شنبه, 03 مهر 1395 ساعت 14:36

رشد شاخص دورنمای بین المللی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر 2 برابر شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون بین الملل دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با استناد به آمار منتشره در جدیدترین رتبه بندی تایمز، از رشد 2 برابری شاخص دورنمای بین المللی این دانشگاه نسبت به سال گذشته خبر داد.
دکتر فرهاد یزدان دوست روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: 'تایمز' یکی از معتبرترین موسسه های بین المللی ارزیابی مراکز آموزش عالی است که سالانه عملکرد و وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه های جهان را مورد بررسی قرار می دهد.
وی ادامه داد: در این ارزیابی، شاخص های مختلف همچون تولید مقالات علمی، اختراعات و ابتکارات، درآمدهای ناشی از ارتباط دانشگاه با صنعت، فعالیت های بین المللی و میزان ارجاعات و استنادات به تولیدات علمی دانشگاه ها بررسی و رتبه بندی آنها مشخص می شود.
یزدان دوست با بیان اینکه ورود به این مجموعه ارزیابی بین المللی، کار چندان ساده ای نیست، خاطرنشان کرد: با این وجود، پایداری و ارتقای موقعیت دانشگاه در جمع دانشگاه های حاضر در این رتبه بندی های معتبر بین المللی، به مراتب مشکل تر از ورود به این مجموعه است؛ همچنان که در سال های اخیر جایگاه علمی برخی دانشگاه های ایران در این رتبه بندی ها تنزل یافته است و یا حذف شده اند.
وی در مورد نتایج جدیدترین رتبه بندی منتشره از سوی تایمز در روز اول مهرماه امسال نیز گفت: بر اساس نتایج این رتبه بندی، دانشگاه های علم و صنعت ایران و صنعتی شریف در رتبه 500 تا 600 دانشگاه های برتر جهان قرار گرفتند و دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان و صنعتی خواجه نصیر نیز به ترتیب ضمن کسب رتبه سوم تا پنجم کشور، در فهرست 600 تا 800 دانشگاه برتر بین المللی جای گرفتند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر از بهبود وضعیت این دانشگاه در شاخص های استنادات به تولیدات علمی و همچنین تعاملات پژوهشی با بخش صنعت بر اساس رتبه بندی تایمز خبر داد.
وی تاکید کرد: با وجود اینکه تنها یک سال از تشکیل معاونت بین الملل در دانشگاه خواجه نصیر می گذرد، طبق آمار تایمز در شاخص 'دورنمای بین المللی' رشد بسیار خوبی داشته به طوری که از عدد 7.1 در سال گذشته به عدد 14.3 در رتبه بندی جدید امسال ارتقا یافته است.
یزدان دوست با یادآوری اینکه ارزیابی های تایمز با درنظرگرفتن آمار فعالیت های سال گذشته صورت گرفته است، ابراز امیدواری و پیش بینی کرد که شاخص دورنمای بین المللی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با توجه به افزایش فعالیت های مشترک با دانشگاه های خارجی، در رتبه بندی های آتی بین المللی از رشد قابل توجهی برخوردار شود.
پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از نظام های معتبر بین المللی است که از سال 2004 میلادی مراکز آموزش عالی را در سراسر جهان مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار داده است.
این رتبه بندی از 13 شاخص در قالب پنج معیار کلی آموزش با وزن 30 درصد، پژوهش با وزن 30 درصد، استنادات با وزن 30 درصد، وجهه بین المللی با وزن 7.5 درصد و ارتباط با صنعت با وزن 2.5 درصد بهره گرفته است.
محاسبه رتبه بندی تایمز در سال 2017-2016 میلادی توسط شرکت خدمات حرفه ای پرایس واتر هاوس کوپرز (PWC) انجام شده و محاسبه شاخص ها و نمرات توسط سه منبع اطلاعاتی صورت گرفته است که این منابع عبارت هستند از:
1- داده های ارسالی از دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی که به صورت خوداظهاری جمع آوری می شوند
2- داده های حاصل از نظرسنجی شهرت توسط متخصصان آموزش عالی
3- اطلاعات تولیدات علمی موسسه های آموزش عالی نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس
رتبه بندی تایمز برای بررسی اطلاعات پژوهشی اعضای هیات علمی، با استفاده از پایگاه استنادی اسکوپوس که به عنوان یکی از بزرگترین پایگاه های داده در جهان شناخته می شود، اطلاعات پنج سال را مورد بررسی قرار داده است و تعداد کل استنادات مرتبط با تولیدات علمی دانشگاه ها را لحاظ می کند.
در رتبه بندی سال 2017-2016 میلادی تعداد 23 هزار نشریه علمی با تعداد تقریبی 11.9 میلیون مقاله، مقاله کنفرانس، کتاب و فصل های کتاب در پنج سال گذشته و همچنین بیش از 56 میلیون استناد به این تولیدات علمی، در محاسبه نمرات مورد استفاده قرار گرفته اند.
بر این اساس در رتبه بندی تایمز در سال 2017-2016 از جمهوری اسلامی ایران دانشگاه های علم و صنعت ایران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه شیراز، تهران، علوم پزشکی تهران، فردوسی مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی کرج، شهید بهشتی، یزد و زنجان توانستند در جمع برترین دانشگاه های دنیا قرار گیرند.
در سال جاری ایران با 13 دانشگاه برتر در دنیا توانسته است بعد از ترکیه با 18 دانشگاه رتبه دوم خاورمیانه را کسب کند و سپس، مصر دارای 8 دانشگاه، پاکستان 7 دانشگاه و عربستان صعودی با 4 دانشگاه در بین دانشگاه های برتر خاورمیانه جای گرفته اند.
به این ترتیب رتبه جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تعداد دانشگاه های برتر در سطح جهان از 23 در سال قبل به 17 ارتقا یافت.
علمی**1055**1834
خبرنگار: زینب کارگر ** انتشاردهنده: ناهید شفیعی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm

اطلاعات تکميلي

خواندن 556 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار