شنبه, 10 مهر 1395 ساعت 14:12

اشکالات شورای نگهبان در مورد لایحه خصوصی سازی مدارس برطرف شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اشکالات وارده از سوی شورای نگهبان بر لایحه خصوصی سازی مدارس برطرف شد و امیدواریم هفته آینده در مجلس به تصویب برسد.
به گزارش روز شنبه ایرنا، محمد مهدی زاهدی درمورد لایحه خصوصی سازی مدارس گفت: لایحه از شورای نگهبان به مجلس برگشت داده شد و دارای چند اشکال جزئی بود که در جلسه کمیسیون سعی کردیم اشکالات را برطرف کنیم و در هفته آینده در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد.
وی درخصوص تاثیرات این لایحه در نظام آموزشی کشور تصریح کرد: مگر کل میزان و تاثیر وضعیت دانش آموزان غیرانتفاعی در نسبت کل کشور چقدر است؟ اکنون این میزان 10 درصد است و فرض کنید در چند سال آینده این رقم به 12 الی 13 درصد برسد که بیشتر هم نخواهد شد و امیدواریم با این لایحه کیفیت آموزشی بالا برود.
زاهدی در پاسخ به عوارض احتمالی ورود افراد مختلف در حوزه تاسیس مدارس گفت: برای هئیت مؤسس مدارس در لایحه شرایط سختی در نظر گرفته شده است که هر کسی نمی تواند بیاید و عضو هئیت مؤسس شود و ممکن کسی هم باشد که از نظر مالی وضع خوبی داشته باشد این ایرادی ندارد و چه بهتر که افرادی باشند که به جای دریافت تسهیلات در مدارس سرمایه گذاری کنند.
وی اظهار داشت: نظارت در این لایحه نسبت به آن چه که در سال 68 تصویب شد و یا بعدا تمدید شد خیلی دقیق پیش بینی شده است و امیدواریم هفته بعد در صحن مجلس تصویب شود و بعد از آن بستگی به شورای نگهبان که ایرادی می گیرد یا نه دارد.

** برگزاری همایش زکریای رازی در آذر ماه سال جاری
همایش گرامیداشت زکریای رازی روز 17 آذرماه سال جاری در محل کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.
جلسه 204 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
در این جلسه نحوه انعکاس برخی از دستاوردهای تمدن اسلام و ایران در رسانه ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضا بر تهیه محتوای مناسب در این زمینه تأکید کردند.
در ادامه جلسه، موضوع جایزه کتاب فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در دستور کار قرار گرفت و گزارش روند اجرای این طرح ارائه و بررسی شد.
اعضاء کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ضمن تأکید بر لزوم اجتناب از کارهای موازی، ارائه راهکارهای عملیاتی به منظور استفاده بهینه از این ظرفیت را نیز مورد تأکید قرار دادند.
دستور بعدی جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، ارائه گزارش اقدامات انجام شده پیرامون «همایش گرامیداشت زکریای رازی» بود که در این گزارش اعلام شد، همایش گرامیداشت زکریای رازی روز 17 آذرماه سال جاری در محل کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.
در پایان جلسه نیز نحوه برگزاری «همایش جندی شاپور» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

** طلاق به عنوان یک ناهنجاری موجب ده ها فساد جنسی، اقتصادی و... خواهد شد
جلسه 123 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه که به ادامه بررسی رشته درسی «خانواده و سلامت جنسی» اختصاص داشت، ابعاد فرهنگی و تربیتی این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این بخش از جلسه با اشاره به طرح نظرات مباین با مبانی اسلامی در زمینه مسائل جنسی که در برخی از محافل علمی کشور، لزوم تبیین مبانی سلامت جنسی از منظر شرع نیز مورد تأکید قرار گرفت.
در بخش دیگری از بررسی این برنامه درسی، با اشاره به بین رشته ای بودن این رشته تحصیلی، بر لزوم آموزش پزشکی، روانشناسی، جامعه شناسی و... در برنامه درسی این رشته تأکید شد.
پس از ارائه کلیات این برنامه درسی اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به این شرح است: ترسیم دقیق جایگاه این رشته از نظر ارتباط آن پزشکی و روانشناسی، لزوم همکاری وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه، ادغام برخی از سرفصل های درسی این رشته به علت تشابه موضوع این دروس، برنامه ریزی علمی در مسیر تسهیل ازدواج، آسان، به موقع، آگاهانه و پایدار به عنوان هدف اصلی این رشته و منحصر نبودن نگاه اسلام به مسائل جنسی به احکام و تعمیم این نگاه به اخلاق اسلامی و... .
پس از ارائه این نظرات با رأی مثبت اعضاء مقرر شد تا این برنامه درسی در یک کارگروه 3 نفره مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرند.
غلامعلی حداد عادل هم در این جلسه با اشاره به لزوم اجراء کامل قوانین و مقررات مصوب در حوزه آموزش عالی گفت: آنچه که مهم است اجرای بهینه مقررات و قوانینی است که توسط نهادهای مسئول تصویب می شود.
وی افزود: وضع و تصویب قوانین و مقررات مانند به دنیا آوردن کودک است و اجرای این قوانین و مقررات مانند تربیت این کودک است و اگر نهادی نتواند قانون مصوب خود را اجرایی کند، بهتر است اصلاً قانون وضع نکند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همه ما می دانیم که جامعه و کشورمان از منظر اخلاق جنسی با ناهنجاری مواجه است و گسترش طلاق و کاهش ازدواج یکی از مصادیق این ناهنجاری است.
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: به همین دلیل رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به کنترل و کاهش نرخ طلاق اصرار فرموده اند.
وی افزود: این ناهنجاری ها مستمک دشمنان انقلاب و اسلام برای تضعیف و تخریب وجهه انقلاب اسلامی شده است.
عضو هئیت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: طلاق به عنوان یک ناهنجاری موجد و موجب ده ها فساد جنسی، اقتصادی و... خواهد شد و برای مهار مشکل باید یک جهاد مقدس شکل گیرد.
حداد عادل با اشاره به نقش و جایگاه خانواده در دین مبین اسلام گفت: با تجربه بیش از سه دهه که از حضور در تعلیم و تربیت دارم به جرأت می گویم فروپاشی خانواده به فروپاشی دینی می انجامد.
وی افزود: خانواده متدین می تواند از یک انسان متدین تربیت کند و اگر تربیت دینی و خانواده صورت نگیرد در نهادهای دیگر مانند آموزش و پرورش اگر این تربیت محال نباشد، قطعاً بسیار دشوار است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نباید مشکلات و معضلات اخلاقی جامعه را انکار و پنهان کرد بلکه باید مانند یک طبیب دلسوز این معضلات را درمان کرد.
پس از سخنان حداد عادل، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به راه اندازی این رشته در مقطع دکتری، دقت بیشتر در سرفصل ها و محتویات ارائه شده در این برنامه درسی را خواستار شد.
وی همچنین از تشکیل کارگروه مشترک بین وزارتخانه های علوم و بهداشت به منظور تعیین تکلیف رشته «روانشناسی بالینی» خبر داد.
در انتهای جلسه نیز اعلام شد راه اندازی رشته جامعه شناسی دفاع مقدس در مقطع کارشناسی ارشد در جلسه شورای برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.
فراهنگ**9187**1027**دریافت کننده: حمیدرضا بازگشا**انتشار دهنده:محمدجواددهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 735 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار