چهارشنبه, 07 مهر 1395 ساعت 19:28

کارشناسان خواستار جلوگیری از تخریب دیوار نگاره های ایران شدند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
پژوهشگران و صاحب نظران در اولین همایش ملی نقاشی ها و دیوار نگاره های مذهبی ایران در لاهیجان اعلام کردند که حال دیواره نگاری های کشور خوب نیست و این دیواره نگاری ها در حال تخریب هستند.
به گزارش روز چهار شنبه خبرنگار ایرنا ، مینو خاکپور دبیرعلمی این همایش گفت: با توجه به پژوهش های میدانی که در سال های اخیر توسط پژوهشگران انجام شده است نشان می دهد که بیشتر این نقاشی های دیواری اماکن مذهبی و ملی ایران در حال تخریب هستند.
وی با اشاره به اینکه این دیوار نگاره ها در بسیاری از شهرهای ایران نظیر شیراز ، دزفول ، اهواز و استان های گیلان و مازندران کاهش یافته اند افزود: 51 نقاشی و تصویرنگاری استان گیلان کمتر در چهارسال اخیر به کمتر از 10 مورد رسیده است و سرعت تخریب این دیوارنگاره ها نگران کننده است.
وی خاطرنشان کرد: سادات کیایی از امیران شیعه گیلان در لاهیجان اولین حکومتی بودند که واجد تمدن شهری بودند و موجب رواج دیوار نگاره ها در این منطقه شدند.
وی تصریح کرد: آثار بقاع متبرکه بر اثر عوامل طبیعی مانند رطوبت و عوامل انسانی بویژه سوء مدیریت در حال از بین رفتن هستند و بسیاری از این آثار به بهانه نداشتن شجره نامه و برخی نیز به بهانه تعمیر نابود شده اند.
وی گفت: دیوار نگاره هایی در دهه های گذشته در شهرهای املش و لاهیجان وجود داشتند که فقط تصاویری از آنها در کتاب ها باقی مانده است.
وی یادآورشد: هیات داوران از 94 مقاله رسیده یه این همایش از سراسر کشور 21 مقاله را رد کردند و بقیه در این همایش یک روزه ارایه می شوند که پس از ویرایش مجدد این مقاله ها بصورت کتاب چاپ خواهند شد.
شهردار لاهیجان نیز دراین همایش گفت: شهر لاهیجان پایگاه تشیع است که این موضوع را می توان در معماری و کالبدشهرسازی آن مشاهده کرد .
سعیدآگشته افزود: شهر لاهیجان فقط هسته مرکزی و دریاچه آن نیست لاهیجان اصلی به محلات تقسیم شده است و بنای این شهر بر محله محوری بنیانگذاری شده است .
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با پروتکل هایی که با دولت داریم بتوانیم نسبت به احیای بافت قدیمی لاهیجان اقدام کنیم .
وی با تاکید بر اینکه این همایش توسط دانشگاه گیلان و شهرداری اجرایی شده است اظهارداشت: آمیختگی نقاشی و هنر معماری را با معماری نمی توان نادیده گرفت که این آثار در لاهیجان کاملا مشهود است و حفاظت از این آثار یکی از شاخص های تاریخی این شهر بشمار می رود.
علیراده مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان نیز در این همایش گفت: اداره کل میراث فرهنگی بر آن است که باکمک صاحب نظران ضمن ممانعت از تخریب آثار قدیمی با مشارکت همه دوستداران میراث فرهنگی ازآثار زیباشناسی و حوزه اعتقادی این سرزمین حفاظت کند.
وی افزود:این همایش مروری دقیق بر نقاشی ها ی ابنیه تاریخی که بر بقاع متبرکه خودنمایی می کنند است و وجه بارز آن در دوره اسلامی بیش از پیش دیده می شود.
وی خاطرنشان کرد: امروز رمز و راز این الهام پذیری که بر دیوارها نقش بسته بر دل مسوولان جای گرفته است این نقاشی ها و نگاره هایی که گاه مظلومیت اباعبدالله حسین (ع)و عاشورا و گاه بر تکنیک و سبک خاصی استوار است کاملا قابلیت بازسازی هستند.
دکتر روشن بابایی همتی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان نیز در این همایش با تشریح دیوارنگاره با رویکرد گردشگری اظهارداشت: با پشت سر گذاشتن نسل اول گردشگری ساحلی و نسل دوم گردشگری فرهنگی هم اکنون در دوره نسل سوم گردشگری یا عصر گردشگری خلاق بسر می بریم .
وی تصریح کرد: 116 شهر در دنیا عضو گردشگری خلاق که زیر نظر یونسکو انتخاب می شوند هستند که از ایران نیز دو شهر اصفهان و رشت عضو این شهرها محسوب می شوند .
وی یادآورشد: نگاه ابزاری در اینگونه شهرها وجود ندارد بلکه شهر خلاق انسان محور است و از آمیختگی با مکان ، انسان و سرمایه بوجود می آِید.
وی تصریح کرد: شهر خلاق علاوه بر داشتن حداقل یکصد هزار نفر جمعیت ، حفظ محیط زیست و صنعت گردشگری، نقاشی دیواری از شاخص های اینگونه شهر ها محسوب می شوند که شهر لاهیجان با داشتن نقاشی و دیوار نگاری و اقتصاد تاریخی چنین ویژگی های را دارد.
وی با تاکید بر حفظ دیوار نگاره های موجود گفت: دیوار نگاره در دنیای امروز بسیار مهم است و طرفداران زیادی دارد که لازم است برای 900 بقاع متبرکه که در استان گیلان وجود دارد که شهرستان رشت با 26 درصد بیشترین آن را دارد، دیوار نگاره گسترش یابد.
این استاد دانشگاه خواستار اجرای طرح های پژوهشی در باره دیوار نگاره نظیر خوشنویسی و ادبیات دیواری در شهرها شد.
اولین همایش ملی نقاشی ها و دیوار نگاره های مذهبی ایران با شرکت پژوهشگران ، استادان دانشگاه ، کارشناسان ، دانشجویان و مدیران و مسوولان روز چهارشنبه صبح و عصر در تالار حزین دانشگاه آزاد لاهیجان برگزارش شد.
خبرنگار : فرهاد نظر پور **انتشار دهنده : نصراله ابراهیمی
6029/6070

اطلاعات تکميلي

خواندن 775 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار