چهارشنبه, 07 مهر 1395 ساعت 15:52

دفاع سلطانی فر از طرح ایجاد 140 هزار شغل در حوزه صنایع دستی و گردشگری/ ثبت جهانی 21 اثر ایران در یونسکو

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با حضور در فراکسیون اشتغال مجلس شورای اسلامی از طرح ایجاد 140 هزار شغل در حوزه صنایع دستی و گردشگری دفاع کرد.
به گزارش ایرنا، مسعود سلطانی فر در نشست امروز -چهارشنبه- فراکسیون اشتغال مجلس گفت: این سازمان با 3 مجموعه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری با ادغام در سال 82 شکل گرفت که متأسفانه در دولت گذشته دچار تزلزل در مدیریت و تنوع مدیریت شد که همین امر آسیب بسیاری برای توسعه گردشگری ایجاد کرد.
*سلطانی فر: ثبت جهانی 21 اثر ایران در یونسکو
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توضیح داد: با این حال توانستیم در دوران مدیریتی خود نزدیک به 21 آثار ایران را ثبت جهانی کنیم که این مساله بضاعت غنی برای ما خواهد بود به طور مثال شهر سوخته در سیستان با کاوش های متعدد 2 سال پیش در یونسکو ثبت شد که البته تنها 5 درصد کار کاوش انجام شد اما وقتی مشخص شد که چه اهمیتی دارد ثبت جهانی صورت گرفت.
سلطانی فر به میراث ناملموس نیز اشاره کرد و گفت: میراث ناملموس در واقع همان آداب و رسوم کشور است که توانستیم 21 بنا را با این عنوان ثبت کنیم، در دنیا 400 رشته صنایع دستی شناخته شده است که ایران 360 رشته صنایع دستی دارد و در 300 رشته تولید می کند. در زمینه تولید فرش تنها دو میلیون نفر مشغول هستند البته در گذشته صادرات فرش در ایران عدد قابل توجهی داشت که این روند متأسفانه در سال های اخیر کاهش پیدا کرده که تلاش داریم مجدد به اهداف برنامه برسیم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: جذب گردشگر در سال گذشته به مرز 5 میلیون و 200 هزار نفر رسید که با توجه به اهداف 1404 این عدد قابل توجه نیست چرا که باید به جذب 200 میلیون گردشگر برسیم اما به دلیل عقب ماندگی در برنامه ها نتوانستیم به اهداف مد نظر برسیم با این حال در 3 سال گذشته میانگین رشد جذب گردشگر 10 درصد عنوان شد که 2 برابر رشد جهانی بوده است.
وی گفت: البته برای جذب گردشگری نیازمند همکاری 27 دستگاه مختلف هستیم، در این مدت تلاش زیادی انجام شد و قوه قضائیه و مجلس انصافا در بخش های مختلف با ما همکاری های لازم را داشتند.

*تشریح چگونگی ایجاد 140 هزار شغل در حوزه گردشگری و صنایع دستی
سلطانی فر با بیان اینکه به صورت ویژه سازمان میراث فرهنگی تکلیفی برای اشتغالزایی در راستای اقتصادی مقاومتی ندارد، گفت: اما با بررسی های صورت گرفته مشخص شد ظرفیت اشتغالزایی در حوزه گردشگری بسیار زودبازده است و ما برنامه ای طراحی کردیم که 140 هزار شغل در 2 سال ایجاد شود بنابراین در بخش گردشگری 175 پروژه با بخش خصوصی در دست اجرا است، ما روند پیشرفت ها را بررسی کردیم و تصمیم گرفته شد با پروژه هایی که 50 درصد کار آن انجام شده است و در طی دو سال نهایی خواهد شد همکاری کنیم.
وی توضیح داد: اگر در این زمینه 70 هزار شغل ایجاد شود برای هر شغل 60 میلیون تومان تسهیلات باید در نظر بگیریم که با توجه به بخش های دیگر توجیه اقتصادی بالا دارد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی در خصوص صنایع دستی توضیح داد: در این بخش نیز ظرفیت های خوبی دیده می شود چرا که با یک آموزش کوتاه مدت می توانیم ساکنان روستاها و حاشیه شهرها را در تولید صنایع دستی مشغول کنیم، در این بخش هزینه کمتری لازم است و تصور شده که حداکثر برای هر شغل لازم است 20 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شود و باید تمرکز خود را در مسائل بازرگانی معطوف کنیم.
سلطانی فر ادامه داد: همچنین در نظر گرفته شده که بازارچه های دائمی طراحی شود چرا که در بازارچه های موقت شهروندان توانسته اند محصولات چند ماهه خود را طی دو هفته به فروش برسانند بنابراین اگر بازارچه ها دائمی باشد میزان تولید و فروش نیز افزایش پیدا خواهد کرد. وی خاطر نشان کرد: برای 70 هزار شغل در صنایع دستی 140 میلیارد تومان هزینه لازم است، همچنین در حوزه گردشگری بودجه ای بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان لازم داریم، با در نظر گرفتن این تسهیلات می توانیم زیرساخت های لازم را برای ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری داشته باشیم.

** طرح اشتغال زایی در استان ها / ریزش نیروی کار از کشاورزی به خدماتی
در این نشست همچنین معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی توضیحاتی در خصوص طرح های اشتغالی در استان های مختلف ارائه شد.
«عیسی منصوری» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال با بیان اینکه مشخص شده است رشد اقتصادی در اشتغال زایی تأثیری ندارد، توضیح داد: سال گذشته شاهد رشد 5 تا 6 درصدی اقتصادی بودیم که بخش اعظم آن در حوزه انرژی اتفاق افتاد اما این رشد اقتصادی تأثیری در اشتغالزایی نداشته است چرا که رکود و تورم تأثیر مستقیمی بر صنعت و کارخانه ها داشته و شاهد ریزش نیروهای کار بودیم.
وی ادامه داد: در این تحقیق استان ها را بر اساس اولویت ها مورد بررسی قرار دادیم و مشخص شد که 8 تا 9 استان در بحث گردشگری اولویت اشتغالزایی دارند به عنوان مثال در سمنان، کردستان و کرمانشاه در حوزه گردشگری و صنایع دستی پروژه های خوبی با ظرفیت بالای بین المللی تعریف شده است.
منصوری توضیح داد: در تحول ساختاری کشوری معمولاً نیروی کار از کشاورزی به صنعت و پس از آن به خدمات حرکت می کند اما در برخی مواقع شاهد هستیم که نیروی کار به طور مستقیم از کشاورزی به خدمات حرکت می کند که اصفهان نمونه بارز ریزش نیروهای صنعتی به خدماتی است.
وی گفت: در استان سیستان و بلوچستان که واحد صنعتی وجود ندارد شاهد هستیم که نیروهای کشاورزی بدون طی مسیر در تحول ساختاری کشوری مستقیم به سمت خدمات می روند، متأسفانه در مناطق کوهستانی مازندران نیز شاهد چنین تغییری هستیم و کشاورز با سوق دادن به ویلاسازی به نگهبان ویلاها تبدیل شده است.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال تأکید کرد: اگر در تحول ساختاری کشور مداخله نکنیم در سال های آینده شاهد مهاجرت فارغ التحصیلان بومی خواهیم بود، در اصفهان و مازندران موفق به جذب مسافر می شویم اما در واقع کاری برای آنها انجام نمی دهیم و در واقع جذب گردشگری صورت نمی گیرد چرا که آنها را با فرآیند زندگی مردم آشنا نمی کنیم و تنها ساختمان ها را به آنها نشان می دهیم.
وی افزود: مسافر خارجی به استان های مازندران و اصفهان سفر می کنند اما ما برنامه برای مدیریت آنها نداریم، لازم است برای چنین مسافرانی جاذبه های گردشگری از جمله آشنایی با فرآیند زندگی مردم در نظر بگیریم.
منصوری با بیان اینکه سرعت اشتغالزایی گردشگری 2.5 برابر صنایع دیگر است و در عین حال کمترین هزینه را دارد، اظهار داشت: اگر در این مسیر حرکت نکنیم شاهد ریزش نیروهای کار به سمت شغل خدماتی می رویم که ارزش افزوده ای هم ندارد در حالی که باید تلاش کنیم شغل خدماتی مولد ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه در هماهنگی دستگاه ها، آمایش استان ها تحلیل شده است، گفت: به طور مثال طراحی کرده ایم که اگر زائر امام رضا در مسیر یک شب در استان سمنان استراحت کند توانسته ایم شغل های متعددی فراهم کنیم. در استان های دیگر از جمله کردستان هم بر محوریت گردشگری و صنایع دستی بحث هایی وجود دارد.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال در خصوص استان کرمانشاه گفت: تلاش داریم در این استان گردشگری سلامت ایجاد کنیم چرا که بیماران متعددی از غرب کردستان و کردستان عراق نیازمند درمان هستند و ما با کار کارشناسی بین المللی می توانیم جذب گردشگر داشته باشیم.

**جمع بندی مطالعات قدیم با گزارش میدانی برای طرح جدید
مهدی مقدسی در ادامه این نشست از منصوری سوال کرد: آیا برای بررسی ظرفیت های استان ها از وزارتخانه های مختلف اطلاعاتی گرفته شده است در این بین طرح آمایش سرزمینی برای توسعه کشور موضوع مهمی است که مغفول مانده است، آیا چنین مطالعاتی در وزارتخانه صورت گرفته است یا خیر؟
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس ادامه داد: کویر یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری است اما همواره به این منطقه مرکزی ایران بی توجه بودیم در حالی که اروپاییان علاقه بسیاری برای سفر به کویر ایران دارند، آیا زیرساخت های مناسبی برای جذب توریسم در منطقه کویری در نظر گرفته شده است یا خیر؟
منصوری در پاسخ به این نماینده اظهار داشت: ما از مطالعاتی که در گذشته انجام شده بود استفاده کردیم اما سیاست گذاری های گذشته کافی نبود بنابراین از خبره های بخش خصوصی برای انجام کار میدانی کمک گرفته ایم، طرح مسئله کویر یکی از نکات مهمی است که ما با کار میدانی تلاش کردیم آن را رونق دهیم چرا که بسیاری از ایتالیایی ها علاقه دارند برای گرفتن حتی یک عکس به کویرهای ایران سفر کنند.

*اطلاعات درستی از ظرفیت های گردشگری استان ها وجود ندارد
«شهرام کوسه» غراوی نماینده مردم مینو دشت در مجلس ادامه داد: متأسفانه آگاهی درستی از ظرفیت های فراوان استان ها وجود ندارد، به طور مثال اگر گفته شود در استان گلستان چه ظرفیت های گردشگری وجود دارد قطعا مردم با آگاهی کامل در حوزه کارآفرینی فعال خواهند شد اما تاکنون به دلیل عدم آموزش و آگاهی موفق به اشتغالزایی در حوزه گردشگری نشده ایم.
«عبدالله حاتمیان» نماینده مردم درگز در مجلس نیز در این نشست تأکید کرد: متأسفانه مسئولان کشوری به لحاظ فرهنگی و استراتژی در حوزه گردشگری فعال نیستند و موضوع گردشگری را جدی نمی گیرند، به نظر می رسد لازم است در بین مسئولان دولتی هماهنگی در این زمینه صورت گیرد.
نوروزی نماینده شوش دانیال با بیان اینکه وزارت کار و رفاه اجتماعی متولی اشتغالزایی نیست ادامه داد: اما ایجاد معاونت اشتغال در سال اقتصاد مقاومتی می تواند موثر باشد اما تأکید داریم که گفته شود چه انتظاری از مججلس و فراکسیون وجود دارد اینکه تنها درد و دل کنیم کاری از پیش نمی بریم.

*تنها 25 درصد سند چشم انداز 20 ساله محقق شده است
میرحمایت میرزاده نماینده مردم گرمی با بیان اینکه 10 سال از سند چشم انداز 20 ساله گذشته است، تأکید کرد: 50 درصد از وقت برنامه گذشته و تنها 25 درصد اهداف آن محقق شده، چه اطمینانی می توانید بدهید که با عملیاتی شدن طرح مذکور بتوانیم به اهداف برنامه برسیم. آیا تاکنون عملکردی که نشان دهنده به نتیجه رسیدن این طرح است وجود دارد یا خیر؟
*اشتغال باید محور سیاست گذاری برنامه های 5 ساله کشور باشد
معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال نمایندگان گفت: مهمترین ابزار دولت برای اشتغالزایی پرداخت وام است اما این وام تنها به حوزه صنعت داده می شود که متأسفانه نمود خاصی در اشتغالزایی نداشته بنابراین تصمیم گرفته ایم تغییر برنامه دهیم که به طور مثال در مشهد که 3 هزار تولیدکننده کفش داریم مقرر شد برای نیروهای کار که ماهر نیستند مربی در نظر بگیریم.
وی ادامه داد: همچنین در بررسی های صورت گرفته مشخص شد در تبریز نیروی کار ماهر وجود دارد و تنها نیازمند طراحی نوین هستیم که از کارشناسان بین المللی در این زمینه استفاده کردیم، در واقع برای رونق اشتغالزایی ما هزینه زیادی انجام نداده ایم تنها با ارائه آموزش توانستیم واحدهای تولیدی کشور را غنی کنیم و در ادامه اگر نیازمند وام باشند، وام پرداخت کنیم.
منصوری تأکید کرد: در زمینه تولید فرش به قالیبافان وام برای ایجاد دار قالی پرداخت می شود اما تا زمانی که بازار جهانی فروش را مدیریت نکنیم پرداخت چنین وام هایی موثر نخواهد بود. باید در برنامه های 5 ساله کشور محور سیاست گذاری را اشتغال در نظر بگیریم تا با رشد اشتغالزایی شاهد رشد اقتصادی باشیم.

*استفاده از فضای مجازی برای معرفی فضای گردشگری ایران
«غلامرضا کاتب» رئیس فراکسیون اشتغال در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که باید در برنامه ششم توسعه محور را اشتغال در نظر بگیریم و همه دستگاه ها را در این زمینه درگیر کنیم به طور مثال رسانه ملی می تواند نقش موثری داشته باشد اما در شرایطی که این رسانه توانایی رقابت با شبکه های جهانی ندارد باید برای فضای مجازی برنامه ریزی کنیم.
وی ادامه داد: از فضای مجازی می توانیم برای در اختیار گذاشتن اطلاعات گردشگری ایران به زبان های مختلف استفاده کنیم چرا که بسیاری از گردشگران تا زمانی که به ایران نیامده اند تصور می کنند ایران قتلگاه است در صورتی که پس از خروج از کشور ایران را کشوری امن، زیبا و با مردمی مهربان توصیف می کنند.
*نقص آموزشی داریم
«مهدی مقدسی» نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان عنوان کرد: لازم است که در زمینه گردشگری بر مسئله فرهنگ سازی تمرکز شود چرا که نقص آموزشی در این زمینه به چشم می آید، همچنین لازم است در زمینه بازاریابی نیز اقداماتی صورت گیرد. مسئله دیگری که در این زمینه باید در نظر گرفت هماهنگی مسئولان در سطح استانی است، معمولا چنین همکاری هایی وجود ندارد.
«عباس پاپی زاده» نماینده مردم دزفول با تأکید بر اینکه مدیران استانی دغدغه گردشگری و میراث فرهنگی ندارند ، گفت: معمولا نیروهایی در استان ها جذب می شوند که آشنایی با میراث فرهنگی و گردشگری ندارند و معمولا همین مسئله باعث می شود که آثار باستانی در استان ها رو به تخریب برود، در این زمینه باید با مدیران استانی هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: مسافر خارجی تمایل دارد به استان های مختلف سفر کند اما برای آنها زیرساخت های مناسبی از جمله هتل در نظر گرفته نشده است.
«هادی قوامی» نماینده مردم اسفراین با بیان اینکه ایجاد 140 هزار شغل بودجه ناچیزی نیاز دارد، ادامه داد: باید نقدینگی کشور را برای تولید اشتغال در زمینه گردشگری جهت دهی کنیم. می توان با اصلاح بودجه سالانه مشکلات را حل کنیم. کشورهای جهان تلاش دارند که بودجه کشور را از طریق گردشگری تأمین کنند نه مالیات بنابراین لازم است ما نیز در این مسیر حرکت کنیم.
«علی کرد» نماینده خاش و تفتان عنوان کرد: مدیران گردشگری استان سیستان و بلوچستان تحصیلات لازم در این زمینه را ندارند و همین امر باعث شده آسیب بسیاری به این استان در زمینه گردشگری وارد شود.
«عباسعلی پوربافرانی» نماینده مردم نائین، خور و بیابانک تأکید کرد: باید برای حفظ آثار باستانی توجیه اقتصادی وجود داشته باشد به صرف اینکه ساختمان خشت و گلی وجود دارد نباید هزینه هایی برای نگهداری آن صرف شود بلکه هندسه در این مسئله اهمیت بسیاری دارد.
به گزارش خانه ملت، «میرحمایت میرزاده» نماینده مردم گرمی در مشست فراکسیون اشتغال مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید در کتاب های درسی بحث ایران شناسی را در نظر بگیریم، در حال حاضر شاهد دروس تاریخی هستیم که به هزار سال پیش برمی گردند، اگر میراث فرهنگی طرحی برای گنجاندن میراث فرهنگی در کتب درسی دارد کمیسیون آموزش فضای مناسبی برای همکاری دارد.
وی ادامه داد: لازم است که سازمان میراث فرهنگی با سازمان صدا و سیما هماهنگی داشته باشد تا در یک روز خاص برنامه ای برای ایران شناسی داشته باشند با این کار در طول سال ایران را به مردم شناسانده ایم. در زمینه فروش اینترنتی نیز باید فعال تر باشیم و سامانه فروش صنایع دستی را رونق دهیم.
به گزارش ایرنا، ششم مهرماه (27 سپتامبر) روز جهانی گردشگری است که مراسم بزرگداشت این روز با آغاز «هفته گردشگری» در ایران از روز پنجم مهرماه برگزار می شوذ. سازمان جهانی گردشگری شعار سال 2016 را «گردشگری برای همه» اعلام کرده است.
سیام**3070**1449**تنظیم کننده: داود نخ کوب نیاسر** انتشار دهنده: امیر کاردان راد

اطلاعات تکميلي

خواندن 422 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار