دوشنبه, 05 مهر 1395 ساعت 19:12

تورم و کمبود معلم در برخی از رشته ها مشکل اصلی آموزش و پرورش است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال 27 هزار دانشجوی دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شده اند، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات آموزش و پرورش تورم و کمبود معلم در برخی از رشته ها است.
به گزارش ایرنا از خانه ملت، علی اصغر فانی در دیدار عصر امروز- دوشنبه- با علی لاریجانی و جمعی از نمایندگان مجلس با بیان این مطلب، افزود: عدم تناسب نیروی انسانی با نیاز آموزش و پرورش ، عدم تناسب جنسیت در مناطق مختلف و موقعیت جغرافیایی را باید به این مشکلات افزود چرا که این سه عامل مشکلات عدیده ای را برای ما ایجاد کرده اند.
وی در این جلسه که معاونان وزارت آموزش و پرورش نیز حضور داشتند با ارائه گزارشی از وضعیت این وزارتخانه یادآور شد: سال تحصیلی جدید با وجود 8 ماه برنامه ریزی آغاز شده است چرا که پروژه مهر از بهمن 94 آغاز به کار کرده است و اکنون حدود 17.5 میلیون دانش آموز در مدارس ثبت نام کرده اند که حدود 200 هزار نفر رشد داشته است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از این رشد 200 هزار نفره حدود 25هزار نفر به دانش آموزان کلاس اول ابتدایی مربوط می شود و بقیه این رشد حاصل افزایش تحت پوشش آموزش و پرورش است، همچنین در متوسطه اول حدود 94 درصد و در متوسطه دوم 82 درصد دانش آموز تحت پوشش آموزش و پرورش هستند.
وی با بیان اینکه در مناطق روستایی برای آموزش دختران محدودیت هایی وجود دارد، تصریح کرد: آموزش و پرورش از طریق توسعه مدارس شبانه روزی، توسعه سرویس مدارس و توسعه سیستم آموزش خودآموز از طریق اینترنت و راه دور سعی در افزایش آموزش تعداد بیشتری از دانش آموزان را دارد که از این تعداد تا به امروز بیش از 12 میلیون و 800 هزار نفر در سامانه وزارتخانه آموزش و پرورش ثبت نام کرده اند.
فانی با بیان اینکه از این 12 میلیون و 800 هزار نفر دانش آموز حدود 7 میلیون و 483 هزار نفر ابتدایی، 3 میلیون و 56 هزار نفر متوسطه اول، 2میلیون و 66 هزار نفر در متوسطه سوم مشغول به تحصیل شده اند، اظهار داشت: خوشبختانه تا به امروز 33 درصد دانش آموزان ثبت نام کرده در رشته فنی و حرفه ای هستند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از امسال فنی و حرفه ای 3 ساله می شود در حالیکه تا سال گذشته 2 ساله بوده است، بیان کرد: به نظر می رسد این یک سال افزایش بر طول تحصیل دانش آموزان فنی و حرفه ای می تواند بر افزایش تخصص آن ها و ایجاد شغل برای خودشان بسیار موثر باشد.
وی با بیان اینکه امسال 5 هزار و 500 کلاس درس به سیستم آموزشی اضافه شده، عنوان داشت: به طور کلی در سه سالی که از عمر دولت یازدهم می گذرد تاکنون 33 هزار کلاس درس و 4 میلیون و 700 هزار متر زیربنا به مدارس اضافه شده است که 30 درصد از این کلاس ها با مشارکت خیرین ساخته شده است، همچنین میزان مشارکت خیرین امسال از 20 درصد به 30 درصد افزایش پیدا کرده است.
فانی همچنین ادامه داد: چند روز گذشته طی برگزاری جشنواره ای 200 خیر ساخت 110 مدرسه را در سواحل مکران متقبل شدند و روز گذشته در محضر آیت الله گلپایگانی بنیاد برکت 200 مدرسه را با 1300 کلاس تحویل آموزش و پرورش داد که قرار است به هزار مدرسه برسد.
وی با بیان اینکه حدود صد هزار نیروی آموزش و پرورش کاهش پیدا کرده است در حالیکه 500 هزار دانش آموز اضافه شده است، گفت: این کاهش به اضافه کاهش پرداخت حق التدریس ها توفیق خوبی برای آموزش و پرورش محسوب می شود اما ما همچنان مشکلاتی داریم.

** طرح از بوم برای بوم را در جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان مدنظر قرار داده ایم
وی با بیان اینکه به 40 درصد از درخواست نیروهای خود مبنی بر انتقال پاسخ مثبت داده اند، افزود: طرح از بوم برای بوم را در جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان را مدنظر قرار داده ایم چرا که حداقل 15 درصد عدم تناسب و تقسیم نیرو وجود دارد و در تهران تراکم بسیار زیادی در نیروهای آموزش و پرورش دیده می شود.
فانی در پاسخ به لاریجانی مبنی بر اینکه اگر بخواهیم در آموزش و پرورش خوب و استاندارد آموزش دهیم به چه مقدار نیرو نیاز داریم، گفت: نسبت کارمندان به دانش آموزان 12 به یک است در حالیکه ما 13 میلیون دانش آموز و یک میلیون کارمند داریم، اگر این نسبت با توجه به پراکندگی های کشور به 14 به یک طی زمان بندی 5 ساله برسانیم، به یک نسبت متعارف دست پیدا کرده ایم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون درصد دانش آموزان مدارس غیر دولتی از 8/5 درصد به 10/8 درصد افزایش یافته است، گفت: امیدواریم مشکل لایحه تاسیس و اداره مدارس غیردولتی نیز برطرف شود تا در این زمینه به توفیق بهتری دست یابیم.
وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید 134 میلیون جلد کتاب چاپ و توزیع شده است، افزود: به طور معمول برای چاپ چنین تیراژی نیاز به 14 ماه فعالیت است؛ هم اکنون بخشی از کتب سال تحصیلی آینده نیز چاپ شده و در انبارها نگهداری می شود.
فانی با اشاره به اینکه در این مدت 140 عنوان کتاب جدید تالیف شده است، ادامه داد: خلاء نظام اموزشی عدم ارتباط محتوا با نیاز دانش اموزان و جامعه بود از این رو چهار درس انسان و محیط زیست، انسان و سلامت، کارآفرینی و کارگاه تولید و تفکر و سواد رسانه ای در نظر گرفته شد تا به نیازهای جامعه پاسخ داده شود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: درس اقتصاد پایه دهم بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی تالیف شده تا اقدام موثری درخصوص تحقق منویات رهبر انقلاب انجام شده باشد.
در ادامه این دیدار محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال لاریجانی مبنی بر اینکه امروزه کشورهای موفق و پیشرفته دنیا تحولات زیادی در نظام آموزشی شان مانند تغییر در شیوه تدریس و غیره انجام داده اند و در این میان نظام آموزشی کشورمان چه اقدامی در این راستا انجام داده است، تاکید کرد: هم اکنون بخشی از مدارس کشورمان به شبکه ملی مدارس متصل هستند که این مهم موجب تحقق ایجاد عدالت آموزشی و کاهش هزینه ها می شود.
وی تصریح کرد: هم اکنون 610 پژوهش سرای دانش آموزی ایجاد شده که در بخشی از آنها به علم نانو نیز می پردازند؛ در این میان هم اکنون آموزش مبانی رایانه در کلاس سوم ابتدایی تدریس می شود که قبلا در پایه سوم دبیرستان قرار داشت.
سیام**3061**1449*خبرنگار: میترا بلندقامتی*انتشاردهنده : امیر کاردان راد

اطلاعات تکميلي

خواندن 391 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار