دوشنبه, 05 مهر 1395 ساعت 15:24

آموزش بازنویسی متون نمایشی نیاز مربیان کانون پرورش فکری

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کارگردان نمایش شلبی تنها نرو، با بیان اینکه دوره های آموزش بازنویسی متون نمایشی باید برای مربیان کانون برگزار شود، گفت: مربیان کانون در بیشتر موارد
براساس کتاب های داستانی موجود در کتابخانه ها دست به بازنویسی می زنند که اغلب این تجربه ها نیز چندان موفق نبوده است.
به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری، ساغر لطفی نژاد معتقد است که آنچه مراکز را در تولید یک اثر نمایشی دچار مشکل می کند انتخاب متن مناسب برای مخاطب کودک و نوجوان است و تنها مربیانی که توانایی نگارش متون نمایشی را دارند، می توانند متنی متناسب با جشنواره های کانونی بنویسند.
وی با اشاره به اهمیت متن نمایش نامه و اینکه نمایش عروسکی تلفیقی از هنرهای مختلف همچون مجسمه سازی و نقاشی است و پیوند محکمی با ادبیات دارد، افزود: متن خوب و ارزشمند نمایشی، می تواند روی کیفیت آثار تولید شده تاثیر مستقیم داشته باشد.
لطفی نژاد با بیان اینکه متن های نمایشی مناسب برای مخاطب کودک و نوجوان و هماهنگ با اهداف و موضوع های مورد توجه کانون بسیار سخت یافت می شود، در مورد شیوه برگزاری این جشنواره نیز گفت: عضو محور بودن یکی از بحث های مهم جشنواره نمایش عروسکی است و این موضوع می تواند نقاط مثبت بسیار زیادی داشته باشد.
وی افزود: در این شیوه زمان نقش سازنده ای دارد چرا که کمبود وقت مربی فعالیت نمایش عروسکی را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند روند روبه رشد این شیوه ارزشمند را با مشکلاتی همراه سازد.
کارگردان نمایش عروسکی شلبی تنها نرو یادآور شد: یکی از تکنیک های مورد علاقه مراکز، به دلیل کتابخانه ای و کم هزینه بودن در ساخت دکور و عروسک، بن راکوی رومیزی است.
به گفته وی تئاتر کاغذی نیز به دلیل در دسترس بودن ابزار، خلاقیت بالا در اجرا، کم هزینه و کتابخانه ای بودن بسیار مورد توجه مراکز است.
وی اضافه کرد: آنچه در تولید آثار نمایشی در استان تهران مدنظر قرار گرفته است نگاهی ورای تربیت بازیگر است و تلاش می شود در فرایند تولید نمایش در مراکز اعضا پیش از گذشته خود را برای زندگی اجتماعی آماده کنند، با کتاب بیشتر انس بگیرند و به کار گروهی علاقه مند شوند.
نمایش شلبی تنها نرو از مرکز شماره 10 کانون تهران، داستان لاک پشتی مهربان و بی اعتماد به نفسی را بیان می کند که کنار برکه با دوست خیالی اش زون و دو مرغابی زندگی می کند اما به خاطر کند بودنش اکی و کواک همان دو مرغابی، همیشه سر به سرش می گذارند و این تمسخرها باعث شده شلبی از خودش راضی نباشد و سر خورده شود.
هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ششم تا هشتم مهرماه در ساری برگزار می شود.
فراهنگ**1883**1027**دریافت کننده: مریم جلوداران**انتشار دهنده:محمدجواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 409 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار