چهارشنبه, 07 مهر 1395 ساعت 17:24

نقش طلایی پوتین بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی- سعید محسنی راد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
شخصیت جدی وویژگی های برجسته تصمیمات ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که اهمیت نقش این کشور درتحولات منطقه و جهان را نقشی طلایی کرده، مورد تجلیل بیشتر دولتمردان وتحلیلگران سیاسی جهان قرار گرفته است.
ورود روسیه برای حل بحران هایی که از سوی کشورهای غربی بویژه آمریکایی ها و با تبانی هم پیمانان عربش باعث به آشوب کشیده شدن آسیا و بخصوص خاورمیانه گردیده تا حد قابل توجهی موفقیت آمیز بوده بطور مثال با دخالت مستقیم در بحران سوریه و حتی با انتشار اخبار رسانه های عربی مبنی بر دخالت این کشور دربحران یمن، کشورهای عضو ائتلاف متجاوز به رهبری سعودی ها را سراسیمه و دستپاچه کرده است.
ولادیمیر پوتین سیاستمدار قدرتمندی است که در بیش از 15 سال گذشته نبض سیاست واقتصاد روسیه را در دست دارد او حتی وقتی رئیس جمهوری هم نبوده نقش موثری در سیاست گذاری این کشور داشت وبه خوبی ازپس بحران هایی که غربی ها برای این کشور ایجاد کرده اند برآمد، این روزها هم بواسطه ورود بموقع در موضوع سوریه برای مقابله با تروریست ها، بیش از گذشته مورد توجه رسانه ها و افکار عمومی کشورهای منطقه و جهان قرار گرفته است.
پوتین 64 ساله ازسوی نشریه آمریکایی «فوربس» در فهرست سال 2015 این نشریه به عنوان قدرتمند ترین مرد جهان معرفی شد و بطور کلی در دنیای غرب، حساب خاصی روی شخصیت و سیاست های او باز شده است و سران کشورهای عربی بیش از اوباما روی او حساب باز می کنند.
' بن جودا' روزنامه نگار انگلیسی درسال 2014 کتابی را با عنوان «امپراتوری شکننده، ماجرای عشق و جدایی روسیه و پوتین» درباره زندگی نامه و شخصیت پوتین نوشت. او در سفرهای فراوان خود به روسیه با بسیاری از نزدیکان و مشاوران پوتین گفت وگو کرده و این کتاب را با توجه به ویژگی های شخصی ولادیمیر پوتین به رشته تحریر درآورده است.
او به 10 نکته کلیدی در درباره رئیس جمهوری روسیه اشاره می کند که برخی از آنها عبارتند از: 35 سال زندگی مجردی به عنوان یک افسر رده دوم کا.گ.ب در محل ماموریت خود در درسدن آلمان، عدم علاقه شدید به کتاب و صرف وقت برای اینترنت، علاقه ویژه به شخصیت تاریخی پتر کبیر، دیرخوابیدن، علاقه به صبحانه متشکل از پنیر نرم سفید و تخم بلدرچین و گاهی املت والبته مواد غذایی تازه، بیزاری از ترافیک و شلوغی شهرهای بزرگی مثل موسکو وعلاقمندی به کار در ویلای خود در حومه این شهر، علاقه به ورزش هایی مثل هاکی روی یخ، شنا و جودو و نگرانی از احتمال مسمومیت غذایی از سوی سرویس های امنیتی کشورهای رقیب و متخاصم.
ولادیمیر پوتین در سال 1952 در لینگراد (سن پترزبورگ امروزی) به دنیا آمد، پدربزرگش اسپیریدون آشپز شخصی لنین و استالین و پدر و مادرش کارگران یک کارخانه بودند، او از زمان تحصیل تاکنون عضو گروه کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی باقی مانده و از جوانی شیفته شخصیت افسرهای اطلاعاتی و امنیتی شوروی بود، در 31 سالگی با لودمیلا ازدواج و دو سال بعد صاحب دو دختر شد، او در سال 1999 قائم مقام وزیر امور خارجه روسیه شد. انتخاب پوتین به جانشینی یلتسین به عنوان رئیس جمهور روسیه، رهبران کشورهای غربی را نیز شگفت زده کرد، او در انتخابات ریاست جمهوری روسیه در مارس سال 2012 با شمارش 98 و نیم درصد آرای ماخوذه 64 و 50 دهم درصد آرا را کسب و به منصب ریاست جمهوری این کشور رسید. به خوبی به زبان های آلمانی و انگلیسی صحبت می کند و از سوی فدراسیون جهانی جودو دان 8 این رشته را دریافت کرده است.
وی در راندن انواع و اقسام وسایل نقلیه مهارت دارد. وی زیردریایی هسته ای، لوکوموتیو و کامیون های عظیم الجثه را نیز به تنهایی هدایت کرده است و در چند کلمه می توان او را فردی مصمم و جدی، متخصص، تاریخدان، رزمی و دوستدار طبیعت و در عین حال فردی منحصر به فرد در سیاست دانست.
***گرایش سران عربی به روسیه، ترفند یا اعتماد ؟
سران کشورهای عربی تقریبا از زمانی که برخی بحران های منطقه ای مثل بحران یمن، عراق و سوریه توسط شاهزاده های سعودی آغاز و یا دامن زده شد و پس از آنکه سیاست های دوگانه دولتمردان آمریکایی در تشویق به حمله یا پا پس کشیدن از این میدان ها را مشاهده کردند به سطحی از بی اعتمادی به آمریکایی ها دست یافتند که در تعیین رابطه سیاسی و اقتصادی آنها تاثیر گذاشت.
برخی کشورهای عربی مثل مصر در سیاست های خود بطور ملموسی از غرب به روسیه گرایش پیدا کرده و حتی کشورهای دیگر عربی مثل امارات، عمان، قطر و حتی عربستان سعودی نیز به اهمیت ارتباط با روس ها پی برده که با مروری به افزایش سفرهای حاکمان این کشورها به روسیه می توان میزان اهمیت آن را درک کرد.
بر اساس آمار رسانه های خبری، تعداد مسافرت های پی در پی رهبران، ولیعهدها و وزرای خارجه کشورهای عرب به روسیه در طول 14 ماه گذشته بیش از تعداد سفرهای صورت گرفته آنان در طول 20 سال گذشته بوده است.
ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و محمد بن سلمان چانشین ولیعهد عربستان از جمله کسانی هستند که درماه های اخیر بارها به مسکو سفر کرده اند هرچند برخی از این کشورها برای زهر چشم گرفتن از طرف آمریکایی خود به چنین مسافرت هایی دست زده اند اما نقش فعال روسیه درتحولات خاورمیانه می تواند درک عرب ها از قدرت روسیه در حل بحران های منطقه را جدی تر نمایان کند، منطقه ای که هر لحظه آبستن بحرانی خطرناک تر از گذشته است.
تحلیلگران سیاسی پیش بینی می کنند که درآینده و با فروکش کردن نقش آمریکایی ها و افشا شدن سیاست های دو گانه آنها در تحولات منطقه و افزایش بی اعتمادی کشورهای منطقه به این کشور، روسیه مجددا به دوران طلایی شوروی سابق بازخواهد گشت.
با این که روابط اعراب با روسیه تا کنون و بیشتر محدود به همکاری های تسلیحاتی واقتصادی بوده اما پیش بینی می شود این روابط وارد مرحله تازه ای شود که فراتر از همکاری های اقتصادی و نظامی است و تا برقراری روابط راهبردی سیاسی گسترش یابد.
بهبود روابط ترکیه با روسیه توانست نقش موثری در رویکرد سران کشورهای عربی به جبهه روسیه داشته باشد و با جهت گیری های السیسی رییس جمهوری مصر نیز سطح این توازن به سمت روس ها شیب تندتری به خود گرفت.
یکی از دلایل نزدیکی اعراب به روسیه را نیز می توان ریشه در نگرانی آنها از نزدیکی این کشور به ایران دانست بخصوص سعودی ها که پس از امضای برجام بین ایران و کشورهای غربی در تلاشند با استفاده از دیپلماسی دلاری از این پیوند استراتژیک که به نفوذ سعودی ها در منطقه پایان خواهد داد ممانعت کنند.
*** دیدار پوتین با رهبر انقلاب
رئیس جمهوری روسیه در آذر سال گذشته که برای شرکت در سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به تهران سفر کرده بود مستقیماً از فرودگاه به دیدار رهبر جمهوری اسلامی رفت تا برای دومین بار در یک دهه گذشته با او دیدار کند.
آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، او را 'شخصیتی برجسته' با 'موضع گیری های مبتکرانه' خواند و از سیاست های منطقه ای روسیه به ویژه در سوریه تمجید و آن را تاثیرگذار توصیف کرد.
ولادیمیر پوتین هم در این دیدار، علاوه بر تقدیم 'یکی از قدیمی ترین نسخ خطی قرآن روسیه' به آیت الله خامنه ای، ایران را 'متحدی مطمئن و قابل اتکا' در منطقه و جهان توصیف نمود.
او گفت: کشورش متعهد است که برخلاف برخی ها، به شرکای خود از پشت خنجر نزند و در پشت پرده، اقدامی علیه دوستان خود انجام ندهد.
این سخنان پوتین شاید پاسخی به این فراز از صحبت های رهبری ایران بود که گفت 'هیچ اعتمادی به آمریکایی ها نداریم و با چشمان باز، رفتار و عملکرد دولت آمریکا را در موضوع هسته ای تحت نظر داریم'.
اتحاد و همکاری روسیه قدرتمند و ایران تاثیرگذار در منطقه توانسته تاکنون جلوی بسیاری از توطئه های کشورهای غربی و آمریکا و هم پیمانان عرب آنها مثل عربستان برای منطقه را گرفته و طرح آنها را در حمایت از تروریست ها و تجزیه عراق و سوریه نقش بر آب نماید.
رسانه های کشورهای عربی و جهان نیز دیدار پوتین با رهبر انقلاب بعد از هشت سال را بیانگر اتخاذ تصمیمات راهبردی در سطح منطقه و جهان دانستند چرا که این دیدار پس از امضای توافق هسته ای و حضور نظامی روسیه در سوریه صورت می گیرد.
نقش فعال ومصمم روسیه که ازشخصیت جدی با ویژگی های منحصر به فرد ولادیمیر پوتین تاثیر می پذیرد می تواند منشأ تحولات راهبردی در منطقه باشد که به نفع کشورهای آسیایی و بخصوص منطقه پر تنش خلیج فارس خواهد بود.
مهار پدیده شوم تروریسم که در قالب گروه های تکفیری مثل داعش و القاعده و با حمایت برخی کشورهای غربی و عربی باعث بروز تنش و بحران در کشورهای بزرگ و مهم اسلامی مانند سوریه و عراق گردیده توسط روسیه می تواند نقش روسیه را مقابل کشورهای غربی که مدعی ظاهری مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق بشر هستند برجسته تر نماید.
نقش شخصیت پوتین درمرحله طلایی شدن نام روسیه که با شکل گیری همکاری های منطقه ای بین کشورهای تاثیرگذار مثل جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد برکسی پوشیده نیست و این امر علاوه بر افزایش ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه باعث مهار سیاست های تخریبی برخی کشورهای عربی مثل عربستان می شود که نقشی بجز جنگ افروزی و فتنه انگیزی به نفع آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی در منطقه ایفا نمی کنند.
خاورم**1653**1859
انتشاردهنده:عزیز موسوی

اطلاعات تکميلي

خواندن 914 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار