دوشنبه, 05 مهر 1395 ساعت 15:48

طرح مدارس پشتیبان برای حمایت از دانش آموزان استثنایی در کشور اجرا می شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: دانش آموزان استثنایی(با نیازهای ویژه) که در مدرسه عادی تحصیل می کنند، امسال با اجرای طرح مدارس پشتیبان مورد حمایت های آموزشی و توانبخشی قرار می گیرند.
محسن غفوریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای اجرای این طرح برخی از مدارس استثنایی کشور به عنوان پشتیبان، حمایت های آموزشی و توانبخشی مورد نیاز دانش آموزان استثنایی مشغول به تحصیل در مدارس عادی را برعهده خواهند داشت.
وی اظهار کرد: توجه به آموزش و پرورش فراگیر دانش آموزان با نیازهای ویژه(استثنایی) امسال نیز همچون سال های گذشته در دستور کار سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار دارد.
وی با اشاره به تحصیل بیش از 73هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی کشور گفت: حدود 45هزار دانش آموز در گروه های با آسیب شنوایی و بینوایی، مشکلات یادگیری و معلولیت جسمی – حرکتی نیز به صورت تلفیقی در مدارس عادی تحصیل می کنند.

* اجرای طرح حمایت از دانش آموزان دیرآموز
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین با اشاره به برنامه های این سازمان برای حمایت از دانش آموزان مرزی(دیرآموز) گفت: طرح آزمایشی یادگیری در تابستان امسال برای نوآموزان پیش دبستانی که در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی(سال 94) دیرآموز تشخیص داده شدند، اجرا شد.
غفوریان افزود: این نوآموزان پیش دبستانی با محتواهای آموزشی خاص توسط مربیان و معلمان متخصص مورد آموزش های انفرادی و تعلیمی قرار گرفتند.
وی گفت: اکنون در حال جمع آوری اطلاعات و بررسی نتایج طرح آزمایشی آموزش به نوآموزان دیرآموز هستیم که در صورت موفقیت، این طرح برای تمام کسانی که در سال آینده در طرح سنجش پیش دبستانی دیرآموز تشخیص داده می شوند، اجرا خواهد شد.
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزاری کلاس های جبرانی برای دانش آموزان دیرآموز و کاهش تراکم دانش آموز در کلاس هایی که دانش آموز دیرآموز دارند را از جمله طرح های حمایت و آموزش دانش آموزان دیرآموز براساس قانون عنوان کرد.

*توزیع 550هزار جلد کتاب برای دانش آموزان استثنایی
غفوریان با اشاره به تالیف 550 هزار جلد کتاب برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در سراسر کشور گفت: این کتاب ها قبل از شروع سال جدید تحصیلی 96-95، در مدارس توزیع شده است.
وی درباره مناسب سازی کتاب های درسی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: تمامی کتاب ها و مجموعه درسی دانش آموزان دچار آسیب بینایی به خط بریل و یا به صورت صوتی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی منتشر و تولید شده و در اختیار این دانش آموزان قرار می گیرد.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: برای دانش آموزان دچار آسیب بینایی و یا دانش آموزان کم بینا هم کتاب های درسی نیز به صورت درشت خط تالیف و توزیع می شود.
وی با اشاره به تالیف کتاب های درسی خاص برای دانش آموزان کم توان ذهنی اظهار کرد:کتاب های درسی دانش آموزان دارای آسیب شنوایی و آسیب بینایی از کتاب های عادی است که برای آنان مناسب سازی می شود.
غفوریان گفت: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای دانش آموزان دچار مشکلات چندگانه و چند معلولیتی، کتاب های درسی متناسب با توانایی های آنان آماده و در اختیارشان قرار می گیرد.
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزاری دوره های تربیت مدرس برای کتاب های جدیدالتالیف ویژه دانش آموزان کم توان ذهنی را از دیگر برنامه های این سازمان در سال تحصیلی 96-95 عنوان کرد و گفت: این کتاب ها در حال تالیف هستند.
وی با بیان اینکه امسال هم طرح خدمات حمایتی رایگان از دانش آموزان با نیازهای ویژه در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته، افزود: تمامی وسایل توانبخشی و داروهای مستمر این دانش آموزان و هزینه های ضروری جراحی آنان را سازمان آموزش و پرورش استثنایی تامین خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، 124هزار دانش آموز استثنایی در یک هزار و 500 مدرسه کشور تحصیل می کنند.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام/7245// 1625

اطلاعات تکميلي

خواندن 437 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار