پنج شنبه, 08 مهر 1395 ساعت 20:52

دلیل فاصله گرفتن نسل جوان از معارف مولانا عدم شناخت است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دبیر کل همایش بین المللی نکوداشت مولانا گفت: در ایران مهمترین دلیل فاصله گرفتن نسل جوان از معارف مولانا، عدم شناخت درست از این شخصیت بزرگ است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پرفسور حسین باهر روز پنجشنبه در همایش بین المللی بزرگداشت مولانا اظهار داشت: یکی از مهمترین دلیل عدم شناخت صحیح مولانا در بین جوانان ایرانی چه نسل کنونی و چه نسل قبل از انقلاب، نبود برنامه و تبلیغات در حوزه فرهنگ شناسی است.
وی ادامه داد: سرزمین ایران از دیرباز مهد تفکرات عرفانی و تاملات اشراقی بوده از این رو طی قرون و اعصار نام آوران بی شماری در عرصه عرفان و تصوف در دامن خود پرورش داده که یکی از این بزرگان، مولانا جلال الدین محمد بلخی است.
باهر با اشاره به برگزاری چهارمین مراسم بزرگداشت مولانا گفت: این چهارمین بزرگداشت این شخصیت بزرگ است که با همه کاستی ها و کمبودها برگزار کردیم و این همایش صددرصد مردمی بوده و از هیچ نهاد داخلی و خارجی درخواست کمک نکردیم و امیدوارم که همه به همیاری ما بیایند.
وی گفت: در برگزاری این همایش همواره انتظار راهنمایی و همکاری داریم تا در این امر به جایی برسیم که این معنویت را با مثنویت برگزار کرده و از من نفسانی به من عرفانی متولد گردیم و درس عشق را سرمشق صلح جهانی قرار دهیم.
در ادامه فیض اله توحیدی مولوی شناس گفت:مولوی از جمله شاعران به نام و برجسته ادبیات فارسی و به حق از ارکان چهارگانه ادب ایران زمین است.
وی ادامه داد: احاطه و ذوق شعر مولانا در ادبیات عارفانه و همچنین تسلط و اشراف جامع و کامل وی بر علوم مختلف نقلی و عقلی، حکمت و فلسفه و همچنین دین و عرفان بر هیچ کسی پوشیده نیست.
توحیدی بیان داشت: مولانا در 14 سال پایانی زندگیش از چنان حکمت و معرفتی برخوردار بوده که پیرامون آن به نگارش کتابی با عنوان «حکمت در مولانا» پرداختم که در برگیرنده آموزه ها و نکات حکیمانه مولانا در کتاب گرانمایه مثنوی و معنوی است.
همایش بین المللی نکوداشت مولانا با حضور جمعی از هنرمندان، شاعران داخلی و خارجی در سالن همایش های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
در این مراسم با پخش تیزر ربنا از محمد رضا شجریان استاد آواز ایران که در این مراسم حضور نداشت، تجلیل شد.
در ادامه ۱۵ لوح سپاس و ۱۰ لوح دیگر به افرادی که در خصوص آثار مولانا فعالیت داشته اند اهدا شد.
فراهنگ**9338**1569 **خبرنگار : صدیقه بهارلو * انتشاردهنده: علی حبیبی

اطلاعات تکميلي

خواندن 518 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار