جمعه, 09 مهر 1395 ساعت 15:16

گزیده اخبار علمی ایرنا در اولین هفته پاییز

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آغاز عملیات اجرایی طرح شتابگر ملی ایران در قزوین، اختصاص سه هزار میلیارد ریال اعتبار به کارگروه نجات دریاچه ارومیه در سال 1395، امضای 11 سند همکاری دارویی و درمانی میان ایران و روسیه و حضور 13 دانشگاه ایران در جمع برترین دانشگاه های جهان از جمله رویدادهای نویدبخشی بود که در هفته نخست پاییز امسال در صدر اخبار علمی و فناوری ایرنا قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، شهرهای مختلف کشور همچون مشهد، تبریز، شیراز، کرمان، اردبیل و ساری نیز در هفته اول مهرماه میزبان چندین همایش علمی تخصصی ملی و بین المللی بودند.

**عملیات اجرایی طرح شتابگر ملی ایران در قزوین آغاز شد
عملیات اجرایی طرح شتابگر ملی ایران (چشمه نور) روز چهارشنبه، همزمان با سفر ریاست جمهوری و اعضای هیات دولت به استان قزوین آغاز شد.
این طرح بزرگ علمی با هدف تاسیس نخستین آزمایشگاه ملی مقیاس بزرگ برای تحقیقات بین رشته ای در کشور از سال 89 کلید خورده بود.
به گفته 'محمدجواد لاریجانی' رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی، شتابگر ملی، یک طرح بین رشته ای است که هر مرتبه آن استفاده خاصی داشته و تنها در علم فیزیک خلاصه نمی شود و با تکمیل طرح شتابگر ملی، حدود چهارهزار محقق علمی و فنی از علوم و رشته های مختلف در آن مشغول به فعالیت خواهند شد.

**اختصاص سه هزار میلیارد ریال اعتبار به کارگروه نجات دریاچه ارومیه در سال 1395
هیأت وزیران در جلسه روز یکشنبه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، با اختصاص سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح ها و پروژه های مصوب کارگروه نجات دریاچه ارومیه در سال 1395 موافقت کرد.
هیأت دولت همچنین در ادامه بررسی این پیشنهاد، هرگونه توسعه اراضی کشاورزی اعم از اراضی ملی منابع طبیعی به کشاورزی، دیم به آبی، زراعی به باغی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه و هرگونه عملیات را که منجر به افزایش برداشت از منابع آب حوضه اعم از ایجاد و بهسازی ایستگاه های پمپاژ آب، احداث آب بندی و سدهای معیشتی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه می شود، ممنوع کرد.
وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی نیز موظف شدند ضمن ممنوعیت صدور مجوز در این زمینه، با متخلفان برخورد کنند.

**ایران و روسیه 11 سند همکاری دارویی و درمانی امضا کردند
11 سند توافق شده همکاری بین بخش های خصوصی صنعت دارو و درمان ایران و روسیه در حضور سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سرگئی تسیب معاون وزارت صنایع و بازرگانی این کشور در مسکو امضا شد.
تحقیق و پژوهش، ثبت روسی داروهای ساخت ایران، تولید مشترک و عرضه داروی ایرانی در روسیه، واکسن، بازاریابی برای صادرات به کشورهای دیگر، تجهیزات و فناوری پیشرفته مرتبط با صنایع پزشکی از جمله امور تشخیصی و درمانی و تبادل تجربیات برخی از محورهای مورد توافق در اسناد امضا شده بین بخش های خصوصی دو کشور است.
هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر بهداشت هفته گذشته در چارچوب راه اندازی یک خط تولید داروی ایرانی و همچنین مذاکره با مقام های روسی با هدف گسترش روابط در این حوزه به روسیه سفر کرد.
در همین راستا، خط تولید ماده اولیه داروی نوساخت فینگولیمود برای درمان ام اس در سن پترزبورگ با حضور وزیر بهداشت و سفیر ایران کار خود را آغاز کرد و براساس توافق انجام شده، طرف ایرانی انتقال فناوری را با شریک روسی خود اجرا می کند.

**حضور 13 دانشگاه ایران در جمع دانشگاه های برتر جهان
براساس تازه ترین رتبه بندی منتشره سال 2017-2016 پایگاه بین المللی تایمز، ایران با 13 دانشگاه برتر در دنیا توانست بعد از ترکیه با 18 دانشگاه رتبه دوم خاورمیانه را کسب کند.
در سال 2015-2014 از ایران تنها دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان حضور داشتند که در سال قبل، این تعداد به هشت دانشگاه افزایش یافت و در سال جاری 13 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع 978 دانشگاه برتر جهان از79 کشور قرار گرفتند.
در رتبه بندی تایمز در سال 2017-2016 از جمهوری اسلامی ایران، نام دانشگاه های علم و صنعت ایران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه شیراز، تهران، علوم پزشکی تهران، فردوسی مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی کرج، شهید بهشتی، یزد و زنجان در جمع برترین دانشگاه های دنیا به چشم می خورد.

**بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان در چین به بهره برداری رسید
بر اساس اعلام دانشمندان چینی، ساخت بزرگترین رادیو تلسکوپ دنیا در این کشور به پایان رسیده و بهره برداری از آن در بخش پینگ تانگ استان «گویی جو» در جنوب غرب چین آغاز شد.
این رادیو تلسکوپ با نصب چهار هزار و 450 پنل در مرکز یک بشقاب بزرگ شبیه بشقاب های ماهواره ای ساخته و ارزش این طرح 180 میلیون دلار برآورد شده است.
بنا بر گزارش های موجود در دو یا سه سال اول دانشمندان چینی از این تجهیزات استفاده خواهند کرد و پس از آن دانشمندان جهان می توانند با این رادیو تلسکوپ کار کنند.
تلسکوپ چینی قطری در حدود 300 متر دارد و 10 برابر از تلسکوپ دارای 100 متر قطر که در بن آلمان مستقر شده حساس تر است.
کار ساخت رادیو تلسکوپ از سال 2011 میلادی آغاز شد و دارای هفت دریافت کننده قوی است که پنج دریافت کننده را چین ساخته و بقیه با همکاری استرالیا و آمریکا ساخته شده است.
کابرد اصلی رادیو تلسکوپ ها در استفاده های علمی بخصوص در حوزه نجوم و ستاره شناسی و اکتشافات زمینی است.

**آزمایش موفقیت آمیز موتور راکت Raptor
شرکت اسپیس ایکس SpaceX اولین آزمایش موتور راکت Raptor را با موفقیت به انجام رساند و اگر برنامه های این شرکت به درستی پیش رود، ظرف چند دهه آینده راکت raptor برای پرتاب انسان به مریخ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

هنگامی که در سال 2012 میلادی برای اولین بار راکت Raptor معرفی شد، شرکت SpaceX اعلام کرد قرار است موتور این راکت چندین برابر قدرتمندتر از خانواده موتورهای Merlin1 باشد که در حال حاضر نیروی محرکه راکت های Falcon را تامین می کنند و البته برخلاف موتورهای Merlin1 که از ترکیب نفت سفید پالایش شده و اکسیژن به عنوان سوخت استفاده می کنند، قرار است راکت Raptor با استفاده از ترکیب متان مایع و اکسیژن مایع، توان مورد نیاز خود را تامین کند.
آزمایش موفقیت آمیز موتور Raptor در حالی انجام شد که در ماه سپتامبر یکی از راکت های Falcon 9 شرکت SpaceX هنگام پرتاب به فضا منفجر شد و در جریان این حادثه محموله راکت و یکی از سکوهای پرتاب موشک متعلق به این شرکت خصوصی از بین رفت.

**حمایت 10هزار میلیارد تومانی از محصولات دانش بنیان
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: براساس مصوب هیأت دولت دستگاه های اجرایی موظف شده اند ظرف یک ماه هدف، برنامه و سهم دستگاه خود را برای بازارسازی محصولات دانش بنیان تولید داخل به میزان 10 هزار میلیارد تومان ارائه کنند.
'سورنا ستاری' با اشاره به پیش بینی اختصاص یک هزار میلیارد تومان به منظور بازارسازی شرکت های دانش بنیان گفت: در همین راستا، دستگاه های اجرایی موظف شدند ظرف یک ماه سهم دستگاه خود را از هدف، برنامه و روش اجرای آن را به معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برای جمع بندی و ارائه به هیأت وزیران اعلام کنند.
وی بر لزوم مشارکت فعالانه دستگاه های اجرایی برای شتاب دهی به اقتصاد دانش بنیان در مصوبه اخیر هیات دولت تاکید کرد و افزود: در نخستین محور این مصوبه، مسأله بازارسازی برای محصولات دانش بنیان داخلی مورد توجه قرار گرفته است.

**دسترسی به اطلاعات پایگاه علوم و فناوری تا 15 مهر رایگان شد
دسترسی به مقالات علمی فارسی و عربی پایگاه اطلاعات علوم و فناوری به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید تا 15 مهرماه رایگان اعلام شد.
کاربران می توانند از طریق وب سایت این مرکز به نشانیhttp://ricest.ac.ir/ و یا با مراجعه به لینک های ذیل مقالات علمی مورد نیاز خود را دانلود و مطالعه کنند.
مقاله های الکترونیکی فارسی:
https://search.ricest.ac.ir/ricest/advsearch.aspx
مقاله های الکترونیکی عربی:
https://search.ricest.ac.ir/ricest/earaarticle.aspx
کتاب های الکترونیکی:
https://search.ricest.ac.ir/ricest/ebook1.aspx?lan=fa
مقاله های الکترونیکی کنفرانس ها:
https://search.ricest.ac.ir/ricest/econf.aspx

در هفته ای که گذشت، نهمین جشنواره ملی حرکت ویژه انجمن های علمی دانشجویی در دانشگاه شهید باهنر کرمان، برگزاری دومین سمپوزیوم بین المللی سرطان به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور حدود یک هزار پزشک و متخصص در حوزه علوم پایه و رشته های مختلف پزشکی از داخل و خارج کشور ، سمپوزیوم تازه های حفظ باروری در سرطان با هدف معرفی آخرین دستاوردهای علمی در زمینه درمان و حفظ توان باروری مبتلایان به بیماری سرطان هشتم مهرماه در بیمارستان بوعلی تهران، پنجمین کنگره پیشگیری از بیماری های قلب وعروقی در شیراز، کنگره جهانی هیپنوتیزم در دندانپزشکی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، چهاردهمین دوره مسابقه های ملی بتن ایران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، نخستین کنفرانس بین المللی آب٬ محیط زیست و توسعه پایدار در دانشگاه محقق اردبیلی، اولین ایده بازار مهندسی مواد و متالورژی به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همایش ملی تبیین نقش نخبگان در تحقق اقتصاد مقاومتی با حضور بیش از 100 نفر از نخبگان استان های مختلف کشور در ساری برگزار شد.
علمی**1055**2017 ** تنظیم کننده: زینب کارگر** انتشار دهنده: زهره محتشمی پور

اطلاعات تکميلي

خواندن 811 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار