چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 07 مهر 1395 ساعت 14:52

نگاه مردم امروزی به سقراط قدیمی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
چهارمین دور از اجرای نمایش سقراط در حالی رو به پایان است که به دلیل استقبال تماشاگران بارها اجرای آن تمدید شده است.
خبرنگار ایرنا پس از تماشای این نمایش، برداشتی از آن و مصاحبه با نویسنده و کارگردان نمایش را در این متن تحلیل کرده است.
سقراط می دانست که هیچ نمی داند پس همین دانستن باعث شده بود تا از تمامی مردم شهر متفاوت باشد و زمانی که تماشاگران امروزی در نمایش سقراط به جای مردم آتن به قضاوت می نشینند تصور می کنند اگر در آن روزگار بودند هرگز به مرگ دانشمند خود رای نمی دادند اما آیا واقعا این چنین می شد؟.
سقراط در نمایش نوشته حمیدرضا نعیمی مردی است شوخ طبع که در زندگی خانوادگی خود در مانده، جز دانش شغلی ندارد تا در آمدی داشته باشد به همین دلیل است که فرزندش راهی متفاوت از وی را برمی گزیند و همسرش از زندگی با او ناراضی است.
اما همین مرد درمانده توانسته با آرامش و احترام به دیگران از هر قشر، با هر شخصیت یا شغلی که هستند دل مردمی را به دست آورد که بزرگترین فقر آنان این است که فکر می کنند می دانند.
در پایان نمایش تنها همسر سقراط در واپسین لحظات نوشیدن جام شوکران راه و اندیشه اش را بر می گزیند تا کسی باشد بعد از او افکارش را انتشار دهد که همین باعث می شود تا مردی به بزرگی سقراط بر وی سجده کند.
اما این تنها داستان یک نمایش است دلیل دیگری که در نمایش سقراط باعث جذب مخاطبان می شود بازی بازیگرانی مانند فرهاد آئیش است که بر روی صحنه چنان راه می رود که انگار در شهر آتن قدم می زند.
زبان ساده و امروزی نمایش بدون اینکه تماشاگر را از داستان جدا کند او را به چند قرن قبل و زمان زیستن دانشمندی قدیمی می برد. این زبان حتی گاهی لبخند را بر لب تماشاگر می آورد تا داستان بی روح پیش نرود و مخاطبش را از دست ندهد.
حمیدرضا نعیمی کارگردان نمایش سقراط می گوید: بزرگان غربی معتقدند ننگ کشتن دو انسان بر تاریخ آنها مانده اول عیسی مسیح و دوم سقراط.
نعیمی با بیان اینکه تاکنون تعداد بسیار کمی نمایش و فیلم در مورد این فیلسوف بزرگ نوشته است خاطر نشان می کند: سقراط در غرب همانند عیسی مسیح مقام والایی دارد و با اندیشه هایش توانسته بیش از دو هزار و پانصد سال همچنان در تاریخ زنده بماند.
وی با تاکید بر اینکه کتاب های بسیار زیادی در مورد سقراط نگارش در آمده است افزود: شخص سقراط هیچ نوشته ای از خود ماندگار نکرده و تمامی دانش وی از شاگردانش به یادگار مانده است.
بر همین اساس است که باید گفت سقراط دانشمندی که تنها می دانست که هیچ نمی داند و همه مردم شهر را به انسان بودن دعوت می کرد در تاریخ مغفول مانده و هنرمندانی که می توانند راه زندگی او را گسترش دهند دست به کار شوند.
نمایش سقراط از معدود نمایش های ساخته شده از آخرین روز مرداد ماه سال جاری چهارمین دور اجرای خود را در تالار وحدت آغاز و با پشت سر گذاشتن بیش از یک ماه به روز های پایانی رسیده است و به دلیل استقبال تماشاگران بارها این اجرا تمدید شده است.
نمایش سقراط در جشنواره تئاتر فجر نامزد دریافت جایزه در چهار بخش بهترین کارگردانی، بهترین نمایشنامه، بهترین بازیگر مرد و بهترین موسیقی شد اما در هیچ کدام نتوانست جایزه ای دریافت کند.
فراهنگ**7561**1823**خبرنگار: سارا کریمیان** انتشار دهنده: طاهره نبی اللهی

اطلاعات تکميلي

خواندن 503 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب