سه شنبه, 06 مهر 1395 ساعت 17:00

ایرانیان از قدیم الایام در مسیر قرآن حرکت می کردند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با بیان اینکه ایرانی ها از زمان قدیم در مسیر قران حرکت می کردند، از اهدا کننده یک جلد قران قدیمی متعلق به دوران صفوی تقدیر کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا سید رضا صالحی امیری عصر سه شنبه در مراسم رونمایی از یک جلد قرآن نفیس به خط میرزا احمد نیریزی گفت: قرآن منبع و منشا نور است که انسان ها با آن منور و دل های تاریک آنها روشن می شود.
وی با تقدیر از سرهنگ بازنشسته نصرالله توکلی نیشابوری که این قرآن نفیس را با قدمت حدود یکهزار سال به کتابخانه ملی اهدا کرده است، افزود: این فرد با این کار نوری را به ملت ایران اهدا و باقیات صالحات برای خود رقم زد.
مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه داشتن قلب سلیم و دل با معرفت برای اهدای یک اثر ظرفیتی بزرگ است، اظهار داشت: وجود چنین قرآنی نشان از یک تبار فرهنگی و دینی در جامعه ایران دارد و نشان می دهد ایرانیان از هر قشری (گدا و پادشاه ) در مسیر قران حرکت می کردند که این نکته ای درس آموز است.
وی با بیان اینکه آثار ایران و اسلام در همه اقصی نقاط دنیا به چشم می خورد، یادآور شد: این آثار مایه مباهات و افتخار است زیرا رمز ماندگاری فرهنگ ایرانی هستند.
صالحی امیری گفت: کتابخانه ملی علاوه بر اینکه امانتدار این قرآن نفیس و ارزشمند است، آن را در معرض نمایش قرار خواهد داد تا صدقه جاریه ای برای خانواده توکلی اهدا کننده آن باشد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در این مراسم توکلی توضیحاتی درباره این قرآن داد و گفت: این نسخه قرانی که در زمان صفویه نوشته شده در دهه های بعد در اختیار خاندان قاجار قرار گرفته که احمد شاه قاجار برای قدردانی از معلم خود آن را به خلیل ناجی جد مادری همسرم اهدا کرده است.
وی افزود: در سال 1335 هجری شمسی این قرآن به وسیله جد مادری همسرم به پدر همسرم اهدا شد و پس از مرگ وی از سال 1345 در اختیار خانواده ما قرار گرفت که طی 50 سال گذشته در نگهداری آن کوشیدیم.
کیانوش معتقدی تذهیب کار و پژوهشگر کتاب آرایی نیز در این مراسم توضیحاتی درباره تذهیب و تجلید قرآن یاد شده ارائه کرد.
در پایان این مراسم این قران نفیس با حضور احمد مسجد جامعی و جمعی از نسخه شناسان و قرآن پژوهان رونمایی شد.
فراهنگ**1880**1027**خبرنگار:پروین اروجی**انتشار دهنده:محمدجواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 761 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار