سه شنبه, 06 مهر 1395 ساعت 17:00

گرامیداشت هفته جهانی ناشنوایان با شعار «من برابرم»

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
جمعی از معلولان امروز سه شنبه با اهدای شاخه های گل به شهروندان تهرانی با تاکید بر این شعار که 'من برابرم' ،هفته جهانی ناشنوایان را گرامی داشتند.
در چهارمین هفته از ماه سپتامبر (دوم تا هشتم مهر) که در جهان با عنوان «هفته جهانی ناشنوایان» نامگذاری شده، برخی سازمان ها و تشکل های مردم نهاد در کشورهای مختلف از جمله ایران، آیین های ویژه ای برگزار می شود.
امروز در میدان امام خمینی (ره) تهران جمعی از ناشنوایان به هموطنان و همشهریان خود با اهدای شاخه های گل هفته جهانی ناشنوایان را گرامی داشتند.
در این حضور پرمخاطب که با حضور حدود 100 نفر از ناشنوایان استان تهران و به اهتمام کانون ناشنوایان ایران برگزار شد، بنرها و پلاکاردهایی دیده می شد که حاوی برخی مطالبات و خواسته های ناشنوایان هم از جامعه و هم از دولت بود.
بر روی بنر بزرگی که در پیشاپیش تجمع کنندگان بود، ضمن اشاره به سال ' اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل' بر این نکته تاکید شده بود که «با استفاده از زبان اشاره، من از فرصت های برابر تحصیلی، شغلی و زندگی همانند افراد شنوا برخوردار می شوم».
بر روی پلاکارد دیگری که در دست ناشنوایان بود، مواد سه، 21 و 34 کنوانسیون حقوق جهانی معلولین مورد اشاره قرار گرفته بود که دولت ها را ملزم می کند تا یادگیری زبان اشاره را تشویق کنند و هویت زبانی جامعه ناشنوایان را ارتقاء دهند.
ناشنوایان، یادگیری زبان اشاره را یک حق مسلم برای خود می دانند و از هویت زبانی این جامعه نیز حمایت کردند.

** مشکلات و مطالبات ناشنوایان
یکی از ناشنوایان حاضر در مراسم امروز خانمی 42 ساله شاغل در یکی از روزنامه های کشور بود که در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دارای 2 فرزند هستم و همسر ناشنوایم نیز بیکار است.
ناهید امامی، گفت : متاسفانه همسرم دارای نارسائی کلیوی است و باید مرتب دیالیز شود که تحت حمایت هم نیست.
وی ، افزود: حقوقی که دریافت می کنم به هیچ وجه کفاف مخارج زندگی مان را نمی دهد و اگر کمک های مادرم نباشد، همیشه در تامین مخارج زندگی مشکل داریم.
امامی از مسئولان دولتی بخصوص بهزیستی خواست تا توجه ویژه ای به مشکلات خانواده اش و میزان حقوق دریافتی اش داشته باشند.
همچنین خانم ناشنوای دیگری که می گفت به مدت 27 سال است در مدارس ناشنوایان، معلم است، از مسئولان خواست که با توجه به کاشت حلزون برای تعدادی از بچه های ناشنوا و کم شنوای این مدرسه و رفتن آنها به مدارس عادی، اکنون چاره ای برای سایر بچه هایی که دارای مشکل اوتیسم و سایر معلولیت ها هستند و ناگزیر باید در مدرسه ناشنوایان ادامه تحصیل دهند، بیندیشند.
خانم مژگان نوروز زاده افزود: دارای یک فرزند سالم است ولی از نظر معیشتی و اقتصادی همچنان نیاز به حمایت جدی مسئولان دارد.

** گلایه از کم لطفی برخی رسانه ها نسبت به ناشنوایان و کم شنوایان
یکی از اعضای هیات مدیره کانون ناشنوایان ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از آنچه کم لطفی برخی رسانه ها دیداری و نوشتاری نسبت به جامعه ناشنوا و کم شنوا عنوان کرد، گلایه داشت.
رضا ذبیحی گفت: متاسفانه در برنامه های تولیدی صدا و سیما بعنوان رسانه ملی، نسبت به حقوق ناشنوایان و کم شنوایان آنگونه که شایسته است، توجه نشده و فقط در بخش اخبار نیم نگاهی به آنها شده که البته اشاراتی که مجری اخبار دارد کامل نیست و اغلب ناشنوایان و کم شنوایان این اخبار را متوجه نمی شوند.
وی با اشاره به حضور ناشنوایان در یک برنامه تلویزیونی پرمخاطب ،اظهار کرد: در حالیکه اغلب شرکت کنندگان شنوای این برنامه همواره می خندیدند، اما ناشنوایان و کم شنوایان حاضر در این برنامه به دلیل نبود زیرنویس و یا زبان اشاره، واکنشی نداشتند از این رو توقع داریم زبان اشاره در برنامه های صدا و سیما برای این قشر از جمعیت کشور در نظر گرفته شود.
وی در مورد برنامه مناسبتی امروز ناشنوایان و کم شنوایان تهرانی در میدان امام خمینی(ره)، گفت: ما امروز می خواهیم با اتکا به شعار فدراسیون جهانی ناشنوایان یعنی «با زبان اشاره؛ من برابرم» مردم را با مشکلات جامعه ناشنوایان آشنا و به آنها اعلام کنیم که با استفاده از زبان اشاره می توانیم با مردم عادی و شنواها برابر باشیم.
ذبیحی، مهمترین مشکل جامعه ناشنوایان را مسائل معیشتی، استخدامی و نیز نداشتن رابط مترجم زبان اشاره عنوان کرد و از مسئولان دولتی و دستگاه های مرتبط خواست برای این مشکلات، چاره جویی کنند.
وی گفت: کودکان ناشنوایی که به دنیا می آیند این حق را دارند که زبان اشاره را فرابگیرند تا بتوانند به بهترین نحو با جامعه ارتباط برقرار کنند و دولت نیز باید به این مهم توجه جدی داشته باشد و رابط زبان اشاره را به عنوان یک شغل همراه با مزایای بیمه به رسمیت بشناسد.

** آموزش زبان اشاره در برخی استان های کشور آغاز شده است
مسئول تشکل های مردم نهاد در حوزه معلولان سازمان بهزیستی کشور نیز که در این مراسم ناشنوایان را همراهی می کرد به خبرنگار ایرنا، گفت: آموزش زبان اشاره به ناشنوایان از برنامه های مورد تاکید سازمان بهزیستی کشور است و در این زمینه نیز با بهره گیری از چهار جلد کتاب تدوین شده، کار آموزش این زبان در برخی استان های کشور را آغاز کردیم.
سید جمال رحمانی هدف از این اقدام را ایجاد زمینه مناسب برای تعامل مردم و کارمندان دستگاه های دولتی به ناشنوایان و کم شنوایان عنوان کرد.
این مسئول همچنین به مشکل بیکاری جامعه ناشنوایان و کم شنوایان کشور اشاره کرد و گفت: با اینکه بخش بزرگی از این جمعیت دارای تحصیلات دانشگاهی و حتی تکمیلی هستند اما شمار بیکاران آن نسبت به سایر بخش های جامعه ایران بیشتر است.
رحمانی افزود: برای رفع این مشکل از سوی سازمان بهزیستی کشور مراکز حرفه آموزی ایجاد شده تا از طریق آموزش های این مراکز بتوانیم ناشنوایان را به یک مهارت و حرفه، تجهیز کنیم.
وی همچنین از فعالیت مراکز کودک و خانواده ناشنوایان کشور در سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: این مراکز چند سال است که در زمینه آموزش و توانبخشی کودکان ناشنوای زیر 6 سال فعالیت دارند.
مسئول تشکل های مردم نهاد در حوزه معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: ناشنوایان و کم شنوایان کشور از سازمان بهزیستی خدماتی مانند بیمه های پایه و دفترچه درمانی دریافت می کنند و امسال هم با مساعدت های دولت سمعک مورد نیاز این معلولان را با اولویت کودکان، تهیه و بصورت رایگان در اختیار آنها قرار دادیم.
رحمانی گفت: حضور امروز ناشنوایان در میدان امام خمینی (ره) تهران با هدف گرامیداشت هفته جهانی ناشنوایان و همچنین آگاهی بخشی به جامعه و مسئولان برگزار شد تا دست اندرکاران از مشکلات ناشنوایان و کم شنوایان کشور با خبر شوند و براساس آن نسبت به رفع آن اقدام کنند.
وی تاکید کرد که برای رفع مشکلات این طیف جمعیتی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد بهره گیری می شود.

** صدور بیانیه و درخواست بازگشت روز جهانی ناشنوایان به تقویم رسمی کشور
شرکت کنندگان در این مراسم در پایان بیانیه ای در هفت بند صادر کردند که در آن بر برخی از حقوق این بخش از جمعیت کشور تاکید شده است.
در بند نخست این بیانیه بر لزوم به رسمیت شناخته شدن زبان اشاره ایرانی به عنوان زبان مادری هر فرد ناشنوا با استناد به کنوانسیون جهانی حقوق معلولین و نیز تصویب مفاد این کنوانسیون در مجلس شورای اسلامی، تاکید شده است.
بند دوم بیانیه نیز مربوط به ایجاد فرصت های شغلی برای ناشنوایان، همتراز با افراد شنوا و نیز رفع موانع استخدامی آنان در سازمان های دولتی و غیردولتی است.
ناشنوایان تجمع کننده امروز همچنین خواهان تصویب و گنجاندن یک پست شغلی جدید با عنوان رابط (مترجم) زبان اشاره در لیست مشاغل مورد تایید وزارت کار در بند سوم این بیانیه شدند که به گفته آنها می تواند نوعی تضمین شغلی، بیمه ای و بازنشستگی برای ناشنوایان کشور باشد.
در بند چهارم بیانیه نیز بر لزوم استفاده از زبان اشاره ایرانی در موسسات آموزشی و دانشگاهی برای تربیت رابط یا مترجم این زبان تاکید شد.
لزوم استفاده از زبان اشاره در مدارس ویژه ناشنوایان، موسسات آموزشی، دانشگاهی و... طبق مفاد کنوانسیون جهانی حقوق معلولین از دیگر خواسته های ناشنوایان است که در بند دیگری از این قطعنامه آمده است.
بر اساس این بیانیه، ناشنوایان خواستار فراهم شدن دسترسی آنها به امکانات اطلاع رسانی و خدمات عمومی با زبان اشاره و نیز درج زیرنویس در برنامه های تلویزیون و رسانه ملی شدند.
آخرین خواسته ناشنوایان در این بیانیه نیز مربوط به بازگرداندن روز جهانی ناشنوایان به تقویم ملی کشور بود.
خبرنگار: یحیی معماری - انتشار دهنده:عباسعلی نقی یان
تهرام 6539// 1625/1596
تهرام

اطلاعات تکميلي

خواندن 807 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار