شنبه, 03 مهر 1395 ساعت 17:36

مشاهده تلویزیون خلاقیت در کودکان را از بین می برد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
محققان انگلیسی با اشاره به آسیب های حاصل از مشاهده حتی 15 دقیقه ای برنامه های تلویزیونی بر رشد خلاقیت در کودکان کم سن و سال، از والدین خواستند که مدت زمان قرار گرفتن فرزندان خود در برابر تلویزیون را کنترل کنند.
به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه اینترنتی هلث نیوز لاین، کودکان امروزی بیش از پیش برای تماشای تلویزیون وقت صرف می کنند و علاوه بر این، زمان زیادی نیز برای بازی های ویدیویی و یا وبگردی سپری می کنند، این در حالی است که مطالعات زیادی درباره اثرات منفی بالقوه تماشای تلویزیون و قرار گرفتن در برابر صفحه نمایش منتشر شده که از جمله شامل چاقی و اختلال خواب است.
در این میان، محققان دانشگاه استفوردشایر در انگلیس براساس یک تحقیق جدید، آسیب به روند رشد خلاقیت را از جمله عوارض قرار گرفتن کودکان کم سن و سال در برابر تلویزیون حتی به مدت 15 دقیقه در روز ذکر کردند.
محققان در این مطالعه که 60 کودک سه ساله در آن شرکت داشتند، دریافتند کودکانی که روزانه 15 دقیقه یا بیشتر برای تماشای برنامه های کارتونی وقت می گذرانند، در قیاس با کودکانی که وقت خود را به ورق زدن کتاب و مشاهده تصاویر آن یا حل معماهای مخصوص کودکان سپری می کنند، خلاقیت ذهن خود را به طور موقت از دست می دهند.
به گفته محققان، نتیجه این تحقیق نشان می دهد که کودکان به محض پایان مشاهده برنامه تلویزیونی، خالی از ایده و خلاقیت هستند اما این تاثیر پس از مدتی از بین می رود.
پژوهشگران بر این باور هستند که در طول زمان و با کاهش خلاقیت کودکان در بازی هایشان، این امر می تواند تاثیر منفی روی رشد انها داشته باشد.
تیم تحقیق این یافته را برای والدین و نیز برای تولید کنندگان برنامه های تلویزیونی کودکان و آموزگاران که نقش مهمی در پرورش و یادگیری کودکان دارند، به طور بالقوه مفید می داند.
نتایج این مطالعه اخیرا در کنفرانس روانشناسی رشد در بلفاست ارائه شد.
علمی **1311**2017
خبرنگار:محمدعلی صنایعی**انتشاردهنده: زهره محتشمی پور

اطلاعات تکميلي

خواندن 502 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار