دوشنبه, 05 مهر 1395 ساعت 19:40

مبلغان ترسی برای بیان حقایق نداشته باشند/قرآن و احادیث، تکیه گاه مستحکم منبر باشد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ترس نداشتن از افراد برای بیان حقایق را از ویژگی های مبلغان برشمرد و گفت: البته نباید با آبروی کسی بازی کرد، اما نباید این مسائل ما را از گفتن حق باز بدارد.
به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، وی روز دوشنبه در نشست با مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، افزود: مبلغان باید در مجالس و منابر خود حق را بیان کنند و در نظر داشته باشند که خشیت فقط برای خداست.
آیت الله سبحانی بر لزوم تکیه بر آیات قرآن و احادیث اهلبیت(ع) در منابر تاکید و اضافه کرد: بیان آیات قرآن، احادیث اهلبیت(ع) و نهج البلاغه نورانیتی به مجالس می دهد که دیگر کلمات فاقد این نورانیت هستند.
وی با تاکید بر این که قرآن و احادیث 2 تکیه گاه مستحکم منبر باشد، گفت: برنامه منبر باید در راستای رسالت الله و تکیه گاه منبر به احادیث ارزشمند امام باقر(ع) و امام صادق(ع) باشد.
وی با اشاره به این که از دانش دیگران نیز باید بهره برد، ابراز داشت: مبلغ در درجه نخست باید بخشی از آیات قرآن به خصوص در زمینه های احکام، اجتماع و مسائل حکومتی را حفظ باشد.
این مرجع تقلید بر لزوم بهره گیری مبلغان از کتاب سفینه البحار شیخ عباس قمی تاکید کرد و گفت: این اثر، کتاب مختصری است که متناسب با هر موضوع، آیه و روایت گردآوری کرده است و طلبه را از یک چمدان کتاب بی نیاز می کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در جهان 2 نوع مصلح وجود دارد، اظهار داشت: مصلحان بشری با نیت پاک وارد میدان می شوند و افکار خودشان را دارند و هرگز به مقام والا نسبت نمی دهند و بشریت بر آن ها غالب است.
وی گفت: سقراط مصداق مصلح واقعی بود و برنامه ای نیز داشت اما برنامه او الهی نبود.
آیت الله سبحانی، 2 ویژگی مصلحان بشری را «عدم انتساب مطالب به وحی» و «عدم ماموریت به اجرا و تبلیغ از سوی خداوند» عنوان کرد و گفت: دانشمندانی نظیر افلاطون و شیخ الرئیس انسان های وارسته ای هستند که برنامه اصلاحی دارند و عرضه می کنند، اما مامور به تبلیغ نبودند و فقط مطالب خود را مطرح می کردند.
وی در ادامه با بیان این که مصلحان الهی ماموریت از جانب خدا دارند و برنامه های الهی را اجرایی می کنند، اظهار داشت: برنامه این مصلحان برگرفته از افکار خودشان نیست و هرچه دارند از مقام بالا می گیرند و مامور به تبلیغ هستند و باید برنامه الهی را به هر قیمت در جامعه اجرا کنند و بشریت را نجات دهند و خدا پرستی را توسعه دهند.
وی با تاکید بر این که مصلحان الهی وقتی دارای قدرت می شوند، مامور به اجرای برنامه الهی هستند، ابراز داشت: میان انبیاء الهی و مصلحان بشری دو تفاوت وجود دارد؛ مصلحان الهی مامور الهی هستند و افکار و برنامه های آنها برگرفته از خداست.
آیت الله سبحانی با بیان این که انبیاء الهی از سلاح تبلیغ برخوردار هستند، گفت: پیامبراکرم(ص) نیز مانند دیگر انبیاء الهی، افرادی را برای تبلیغ اعزام می کردند.
وی با قدردانی از تلاش مبلغان حوزه های علمیه، گفت: مبلغان تبلیغ، مجریانی هستند که اگر پیامبراکرم(ص) در میان ما بود، همه این افراد را به تبلیغ اعزام می کرد.
وی هم چنین بر ضرورت آگاهی مبلغان از دانش های بشری به خصوص در زمینه های جامعه شناسی، روان شناسی و سیاست های جهانی تاکید کرد و اظهار داشت: امروز کسانی که در مجالس حضور پیدا می کنند، از جامعه، سیاست و علوم روز آگاه هستند و بیانات مبلغان نباید ضد این مسائل باشد؛ مبادا کلمات ما ضد علوم عقلی باشد.
این مرجع تقلید، فتوای یکی از مفتیان سعودی مبنی بر این که زمین مسطح است را یک رسوایی دانست و گفت: این مفتی سعودی گفته «زمین کروی نیست و هر کسی بگوید زمین کروی است کافر و مرتد می باشد»؛ چرا نباید مفتی کشوری که مدعی خادم الحرمین شریفین است تا این میزان از علوم روز ناآگاه باشد.
وی هم چنین با قدردانی از اقدام های تبلیغی حجت الاسلام والمسلمین قرائتی، گفت: این شخصیت ارزشمند هنوز هم بعد از 30 سال، مورد توجه است چرا که بر قرآن و حدیث تکیه می کند و درد و درمان را شناخته است و حالت بیان و سخنرانی وی برای مردم جاذبه دارد.
وی یکی دیگر از ویژگی های مبلغان را خشیت از خداوند عنوان کرد و گفت: مبلغان بر روی منابر مبادا سخنی بگویند که برخلاف رضای خدا باشد.
آیت الله سبحانی در پایان به مبلغان توصیه کرد: زمینه ساز تحول درونی مخاطبان شوند، از دردهای جامعه آگاهی و نسبت به مطالعه اهتمام ویژه داشته باشند و منبرشان حسینی باشد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی

اطلاعات تکميلي

خواندن 422 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار