پنج شنبه, 08 مهر 1395 ساعت 16:36

دولت به ایجاد فضای باز فرهنگی معتقد است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به اعتقاد دولت، فرهنگ فقط در فضای باز رشد و اعتلا پیدا می کند و ایجاد این فضا از مهمترین رویکردهای دولت تدبیر و امید است.
به گزارش روز پنجشنبه گروه فرهنگی ایرنا، علی جنتی با اشاره به اینکه دولت برای اعتلای ظرفیت فرهنگی تمامی استان ها قدم برداشته است، افزود: انتشار ٨٠ هزار عنوان کتاب در سال و صدور چهار هزار و ٥٠٠ مجوز مطبوعاتی از هشت هزار مجوز کل، کاهش صدور مجوز انتشار کتاب از ٢ سال به ٢٢روز از نشانه های ایجاد فضای باز فرهنگی در کشور است.
وی ادامه داد: تحقق عدالت فرهنگی از دیگر رویکردهای فرهنگی دولت یازدهم بوده که در این راستا تمامی سازمان های وابسته به این وزارتخانه موظف هستند حداقل ٢٠ درصد اعتبارات خود را برای توسعه استان ها تخصیص دهند تا شهرستان های کشور از امکانات و تجهیزات بیشتری برخوردار باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دولت یازدهم وارث بسیاری از مشکلات گذشته بوده که این کم توجهی ها باعث شده برخی از جشنواره های ملی و استانی غیر فعال شود اما در سه سال گذشته در راستای تحقق عدالت فرهنگی فعالیت بسیاری از این جشنواره شروع شده است.

** واگذاری بررسی انتشار کتاب به اهل فرهنگ و ادب
به گفته وزیر فرهنگ و اشاد اسلامی، بررسی صدور مجوز انتشار کتاب ها به منظور جلوگیری از برخی خرده گیری ها به اساتید دانشگاه ها و صاحبان اهل فرهنگ و ادب واگذار شده که در نتیجه آن بیش از ٨٠ هزار عنوان کتاب در سه سال به چاپ رسیده که عمده این کتاب ها چاپ اول خود را تجربه کرده اند.
جنتی افزود: در این راستا صدور مجوز چاپ کتاب به برخی استان ها تفویض شده تا علاوه بر بومی سازی و تسهیل فرهیختگان کشور، مدت زمان صدور مجوز از ٢ سال به ٢٢ روز کاهش یابد.
وی ادامه داد: عمده توجه دولت در صدور مجوز انتشار کتاب ها بررسی مواد قانونی نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و در این بین فرصت اعتلای فرهنگ تمامی استان ها و قومیت ها به مردم آن مناطق اعطا شده است.
جنتی گفت: در ابتدای دولت بسیاری از برادران اهل تسنن از درج جمله 'ویژه اهل سنت' گلایه می کردند که دولت یازدهم به منظور احترام به این قشر مانع از درج این کلمه در کتاب ها شد.

** صنعت سینما در نیمه اول ٩٥ رشد ٢ برابری نسبت به سال ٩٣ را تجربه کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صنعت سینمای کشور سال جاری فروشی پر رونق را تجربه کرد که در نیمه اول در گیشه سینماهای کشور حدود یک هزار میلیارد ریال محصولات سینما به فروش رفته است.
جنتی افزود: میزان فروش صنعت سینما در نیمه اول سال جاری با ٢ برابر کل فروش سال ٩٣ که به میزان ٥٢٠ میلیارد ریال بود برابری می کند.
وی گفت: ساخت فیلم و برگزاری جشنواره ها با نگاه بومی نیز از دیگر سیاست های این وزارتخانه بوده و این وزارتخانه آماده اعطای مجوز برگزاری جشنواره فیلم های کردی در سنندج با نگاه بومی سازی سینما است.
وی ادامه داد: این رشد در راستای توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر انجام یافته و علاوه بر آن هم اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از تولید آثار فاخر ادبی، هنری و فرهنگی را آغاز کرده است.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این وزارتخانه از انتشار کتاب های فاخر در محور ملی حمایت می کند و علاوه بر آن در حوزه هنرهای تجسمی نیز فروش و خرید آثار تولیدی ویژه را به منظور حفظ حقوق هنرمندان در داخل و خارج کشور نظارت می کند.

** واگذاری مدیریت به بخش خصوصی و تفویض اختیار به استان ها از سیاست های کلان مدیریت دولت است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذاری مدیریت به بخش خصوصی و تفویض اختیار به استان ها را از سیاست های کلان مدیریت دولت عنوان کرد و افزود: در این خصوص نیز بسیاری از معاونت ها از جمله قرآن و عترت در استان های کشور ایجاد می شود.
جنتی گفت: در این واگذاری هیچ کدام از استان ها تفاوتی با هم نداشته و علاوه بر آن به دنبال تاسیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در برخی از شهرستان های تازه تاسیس کشور هستیم و چارت سازمانی این اداره ها در معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری در حال تدوین است.
وی ادامه داد: صدور مجوز ساخت فیلم، انتشار کتاب و اجرای بسیاری از فعالیت ها به استان ها واگذار شده تا حذف تمرکز از تهران انجام شود.
وی افزود: برون سپاری خدمات و برخی امکانات به بخش خصوصی از دیگر سیاست های دولت بوده و این وزارتخانه نیز در این خصوص اقدامات قابل توجهی انجام داده است.
به گفته وی، واگذاری زیرساخت های فرهنگی و هنری به هنرمندان و فعالان بخش خصوصی از مهمترین برنامه های این وزارتخانه است که می توان با ایجاد این امکان علاوه بر حمایت از فعالیت های فرهنگی در تامین برخی نیازهای مادی جامعه فرهنگ و هنر را تحقق داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از واگذاری طرح های نیمه تمام فرهنگی و هنری با ١٠ درصد قیمت تمام شده به بخش خصوصی خبر داد و افزود: هدف از این اقدام حمایت از توسعه زیرساخت های فرهنگی استان ها و شهرستان ها بوده که سرمایه گذاران می توانند این فرصت را در خدمت اعتلای فرهنگی بکار گیرند.
جنتی با بیان اینکه تاکید رئیس جمهوری در هیات دولت شایسته سالاری در اعطای پست های مدیریتی است افزود: کارآمدی و تدبیر مهمترین توجه این وزارتخانه در انتخاب مدیران بوده و استفاده از توانمندی نیروهای بومی هر منطقه از جمله این اهداف است.
او افزود: استفاده از نیروها و امکانات استان ها در مدیریت ها موجب افزایش همگرایی و وحدت در کشور می شود.

** دولت به فرهنگی بودن استان کردستان اعتقاد قلبی دارد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه کردستان استانی فرهنگی است افزود: دولت به این گفته اعتقاد قلبی داشته و وجود فرهنگ بومی، شاعران و ادیبان، تقدیم ٧٠ شهید روحانی، تحریر بسیاری از کتاب های فرهنگی و هنری گواه زنجیره طولانی و قدمت فرهنگ و تاریخ این استان است.
جنتی گفت: این وزارتخانه قبول دارد که امکانات و نیروهای انسانی این استان متناسب با ظرفیت ها و پتانسیل های استان کردستان نیست و باید یک توجه ویژه در این خصوص انجام شود.
وی ادامه داد: کاروان فرهنگی دولت تدبیر و امید به منظور شناسایی مشکلات به استان سفر کرده تا در آینده زمینه توسعه زیرساخت های استان فراهم شود.
او گفت: این وزارتخانه آماده اعطای مجوز روزنامه به این استان است اما برای این اقدام باید بخش خصوصی وارد شده و همچنین با توجه به ایجاد فضای باز فرهنگی این مجوز با سرعت بیشتری نسبت به قبل صادر می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ورود بخش خصوصی برای ایجاد یک چاپخانه مطبوعات در این استان را خواستار شد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بخش خصوصی برای ایجاد این چاپخانه حمایت های لازم را اعمال می کند.
به گفته وی خوشنویسی کردستان از قطب های محوری کشور بوده که در دوسالانه جشنواره خوشنویسی کردستان آثار فاخری تولید شده و انتظار می رود هنرمندان اهتمام بیشتری در این هنر داشته باشند.
جنتی از حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعزام هنرمندان استان ها به فستیوال های هنری جهان، برگزاری جشنواره ، همایش ها و هفته های فرهنگی خبر داد و افزود: می توان با رایزنان فرهنگی در خصوص استفاده بیشتر از هنرمندان این استان قدم برداشت.
وی افزود: برگزاری جشنواره های بین المللی زبان کردی در عرصه های فرهنگ و هنر حمایت می شود تا علاوه بر حضور هنرمندان کرد زبان دیگر کشورها به مرکزیت استان کردستان از تجارب آنها نیز استفاده کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حمایت از هنرمندان از دیگر برنامه های محوری این وزارتخانه بوده و هم اکنون صندوق اعتباری هنر و هنرمندان بیش از ٤٧ هزار عضو فعال داشته و ٢٢ هزار نفر آنان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.
در این مراسم پوستر جشنواره های هفت گانه کردستان شامل سومین جشنواره فرهنگ رضوی، سومین جشنواره مولودی خوانی رضوی، نهمین جشنواره موسیقی کردی، نخستین جشنواره بین المللی فیلم سنه دژ، نهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی، دومین جایزه کتاب سال کردستان و نخستین جشنواره منطقه ای تئاتر عروسکی رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب کاروان فرهنگی دولت تدبیر و امید به همراه معاونان این وزارتخانه شامل معاون مدیریت و توسعه منابع، معاون امور فرهنگی، معاون امور هنری، رئیس سازمان سینمائی کشور، معاون قرآن و عترت، معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی، معاون حقوقی و امور مجلس به این استان سفر کرده است.
فراهنگ**9338**1569** دریافت کننده: صدیقه بهارلو * انتشاردهنده: علی حبیبی

اطلاعات تکميلي

خواندن 391 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار