جمعه, 09 مهر 1395 ساعت 11:08

فرهنگستان زبان اردو پاکستان، فرهنگ لغت اردو به فارسی تهیه می کند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیرکل فرهنگستان زبان اردو پاکستان اعلام کرد که این فرهنگستان در حال انجام فعالیت های مهمی برای آماده سازی و تهیه یک فرهنگ لغت اردو به فارسی است.
به گزارش ایرنا، خانم 'تحسینه جهان' در جلسه ملاقات شهاب الدین دارایی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با 'جنید اخلاق'، معاون وزارت اطلاع رسانی و میراث ملی (بخش تاریخ ملی و میراث ادبی) دولت پاکستان حضور داشت، این خبر را اعلام کرد و گفت که این اقدام مهم تحت نظارت خانم دکتر انجم حمید معاون علمی این فرهنگستان درحال انجام است.
آقای جنید اخلاق در جلسه پیشنهاد کرد که برای انجام این طرح بزرگ، یک گروهی علمی از استادان فارسی تشکیل شود که در این امر همکاری داشته باشند. وی اظهار امیدواری کرد که باهمکاری اداره فروغ زبان اردو با فرهنگستان زبان وادب فارسی و رایزنی فرهنگی ایران، حداکثر تا اواسط سال 2017 فرهنگ نامه مذکور از اردو به فارسی آماده شود.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از این پیشنهاد، گفت فرهنگ نامه مذکور می تواند برای دانشجویان زبان اردو دانشگاه تهران و دانشگاه فردوسی مشهد برای تهیه پایان نامه ها نیز مورد بهره برداری قرار گیرد.
دارایی همچنین اظهار داشت: رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان به مناسبت سالروز ولادت علامه اقبال لاهوری، باهمکاری دانشگاه علامه اقبال سمیناری برگزار خواهد کرد واز همکاری های علمی توسط اداره های وابسته و زیر نظر این وزارتخانه پاکستان، استقبال می کند.
معاون وزیر اطلاع رسانی پاکستان گفت: از هرگونه همکاری برای برگزاری سمینارها و نشست های فرهنگی و ادبی توسط رایزنی فرهنگی دریغ نخواهیم کرد.
در این ملاقات، دو طرف همچنین درخصوص گسترش روابط و همکاری های فرهنگی دوجانبه و اجرایی کردن تفاهمنامه همکاری بین فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران و فرهنگستان زبان اردو پاکستان گفتگو و تبادل نظرکردند.
دارایی با بیان اینکه سه فرهنگستان شامل فرهنگستان هنر، زبان و ادب فارسی و فرهنگستان علوم ،زیر نظر رئیس جمهوری ایران فعالیت دارند، گفت: دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران را به عهده دارند و این فرهنگستان هیئت امنایی دارد که اعضای هیئت علمی آن از ایران و ازکشورهای تاجیکستان، افغانستان و پاکستان هستند که با آن همکاری می کنند.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی جمهوری اسلامی ایران ظرفیت و امکانات خوبی در دسترس دارد و می تواند باکشور دوست و همسایه پاکستان در طرح مشترک همکاری داشته باشد.
رایزن فرهنگی کشورمان افزود: گام های موثری توسط دولت پاکستان برای رایج کردن زبان اردو در مکاتبات ادارای و مدارس به عنوان زبان ملی این کشور برداشته می شوند که قابل تقدیر است. در این زمینه نیز فرهنگستان زبان فارسی با توجه به تجربه ارزشمندی که در این زمینه دارد، می تواند در زمینه معادل سازی واژه های اردو بجای واژه های انگلیسی، با طرف پاکستانی همکاری داشته باشد.
دارایی همچنین اظهار داشت: برای اعزام رئیس فرهنگستان اردو به ایران اقدام کردیم تا بتواند از نزدیک با فعالیت فرهنگستان زبان وادب فارسی ایران آشنا شوند و منتظر پاسخ دعوتنامه هستیم.
رایزن فرهنگی کشورمان همچنین افزود: باهمکاری رایزنی فرهنگی سفارت ایران، 'گوشه حافظ' در بنیاد ملی کتاب آماده شده است در نظر داریم که باحضور یک شخصیت بلند پایه ازایران و از پاکستان مراسم افتتاحیه گوشه حافظ را برگزار کنیم.
آساق**1723
انتشار دهنده: محمدرضا منافی

اطلاعات تکميلي

خواندن 856 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار