شنبه, 03 مهر 1395 ساعت 17:56

شاعر و نویسنده صرب: ایران در نمایشگاه کتاب بلگراد مجذوبترین خواهد بود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نویسنده و ناشر صرب با اشاره به اینکه ادبیات، فرهنگ، شعر و آشنایی با تمدن ایران در صربستان مشتاقان فراوانی دارد، گفت: مطمئن هستم که ایران بعنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد در سال جاری مجذوبترین خواهد بود.
به گزارش ایرنا، 'سرجان مارکوویچ' روز شنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بلگراد افزود: شعر و ادبیات ایران در نزد مردم ما بسیار آشنا است و مطمئنا در نمایشگاه بین المللی امسال کتاب بلگراد که ایران مهمان ویژه آن است و ناشرین و نویسندگان زیادی از ایران در آن حضور خواهند داشت فرصت خوبی برای آشنا شدن نزدیک با ادبیات، شعر و فرهنگ ایران خواهد بود.
مارکوویچ که ناشر و نویسنده چندین کتاب است، توضیح داد: بخصوص در ده سال اخیر ناشرین و نویسندگان زیادی در صربستان علاقمندی خود را برای آشنا شدن با ناشرین و نویسندگان ایرانی ابراز داشتند و من می توانم در این رابطه با ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد همکاری خوبی داشته باشم.
وی همچنین علاقمندی مردم صربستان به فیلم های ایرانی و زبان فارسی را بسیار خوب دانست و گفت: رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان در زمینه برگزاری جشنواره فیلم های ایرانی و همچنین کلاس های آموزش زبان فارسی در دانشگاه ها و دیگر مراکز آموزشی در کشور تلاش زیادی را بعمل آورده که مورد استقبال شایانی قرار گرفته است.
نویسنده و ناشر صرب به سفر خود به ایران و علاقمندی اش به ادبیات و شعر و فیلم های ایرانی اشاره کرد و گفت: ایران کشوری پهناور با میراث فرهنگی بسیار غنی برای ما حائز اهمیت است و ایران با داشتن مراکز متعدد گردشگری و تاریخی می تواند یک مقصد سیاحتی بسیار خوبی برای گردشگران ما باشد.
وی که از علاقمندان موسیقی اصیل ایرانی است و علاوه بر داشتن کتاب های زیادی در کتابخانه خود نوارهای موسیقی اصیل ایرانی را نیز دارد، پیشنهاد کرد که موسیقی اصیل ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد شنیده شود.
این نویسنده صرب همچنین با توجه با کارهای مینیاتوری و صنایع دستی ایران گفت: برای ما مشاهده کارهای مینیاتوری و صنایع دستی ایران در کنار کتب و آثار ادبی این کشور بسیار جالب خواهد بود.
وی همچنین در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سینمای ایران در زمره سینماهای بزرگ جهان قرار دارد و فیلم های ایرانی برنده مقام های برتر در جشنواره های فیلم در نقاط مختلف هستند و نمایش فیلم های ایران نیز در روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب بلگراد فرصتی بسیار مناسب است که مردم در یک زمان فیلم و ادبیات ایران را از نزدیک حس کنند.
این نویسنده صرب همچنین ایران را کشور و ملتی بزرگ با فرهنگ و تمدنی چند هزار ساله دانست و با اشاره به اینکه شاعران این کشور از جمله مولانا، حافظ و سعدی در سراسر جهان شناخته شده هستند، ابراز امیدواری کرد که خوانندگان صربستان در سال جاری فرصت آشنایی با ادبیات معاصر ایران را داشته باشند.
در نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد که از 23 تا 30 اکتبر سال جاری میلادی (دوم تا 9 ابان ) برگزار می شود، کشورمان برای مهمان ویژه این نمایشگاه در سال جاری انتخاب شده است.
از سال 2002 میلادی در نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد هر ساله یک کشور به عنوان مهمان ویژه این نمایشگاه انتخاب می شود که رایزن فرهنگی آن کشور طی روزهای نمایشگاه برنامه های ویژه ای را در نمایشگاه و دیگر مراکز فرهنگی و ادبی بلگراد و شهرهای صربستان برپا می کند.
در صربستان رسم است که در روز پایانی نمایشگاه، کتابی بنام (کتاب باز) به میهمان ویژه سال آینده از طرف سفیر کشور مهمان در آن سال به سفیر کشور مربوطه که مهمان ویژه سال آینده نمایشگاه کتاب است، داده می شود.
در این رویداد فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و بخش فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز حضور چشمگیر و فعالی خواهند داشت.
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران که از طرف وزیر فرهنگ و رسانه های جمعی صربستان دعوت شده است در نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد که ایران مهمان ویژه آن است، حضور خواهد داشت.
در این نمایشگاه علاوه بر ارائه چندین کتاب جدید که به زبان فارسی ترجمه شده و رو نمایی می شوند، بیش از 30 تن از نویسندگان و هنرمندان ایرانی در زمینه های مختلف شرکت خواهند داشت.
همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد 5 فیلم ایرانی در موزه سینمای بلگراد به نمایش درخواهد آمد.
صربستان ناشر و نویسندگان زیادی دارد که در سطح بین المللی مشهور هستند و خواهان همکاری نزدیکی با ایران هستند و تشکیل میز گرد و نشستی در نمایشگاه کتاب بلگراد که از 23 تا 30 ما اکتبر امسال برگرار می شود می تواند فرصت مناسبی برای آشنایی ناشرین صربستانی و ایرانی باشد.
اروپام**436**1856**انتشاردهنده: گودرزی

اطلاعات تکميلي

خواندن 471 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار