سه شنبه, 06 مهر 1395 ساعت 23:26

استقبال رسانه های جمعی صربستان از مهمانی ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
برگزاری شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد در تاریخ دوم تا نهم آبان ماه که ایران مهمان ویژه آن است روز سه شنبه در اولین کنفرانس مطبوعاتی در این باره با استقبال خوب رسانه های خبری صربستان قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، دراین کنفرانس مطبوعاتی که با حضور جمع کثیری از نمایندگان رسانه های الکترونیکی، مطبوعاتی صربستان و خبرنگاران خارجی در سالن شهرداری بلگراد انجام شد برگزاری شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی بلگراد به مهمانی ویژه ایران و با مشارکت بیش از450 غرفه توسط سخنرانان در این کنفرانس خبری اعلام شد.
'ایوونا یوتیچ' مسئول امورفرهنگی شهرداری بلگراد درابتدای این کنفرانس نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد رااز بزرگترین مرکز فرهنگی درصربستان دانست که می تواند معرف فرهنگ های مختلف باشد و بازدیدگنندگان زیادی را به خود جلب کند.
وی افزود که از این مکان تصاویر خوبی به جهان فرستاده می شود و تلاش بر این است که این مرکز گسترش یابد.
وی همچنین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد را محل برخورد فرهنگ های مختلف جهان دانست و با اشاره به اینکه مهمان ویژه امسال این نمایشگاه کشور ایران است، گفت که مانند هر سال کنفرانس و برنامه های مختلف فرهنگی برگزار می شود و انتظار می رود از نمایشگاه امسال کتاب بلگراد بیش از150هزار نفر بازدید کنند.
'مجید فهیم پور' سفیر جمهوری اسلامی ایران بعنوان دیگر سخنران این کنفرانس خبری گفت که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد که ایران میهمان ویژه آن است حضور و در طی اقامت خود در بلگراد ملاقات های متعددی را با مقامات بلند پایه صربستان و همچنین نمایندگان فرهنگی این کشور خواهد داشت.
فهیم پورهمچنین اشاره کرد که وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران طی اقامت خود در بلگراد برنامه همکاری های فرهنگی را با صربستان برای سال های 2016 تا 2019 امضا خواهد کرد.
سفیر کشورمان همچنین در این کنفرانس به توسعه و گسترش روابط و همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف اشاره کرد و گفت که اخیرا 'سینیشا مالی' شهردار بلگراد در سفر و ملاقاتی که با شهردار تهران داشتند تفاهم نامه همکاری های فرهنگی و زیر ساختاری شهری امضا شد.
فهیم پور، انقلاب اسلامی ایران را انقلابی فرهنگی خواند که به فعالیت های فرهنگی توجه زیادی را معطوف دارد. وی همچنین تمدن ایران را از تمدن های بزرگ درجهان خواند که مردم صربستان علاقه زیادی به فرهنگ و تمدن چندین هزار ساله کشورمان دارند.
وی درادامه اظهاراتش به اشتراکات زیاد فرهنگی و آداب و رسوم و سنت بین ایران و صربستان اشاره کرد و گفت که ایران به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد که ناشرین ایرانی در آن حضور خواهند داشت و فرصت خوبی برای گسترش روابط و همکاری های مختلف از جمله در زمینه فرهنگی است.
'محسن سلیمانی' رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان در این همایش خبری ضمن تشکر از مقامات شهرداری بلگراد و مسئولین نمایشگاه بین المللی کتاب و همچنین تشکر از حضور جمع کثیری از خبرنگاران برای پوشش خبری این کنفرانش به شرکت حداقل ده ناشر ایرانی در نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد اشاره کرد.
سلیمانی به طور مشروح از برنامه های نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد یاد کرد و سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران در مراسم آغاز نمایشگاه کتاب و دیدار ایشان با وزیر فرهنگ و رسانه های جمعی صربستان که توافق نامه فرهنگی نیز در این دیدار به امضا خواهد رسید، اشاره کرد.
وی گفت که در روز دوم نمایشگاه روز ایران برگزار و در آن روز یک کتاب رونمایی و همچنین 6 اثر ترجمه شده از زبان فارسی به زبان صربی رونمایی می شود.
رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه اظهاراتش افزود که در نمایشگاه کتاب بلگراد همچنین چهار میزگرد در باره ادبیات ایران و صربستان برگزار می شود، مانند؛ ترجمه کتاب ادبیات صربستان در ایران، ترجمه کتاب ادبیات ایران در صربستان، دیدار دو فرهنگ: گفت و گوی دو رمان نویس از ایران و صربستان، دیدار دو فرهنگ: گفت و گوی دو نویسنده ادبیات کودکان.
وی همچنین حضور و سخنرانی پنج نویسنده ایرانی در دانشگاه های بلگراد درباره ادبیات و هنرسینمای ایران را از دیگر برنامه های نمایشگاه کتاب بلگراد که ایران مهمان ویژه آن است، یاد کرد.
بنا به اظهارات رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان، حضور دو تصویرگر برای نمایش تصویرگری کتاب در ایران در دو کارگاه در نمایشگاه، برنامه نقالی از شاهنامه فردوسی، برنامه داستان گویی شفاهی از داستان های ایرانی در غرفه ایران برای کودکان و نوجوانان، برگزاری هفته فیلم ایرانی در موزه سینمای یوگسلاوی در بلگراد.
'برگزاری نمایشگاه عکس: ایران امروز در نمایشگاه، برگزاری نمایشگاه آثار تصویرگران کتاب ایرانی در نمایشگاه، برگزاری نمایشگاهی از آثار ایرانی ترجمه شده به زبان صربی یا درباره ایران شناسی که در کتابخانه شرق شناسی دانشگاه بلگراد وجود دارد نیز از برنامه های رایزنی فرهنگی کشورمان در نمایشگاه خواهد بود.'
همچنین طی برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد حداقل سه تفاهم نامه نشر آثار برای فروش متقابل امتیاز حداقل 20 کتاب ایرانی و صربی بین یک آژانس ادبی ایران، ناشران ایرانی و صربستانی و همچنین دست کم یک قرارداد برای انتشار سه کتاب ایرانی با یک ناشر صربستان یعنی یک رمان، یک مجموعه داستان و خاطرات یک زن ایرانی در دوران جنگ عراق علیه ایران به امضا خواهد رسید.
از دیگر فعالیت های ایران در این نمایشگاه امضای تفاهم نامه ای با انجمن نویسندگان صربستان برای تشکیل انجمن ادبی ایران و صربستان با عضویت هفت نویسنده و منتقد و شاعر از ایران و صربستان خواهد بود.
از طرف دیگر بنا به اظهارات رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان در این نمایشگاه حداقل ده ناشر بزرگ ایرانی شرکت خواهند کرد و آثار خود را درباره موضوعات ایرانشناسی، دین وعرفان، ادبیات معاصر ایران، سینمای ایران، هنرهای ایرانی، ادبیات کودکان و نوجوانان به زبان های صربی، انگلیسی و فارسی درمعرض بازدیدکنندگان قرار خواهند گذاشت.
همچنین اشاره می شود که در این نمایشگاه ازجمله کتاب دکتر علی اکبر ولایتی با عنوان «پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» که توسط مرکز علوم دینی قم در بلگراد ترجمه و به چاپ رسیده، رونمایی خواهد شد.
شبک اروپام**436** 1064 ** انتشار دهنده : فرشاد محسن زاده

اطلاعات تکميلي

خواندن 840 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار