پنج شنبه, 08 مهر 1395 ساعت 10:28

دیروز و امروز ایران و کره جنوبی با 100 عکس

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
برپایی نمایشگاه عکس مشترک ایرنا و یونهاپ فرصتی است تا ضمن آشنایی با فرهنگ و تمدن کره جنوبی، به تماشای تصاویری همچون قدیمی ترین لوح چاپ فلزی در دنیا یا مناظر زیبا از این کشور بنشینیم.
برخی معتقدند کره ای ها و ایرانی ها خیلی به یکدیگر شبیه هستند چون شباهت هایشان از جنس فرهنگ شرقی است. مثلا به بزرگترها احترام می گذارند، برای مهمان ارزش خاصی قائل هستند و از زرنگی هم بدشان نمی آید.
شاید نگاهی به هزار و ۳۰۰ سال روابط ایران و کره جنوبی از دریچه یک نمایشگاه عکس ممکن نباشد اما ایرنا و یونهاپ به عنوان خبرگزاری های ایران و کره جنوبی تصمیم گرفتند تا نمایشگاهی را در آخرین روز از هفته دفاع مقدس در خانه هنرمندان ایران رقم بزنند و گوشه ای از این روابط را به رخ جهانیان بکشند.
آویخته شدن 100 تصویری که قرار است تا 12 مهر بر دیوارهای نگارخانه ممیز در خانه هنرمندان خودنمایی کند، حاصل ماه ها رفت وآمد و دیدارهای دوجانبه و چند جانبه از جمله ملاقات پارک نو هوانگ رئیس خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی با محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی است.
یکی از نکات جالب در نمایشگاه عکس مشترک ایرنا و یونهاپ برگزاری همزمان این نمایشگاه در تهران و سئول است.
به عبارت دیگر این هنرنمایی در جهت همکاری های دو جانبه و با هدف ارتقای سطح روابط فرهنگی دو کشور به صورت همزمان در تهران و سئول برپا شده است.
در آن سوی دنیا یعنی در شهر سئول، نمایشگاه عکس مشترک دو خبرگزاری امروز(چهارشنبه) با حضور حسن طاهریان سفیر ایران در کره جنوبی، چو یون سون وزیر فرهنگ، پارک نو هوانگ رئیس خبرگزاری یونهاپ و کیم یونگ جینگ رئیس موزه ملی گشایش یافت که طاهریان هدایایی را به دو تن از هنرپیشه های اصلی سریال «جومونگ» که باعث آشنایی مردم ایران با فرهنگ کره و تقویت مراودات فرهنگی دو کشور شده اند، اعطا کرد.
اما در این سوی دنیا یعنی در ایران، نمایشگاهی با 100 تصویر به نمایش درآمده و تمامی تصاویر بر اساس محورهای سیاسی، فرهنگی، تاریخی، ورزشی و جاذبه های طبیعی و گردشگری چیده شده و بازدیدکنندگان می توانند محورهای موردنظر را در ایران و کره مقایسه کرده و به نقاط مشترکی دست یابند.
از طبیعت شروع می کنیم و مروری بر تصاویری زیبا از جنگل ها و مناطق دیدنی کره جنوبی در این نمایشگاه داریم که منطقه غیرنظامی بین کره جنوبی و کره شمالی در میان مه و قصر کیونگ بوک در سئول پوشیده از برف را می توان از تصاویر دیدنی عکس های هنرمندان کره ای برشمرد.
از دیگر تصاویر می توان به دریاچه کیونگ پو در مه، صخره های ستونی در استان کیونگ نام، درختان افرا حومه شهر چون چئون در استان کانگ وون و نخستین برف پائیزی بر کوهستان هلا در جزیره جیجو در جنوب کره اشاره کرد.
ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در استان گیلان از معدود عکس های طبیعت ایران است که زیبنده نمایشگاه است اما تصاویری همچون قطار در حال حرکت در امتداد ساحل در استان کانگ دون، چکاوک نیزار در حال استراحت زیر نیلوفر آبی، جدال عقاب ها بر سر شکار و حتی قطره های باران زمستانی بر شیشه خودرو در سئول از دیدنی های طبیعی کره جنوبی است.
تصویری از کوهنوردان در کنار گل های برفی در کوهستان هلا در جزیره جیجو در جنوب کره یا پرنده سنگ چشم قهوه ای در حال غذا دادن به جوجه خود و حتی انعکاس نور در حباب آب معبد جوکی در سئول از دیگر تصاویری است که ممکن است بازدیدکنندگان را مدتی محو تماشای خود کند.
اما اگر از تمدن چند هزار ساله کره جنوبی اطلاعاتی داشته باشید، به دقت مجسمه بودا در شهر کیانگ جو که این استان خواهرخوانده اصفهان در کره جنوبی نیز محسوب می شود را به دقت زیرنظر می گیرید، بویژه اینکه در کنار توضیحات این عکس جمله ای جلب نظر می کند که «این تصویر در میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است.»
اگر می خواهید بدانید مخترع الفبای در کشور کره کیست، نگاهی به عکس مجسمه سجونگ پادشاه کره جنوبی در این نمایشگاه بیاندازید و دیدن تصویری از معبد بودا و چند راهبه بودایی که در حال بررسی سس سویا هستند، هر ایرانی را به یاد گلابگیری کاشان می اندازد اما تصویری که از قبرستان سلطنتی در شهر کاینگ جو به نمایش گذاشته شده، هیچ شباهتی به قبرستان های ایران ندارد زیرا این قبرستان تپه ای سرسبز و زیباست که نشاط و شادی را به ارمغان می آورد.
شما می توانید در این نمایشگاه به تماشای تصویر قدیمی ترین لوح چاپ فلزی در دنیا «جیگ جی» و همچنین انبار لوح های چاپ کتاب بودا بنشینید.
اما آن سوی نمایشگاه، تصاویری زیبا از مناطق تاریخی و گردشگری کشورمان به نمایش گذاشته شده که شاید به دلیل عادت کمتر از آن استقبال کنیم در حالیکه سالانه هزاران گردشگر برای دیدن این مناظر خود را از دورترین نقاط جهان به این سرزمین می رسانند.
میدان نقش جهان، پل باستانی خواجو و باغ چهل ستون اصفهان و همچنین مجموعه باستانی هخامنشی تخت جمشید در استان فارس از جمله این مناطق است که تصاویری زیبا از این تمدن باستانی را در گوشه ای از نمایشگاه به نمایش گذاشته است.
به اطاقی برمی گردیم که تصاویری از عکاسان کره جنوبی، حاصل هنر خود را در قالب عکس برای ایران فرستاده اند.
عکس هایی از مراسم انتخاب گارد پادشاهی کاخ نیانپوک در سئول، نمایش موسیقی سنتی کشاورزان، نمایش سنتی سلطنتی کره ای برای افزایش محصول کشاورزی، مراسم اعطای ماموریت به ملکه توسط پادشاه کره جنوبی و تصاویری از آتش بازی سنتی در نخستین روز ماه کامل از جمله این تصاویر است.
به آنان که با فرهنگ شرق و به ویژه کشورهایی مانند کره آشنایی دارند، توصیه می کنیم تا ضمن بازدید از این نمایشگاه، جلوه هایی همچون نمایش کایاکوم در مدرسه سنتی موسیقی کره، برج دابو در معبد بولگوگ در شهر کوانگ جو و همچنین مراسم سنتی دان او در شهر کنگ نون را از دست ندهند که آخرین تصویر در میراث فرهنگی یونسکو نیز ثبت شده است.
گرچه برخی معتقدند مقوله هنر را با سیاست کاری نیست اما در این نمایشگاه جلوه هایی از آمیختن هنر با سیاست را می توان دید. همچون تصاویری از حضور رئیس جمهوری کره در فستیوال فرهنگی کره جنوبی در برج میلاد یا حضور خانم پارک رئیس جمهوری کره جنوبی در سفر به جمهوری اسلامی ایران با پوشش اسلامی که توسط عکاسان یونهاپ گرفته شده است.
استقبال حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری از خانم پارک رئیس جمهوری کره جنوبی، دیدار خانم پارک با رهبر معظم انقلاب، استقبال از رئیس جمهوری کره جنوبی در فرودگاه مهرآباد و همچنین تصاویری از مذاکرات ایران و 1+5 حاصل هنرنمایی عکاسان ایرانی است که با موضوع سیاست به روابط دیرینه دو کشور می پردازد.
سخن از روابط دیرینه شد و بد نیست نگاهی به تصاویری تاریخی و قدیمی از روابط کره جنوبی و ایران بیاندازیم. از جمله تصویری از کاروان ورزشی کره جنوبی در بازی های آسیایی تهران شهریور 1353 و یا عکس رئیس جمهوری سابق کره جنوبی که در حال اهداء مدال به منوچهر اقبال مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است.
اولین نشست وزرای ایران و کره در سال 1975 و نشست خانم پارک با همسر شهردار تهران قبل از انقلاب، حال و هوای هر ایرانی را به دهه 50 می برد و در میان این تصاویر، دیدن عکسی از اتاق خبر ایرنا در سال 1341 شاید این ضرب المثل را تداعی کند که دود هنوز از کنده بلند می شود.
دیدن عکس های متنوع و رنگارنگ در این نمایشگاه آن هم با مروری بر فرهنگ کشور کره جنوبی کمتر انسان را خسته می کند.
دیدن پرچم بزرگ کره جنوبی بر روی دیوار شهر سئول به مناسبت شصتمین سالگرد استقلال و تصاویری از خیابان تهران در شهر سئول از جمله این عکس هاست و از طرف دیگر عکسی از خیابان سئول در تهران در بخش عکس های ایران دیدنی است.
عکس هایی با موضوع ورزش نیز حال و هوایی دیگر به این نمایشگاه می دهد و حرکات ورزشی در تصاویر نشاط و شادابی را در بازدیدکنندگان ایجاد می کند که مسابقات دوستانه فوتبال بین تیم های ملی ایران و کره جنوبی در ورزشگاه آزادی، حرکات نمایشی تکواندوکاران در شهر سئول و شکست اجسام توسط تکواندوکاران از جمله این تصاویر است.
تصاویری از تیراندازان کره ای در المپیک ریو 2016، مسابقات ریو را به یاد هر بازدیدکننده ای می اندازد و عکسی از افشین قطبی سرمربی تیم ملی فوتبال کره جنوبی درحال تمرین در هونگ کونگ نیز برای طرفداران فوتبال جالب به نظر می رسد.
این سوی نمایشگاه یعنی بخش تصاویر عکاسان ایرانی عکس هایی از کشتی با چوخه یا زورخانه هژبر و سنگ گرفتن که از ورزش های زورخانه ای است، در زورخانه شهید حسین فهمیده به نمایش درآمده است. مسابقات تنیس روی میز جام فجر تهران و مسابقات تکواندو را نیز به این تصاویر اضافه کنید.
البته در بخش تصاویر هنرمندان ایرانی اجرای نمایش خواهرانه به وقت خیزران یا اجرای نمایش رشو و گروه چهل دف و همچنین اجرای مشترک ارکستر ملی ایران و ارکستر سنتی کره جنوبی بسیار زیبا به نظر می رسد و برخی از مکان های دیدنی همچون نمای برج میلاد تهران یا میدان آزادی یا صحن علنی مجلس شورای اسلامی و حتی سکوی نفتی خلیج فارس زیبنده این نمایشگاه شده است.
از اقدامات جالب هنرمندان ایرانی که مورد توجه کره جنوبی قرار گرفته، اینفوگرافیک همکاری مشترک ایران و کره جنوبی است که با نگاهی جدید به پیشینیه روابط، ارزش مبادلات تجاری، حوزه نفت و تفاهمنامه ها می پردازد.
مقامات ایرانی و کره جنوبی حرف های گفتنی را در روز افتتاحیه این نمایشگاه زدند اما برخی حاشیه ها، شنیدنی است. از جمله سخنان سفیر کره جنوبی که صحبت های خود را با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز کرد.
کیم سئونگ هو سفیر کره جنوبی گفت: من دوست داشتم به زبان شیرین شعرگونه فارسی صحبت کنم اما چون این زبان دشوار است، ناگزیرم به انگلیسی حرف بزنم.
وی با تشکر از مدیر عامل ایرنا برای برگزاری این نمایشگاه افزود: این نمایشگاه بسیار خاص است چون عکاسی خبری نقش بسیار مهمی در عرصه های گوناگون دارد، در حالیکه ژنرال های نظامی در حوزه کار خود نیاز به نیروهای فراوانی دارند و یا سیاستمداران نیز همین گونه اند، یک عکس می تواند به تنهایی کارایی بسیار زیادی داشته باشد.
این مقام خارجی، برپایی نمایشگاه عکس مشترک را اقدامی منحصر به فرد و معنادار دانست و ادامه داد: همکاری این دو خبرگزاری، با افزایش شناخت مردم دو کشور از یکدیگر می تواند پایه نیرومندی برای روابط کلی دو کشور ایجاد کند.
وی از این رویداد هنری به عنوان یک ابتکار مشترک یاد کرد و گفت: بسیاری از کشورها اقدام به تبلیغات یکجانبه فرهنگ و کشور خود می کنند ولی برای داشتن روابط دوستانه باید یکدیگر را بشناسیم؛ بخصوص که اشتراکاتی هم داریم و از این لحاظ این اقدام مشترک ایرنا و یونهاپ بسیار منحصر فرد و معنادار است و شناخت خوبی برای دو طرف فراهم می کند.
سفیر کره جنوبی که از کیفیت عکس های نمایشگاه شگفت زده شده بود، اظهار کرد: به من گفتند که این عکس ها توسط عکاسان خبرگزاری ها و در واقع عکاسان خبری حرفه ای و نه هنرمندان گرفته شده اما کیفیت عکس ها چنان بود که به نظرم این عکس ها را هنرمندان عکاسی گرفته اند.
ماریا دوتسنکو رئیس مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل در تهران جزو اولین بازدیدکنندگان از این نمایشگاه بود و در مراسم قیچی کردن روبان نیز حضور داشت. وی برپایی نمایشگاه مشترک عکس خبرگزاری‏های ایرنا و یونهاپ را نمونه‏ای واقعی از اجرای یکی از هدف‏های برنامه توسعه پایدار سازمان ملل دانست.
ماریا دوتنسکو به خبرنگار ایرنا گفت: در مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل بسیار خوشحالیم از اینکه شاهد یک نمونه خوب از اجرای واقعی هدف شماره 17 از طرح «هدف‏های توسعه پایدار» سازمان ملل متحد (SDGs) درباره مشارکت و همکاری هستیم.
وی افزود: تقویت و گسترش کشورهای عضو سازمان ملل طبق برنامه هدف های توسعه پایدار بسیار حائز اهمیت است و نمایشگاه عکس خبرگزاری های ایرنا و یونهاپ نمونه خوبی در این زمینه به شمار می رود.
دوتسنکو این نمایشگاه را حاصل کار حرفه ای فتوژورنالیست های ایرانی و کره ای دانست و کیفیت عکس های آن را فراتر از کاری حرفه ای برشمرد و حتی از این تصاویر به عنوان کاری هنرمندانه یاد کرد.
برپایی نمایشگاه عکس مشترک ایرنا و یونهاپ در آخرین روز از هفته دفاع مقدس و حضور مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، فرصتی را فراهم کرد تا پای سخنان سیدعباس میرهاشمی بنشینیم که با وجود مشغله های فراوان، خود را به خانه هنرمندان رسانده بود تا عکس های این نمایشگاه را ببیند.
میرهاشمی گفت: برگزاری چنین نمایشگاه هایی میان کشورهای مختلف، زمینه آشنایی مردم با فرهنگ های دیگر کشورها را فراهم می کند و زمینه ساز ارتباطات قوی می شود.
وی افزود: این نمایشگاه ها یک حرکت رو به جلو برای ملت ها ایجاد می کند و شادی در دل های مردم بوجود می آورد چون یک نگاه عام به فضای اجتماعی و عمومی ملت ها دارد.
این عکاس دوران دفاع مقدس، گریزی هم به جبهه ها و خاکریزهای زمان جنگ زد و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران ادامه داد: رزمندگان و کسانی که در هشت سال جنگ تحمیلی از داشته های خود گذشتند، دین بزرگی دارند و ما باید قدردان ایثارگری های آنان باشیم.
میرهاشمی به این نکته هم اشاره کرد که وظیفه همه است تا با ایجاد یک عزم ملی، آثار دفاع مقدس را پاس بداریم و فرهنگ دفاع مقدس را به نسل های آینده منتقل کنیم درغیر اینصورت آیندگان از ما مطالبه خواهند کرد که برای شهدا چه کردید.
سخنان مدیرعامل ایرنا را به رسم میزبانی مراسم به آخر موکول کردیم که گفت: افتتاح این نمایشگاه آغاز مرحله ای جدید از تعامل های فرهنگی بین دو کشور است و گرچه تهران و سئول هزاران کیلومتر از هم فاصله دارند ولی همزمان در هر دو پایتخت برای تقویت روابط دو کشور تصمیم گرفته شده و عزم رهبران دو کشور و خواست مردمان آنها بر بهبود روابط بین ایران و کره جنوبی است.
محمد خدادی افزود: می خواهیم بگوییم که کشور متمدن ایران، به گفت وگو و تبادل اطلاعات در روابط با کشورهای دیگر توجه بسیار جدی دارد.
نمایشگاه عکس مشترک ایرنا و یونهاپ را می توان اقدامی مبارک در راستای همکاری های خبری دو خبرگزاری دانست تا با ارائه تصاویری از تاریخ مناسبات حسنه دو کشور، نقطه عطفی را در مسیر گسترش روابط ایران و کره جنوبی به یادگار بگذارند.
این نمایشگاه تا 12 مهر برپاست و بازدیدکنندگان می توانند از ساعت 14 تا 21 هنر عکاسان ایرانی و کره ای را در 100 تصویر ببینند.
فراهنگ ** 1003 ** 1071 خبرنگار: محمدرضا جعفرملک ** تنظیم کننده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 572 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار