دوشنبه, 05 مهر 1395 ساعت 09:36

تامین اجتماعی در طرح تحول سلامت به تعهداتش عمل کرده است/ سلامت اولویت دولت یازدهم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: این سازمان در راستای اجرای طرح تحول سلامت، به تمام تعهدات خود برای اجرای بهتر این طرح عمل کرده است.
سیدتقی نوربخش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در سازمان تامین اجتماعی تلاش زیادی برای پرداخت به موقع مطالبات بیمارستان ها، داروخانه ها، پزشکان و تمامی مراکز طرف قرارداد صورت گرفته و از همه ظرفیت ها برای اجرای کامل طرح تحول سلامت و عمل به تعهدات استفاده شده است.
وی اظهار داشت: اما به دلیل وابستگی این سازمان به منابع دولتی شاهد انباشت بدهی و عقب افتادن پرداخت ها هستیم و این مساله باعث بروز مشکلاتی شده است.
نوربخش به عدم اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در راستای اجرای طرح تحول سلامت نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع مورد توجه جدی مسئولان قرار نگرفت و باید با اجرای طرح پزشک خانواده علاوه بر مدیریت صحیح هزینه ها، شاهد ارتقای جایگاه پزشکان عمومی در کشور باشیم.
وی با بیان اینکه اجرای طرح تحول سلامت به عنوان یکی از افتخارات دولت یازدهم است، گفت: احیای شان و جایگاه پزشکان عمومی و حذف روابط ناسالم مالی میان پزشک و بیمار از دستاوردهای مهم این طرح به شمار می رود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه درگذشته میزان پرداختی از جیب مردم بیش از 60 درصد بود، ادامه داد: همچنین نظام سلامت در تامین هزینه های درمان مردم کاملا ناتوان بود اما اکنون اتفاق بزرگی با اجرای ط رح تحول سلامت رخ داده و شاهد پیشرفت هایی در عرصه های سلامت در کشور هستیم.
نوربخش یکی از ضعف های موجود در راستای اجرای طرح تحول سلامت را عدم تامین منابع مالی پایدار در حوزه سلامت دانست و اظهار داشت: مهمترین تامین کننده منابع مالی نظام سلامت در حال حاضر بیمه ها و در کنار آن منابع دولتی است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: این سازمان و سازمان بیمه سلامت ایران به دلیل اینکه بیشترین تعداد افراد را تحت پوشش دارند مهمترین سازمان های تامین کننده منابع مالی نظام سلامت هم محسوب می شود.
نوربخش ادامه داد: یکی از محورهای اصلی فعالیت دولت تدبیر و امید در رابطه با سلامت بوده و در سیاست داخلی نیز مهمترین و اولین اولویت دولت رسیدگی به موضوع سلامت است و اکنون شاهد ایجاد تحول در نگاه دولت هستیم و طرح تحول سلامت در کنار برجام و توافق هسته ای به عنوان اولویت دولت در صدر همه برنامه ها قرار گرفته است.
وی همچنین در خصوص کتاب تعرفه های پزشکی که از سال 1375 بدون تغییر مانده بود، اظهار داشت: اقدامات مثبت دولت بازنگری کتاب و ارتقاء سطح پرداخت با بارمالی حدود 24 هزار میلیارد ریال بوده است.
وی خاطرنشان کرد: در کتاب کالیفرنیا ارزش نسبی خدمات سلامت درج شده است و ارزش قطعی و ثابت نیست و باید به صورت دوره ای بازنگری و اصلاح شود، البته در کشور ما نحوه تعیین تعرفه ها از مسیر اصلی تا حدودی منحرف شده است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: ماهیت اعمال جراحی و خدمات سلامت در کشورهای مختلف شبیه به هم است و تعرفه این خدمات نیز بر اساس مبانی علمی در سایر کشورها مشخص شده است بنابراین ایجاد تغییرات مضاعف در تعرفه ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست و مبنای منطقی ندارد.
نوربخش خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های جامعه پزشکی کم توجهی به جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت است که باید این موضوع به صورت جدی در کشور پیگیری شود و در طرح تحول سلامت به این مسئله به نحو شایسته رسیدگی نشده است.
وی ابراز امیدواری کرد، با اجرایی شدن برنامه پزشک خانواده شاهد توجه بیشتر به جایگاه پزشکان عمومی باشیم اما متاسفانه این موضوع در حال حاضر چندان جدی گرفته نمی شود و برنامه پزشک خانواده با کندی پیش می رود.
نوربخش اضافه کرد: در این سالها شاهد تبلیغات قابل توجه و صرف هزینه در رابطه با طرح تحول سلامت هستیم اما به نظر می رسد که برنامه هایی مثل نظام ارجاع و پزشک خانواده چندان جدی گرفته نشده است.
وی در ادامه در خصوص برخی اخبار در شبکه های اجتماعی نیز گفت: در سال های اخیر با توسعه ارتباطات و شبکه های اجتماعی شاهد انتشار گسترده برخی اخبار و رویدادهای مرتبط با جامعه پزشکی هستیم، اما در مواردی بروز یک خطای پزشکی بیش از اندازه بزرگنمایی می شود و یا در جایی اگر قصوری توسط یک پزشک صورت گرفته باشد، این مساله به تمام جامعه پزشکی تسری داده می شود.
وی اضافه کرد: مردم ما به خوبی از اهمیت خدمات و جایگاه برجسته پزشکان پرتلاش و خدوم آگاه هستند و معتقدم پزشکان همچنان از گروههای مرجع اجتماعی هستند و انتشار این گونه اخبار آسیبی به منزلت و شان آنان وارد نخواهد کرد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ابراز امیدواری کرد با تلاشی که از سوی دولتمردان در حوزه سلامت در حال انجام است هم بتوان خدمات درمانی بهتری به مردم ارائه داد هم جایگاه و شان پزشکان در جامعه به خوبی حفظ شود.
اجتمام**7268 ** 1418
مصاحبه: مهناز بیرانوند / انتشار: مریم برزآبادی

اطلاعات تکميلي

خواندن 5081 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار