگر حضرت روشی غیر از قالب دعا را انتخاب می‌کرد فرموده‌ها و گفته‌های گهربارش توسط دشمنان سریعاً محو می‌شد و آنان علناً به مبارزه با اصول اعتقادی و مشرب فکری والا و جامع آن حضرت می‌پرداختند.

اما تدبیر آن امام همام باعث شد اکنون بعد از گذشت صدها سال سخنان آن حضرت چنان پویایی و حیات داشته باشد که گویی هم عصر ماست و در میان ما زندگی می‌کند. با بررسی مشرب فکری آن حضرت در قالب دعاها بسیاری از خصوصیات فردی او نمایان می‌شود. از جمله می‌توانیم «سبک زندگی» و ویژگی‌ها و روش‌ها و خصوصیات اخلاقی ایشان را در این باره بیابیم. یکی از مسائل مهمی که در طول حیات آن حضرت و در خلال

 نمود یافته است، «عزت نفس» و بازتاب اثرات این ویژگی مهم در طول زندگی ایشان. در این مقاله سعی داریم؛ ابعاد «عزت نفس» را به عنوان یکی از خصلت‌های مهم اخلاقی امام سجاد علیه السلام در طول زندگی گهربارش در خلال دعاها در کتاب شریف صحیفه سجادیه بررسی نماییم.

تحلیل گفتمانی اقتصاد مقاومتی در سیره امام سجاد علیه السلام با تأکید بر صحیفه سجادیه

زینب شریفی اسدی

چکیده: نظریه  اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری در شرایطی در جامعه مطرح گشت که اقتصاد جامعه در فشار تحریم اقتصادی، سیاسی از سوی دشمنان و ابر قدرت‌ها به دست می‌برد. نظر به اسلامی بودن جامعه  ایرانی، اگر بر طبق الگوهای اسلامی نگریسته شود، اقتصاد مقاومتی به عنوان یک شعور اقتصادی و یک راهکار مهم برای عبور از بحران موجود است.

از این رو در این پژوهش با استمداد از کلام ارزش بار امام سجاد علیه السلام به تبیین تئوریک این مقوله پرداخته در صدد بررسی این نکته برآمدیم که اقتصاد مقاومتی در سیره امام سجاد  علیه السلام از چه جایگاهی برخوردار است؟

در پاسخ به سؤال اصلی بر طبق نظریه  گفتمان باید گفت: به دنبال بحران ایجاد شده در جامعه  اسلامی عصر امام سجاد علیه السلام، اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از ساز و کارهای نرم افزارانه در راستای برجسته‌سازی گفتمان شیعی و حاشیه‌رانی گفتمان‌های رقیب و در قالب متن گفتمانی صحیفه  سجادیه ارائه و مطرح گشت.

در پایان نظر به همه بعدی بودن شخصیت امام سجاد  علیه السلام در علوم مختلف و قرارگیری ایشان در رأس گفتمان شیعی، این پژوهش می‌تواند با تبیین دکترین اسلام، الگوهای در دسترسی را به جامعه اسلامی و به تبع جهانی ارائه نماید.

راهکارهای امام سجاد در حفظ حماسه عاشورا

سید ضیاء الدین علیانسب

چکیده: قیام عاشورای حسینی، بزرگترین محاسبه  تاریخ اسلام است. حاکمان بنی‌امیه و بنی‌عباس، برای از یاد بردن و تحریف اهداف این حماسه، تمام تلاش خود را به کار بستند. امام سجاد علیه السلام شاهد عینی این حماسه بوده و مسؤولیت رساندن پیام عاشورا به گوش جهانیان و حفظ این حماسه تاریخی را بر عهده داشتند. اقدام‌های امام سجاد  علیه السلام نوعی حلقه  اتصال قیام عاشورا به عصرهای بعدی است. امام سجاد علیه السلام با توجه به مقتضیات زمان، برای حفظ این حماسه، راهکارهایی علمی، مانند ایراد خطبه‌های روشن گرایانه و افشاگرایانه، گفت‌وگوهای دشمن‌شکن، دعاها و راهکارهای عملی چون، گریه‌های تأثر انگیز، زنده نگه داشتن فرهنگ شهادت و ایثار با حمایت از قیام‌های طاغوت ستیز به کار بستند که می‌توان گفت این راهکارها، از مؤثرترین عوامل حفظ حماسه  عاشورا به شمار می‌آید.

از این روی، نوشتار حاضر، راهکارهای امام سجاد  علیه السلام برای حفظ حماسه  عاشورا را به شیوه  کتابخانه‌ای مورد پژوهش قرار داده و در نهایت بدین نتیجه رسیده است که نهضت عاشورا فقط مربوط به زمان امام حسین و یارانش نبوده بلکه با راهکارهایی که امام سجاد  علیه السلام و دیگر ائمه در پیش گرفتند تا به امروز این قیام و حماسه  حسینی حفظ شده است در طول تاریخ نیز نهضت‌ها و انقلاب‌های بیشتری توسط بزرگ‌مردانی چون امام خمینی  رحمة الله علیه رخ داده است که با ایثار و فداکاری‌های مردان حق این نهضت‌ها حفظ شده است.

کتاب «سجاده خورشید» در 464 صفحه در شمارگان 3000نسخه با قیمت 20 هزار تومان از سوی دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان منتشر شده است./998/پ202/ق

منبع: خبرگزاری رسا

اطلاعات تکميلي

خواندن 783 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار