شنبه, 03 مهر 1395 ساعت 13:42

فازدوم شبکه ملی اطلاعات دهه فجر رونمایی می شود/ ساماندهی پیام رسان های خارجی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون محتوای مرکزملی فضای مجازی با اشاره به افتتاح فاز نخست شبکه ملی اطلاعات گفت:وزارت ارتباطات در تلاش است تا مرحله دوم شبکه ملی اطلاعات را در دهه فجر و مرحله سوم را سال آینده راه اندازی کند.
به گزارش خبرنگارعلمی، امیرخوراکیان امروز شنبه در نشست خبری با بیان اینکه همه متولیان مصمم هستند که شبکه ملی اطلاعات به طور جدی و به دور از بازی های سیاسی و کارهای غیرکارشناسانه پیگیری شود، افزود:الزامات فرهنگی این شبکه از مهمترین اولویت های این معاونت است که به عنوان سند تدوین شده و به طور جدی آن را پیگیری می کنیم.
معاون محتوای مرکزملی فضای مجازی با اشاره به اینکه مرکز ملی فضای مجازی نقش نظارتی خود را به طور جدی ایفا خواهد کرد، بیان داشت: مرحله به مرحله مستندات فنی از وزارت ارتباطات اخذ خواهد شد.
خوراکیان اظهار کرد که شبکه ملی قفل شده بود و اصلا کار پیش نمی رفت اما در دوره جدید فعالیت شورای عالی فضای مجازی قفل شکسته و مرحله اول این شبکه راه اندازی شد.
فاز نخست شبکه ملی اطلاعات هفتم شهریور ماه با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بهره برداری رسید.
یکی از اهداف راه اندازی شبکه ملی اطلاعات این است که کاربران ایرانی در سطح کشور بتوانند در هر زمان و مکانی و با هر نیازی به این شبکه دسترسی داشته و از ظرفیت های آن برای انجام خواست ارتباطی خود استفاده کنند.
محورهای سه فاز نهایی این شبکه ملی به شرح زیر است:

1. فاز نخست دسترسی به خدمات
خدمات دولت الکترونیک و سایر خدمات دیجیتال، خدمات ویدئویی داخلی در کشور، دسترسی به اینترنت، انواع خدمات نوین از قبیل پرداخت موبایل.
2. فاز دوم
خدمات ویدوئویی HD داخلی با هزینه مقرون به صرفه در کلان شهرها، خدمات الکترونیکی عمومی.
3. فاز سوم
خدمات ویدئویی HD و خدمات ابری پهن باند، داخلی با هزینه مقرون به صرفه در شهرهای بزرگ.

** پیام رسان های خارجی ساماندهی می شوند
معاون محتوای مرکزملی فضای مجازی با اشاره به اینکه سند ملی ساماندهی پیام رسان های خارجی آماده طرح در شورای عالی فضای مجازی است، افزود: حمایت از پیام رسان های داخلی و ساماندهی پیان رسان های خارجی از اولویت های اصلی این سند است.
وی ادامه داد که بر این اساس، پیام رسان ها با هماهنگی و اخذ مجوز و در چارچوب مقررات و ضوابط جمهوری اسلامی اقدام به فعالیت می کنند.
خوارکیان افزود:درشرایط فعلی پیام رسان های متعددی آمادگی حضور براساس قانون کشور را دارند که ما منتظر تصویب این سند هستیم تا نحوه فعالیت آنها به دقت مشخص شود.
وی گفت:صیانت هویت فرهگی،اعتماد سازی، صیانت از حقوق شهروندی، حفظ حریم خصوصی و توسعه و تسهیل تولید محتوی از مهمترین سیاست های این سند است.

** پیگیری 15 رویکرد جدید در حوزه فضای مجازی
خوارکیان با اشاره به اینکه در دوره جدید فعالیت این معاونت 15 رویکرد جدید و اولویت موضوعی را دنبال خواهیم کرد، گفت: سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های اجتماعی برخط ، برنامه ملی فعالیت تشکل های فضای مجازی، آموزش عمومی و فرهنگ سازی و پیوست فرهنگی از جمله رویکردهای جدید ان مجموعه است .
وی اظهار کرد: این چهار سند آماده طرح در شورای عالی فضای مجازی است.
خوراکیان ادامه داد:صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، فضای مجازی ایمن، سالم و مفید و نهضت تولید محتوا، الزامات فرهنگی شبکه ملی اطلاعات از دیگر اولویتهای مهم این مجموعه در دوره جدید است.
معاون محتوای مرکزملی فضای مجازی ادامه داد: خط و زبان فارسی در فضای مجازی، کتابخانه های دیجیتالی و بانک های الکترونیکی، آسیب های اجتماعی در فضای مجازی بازی های رایانه ای از دیگر رویکردهای جدید این معاونت است.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی به مهمترین فعالیت های این مرکز در دوره جدید فعالیت خود اشاره کرد و گفت: توسعه فعالیت های بخش خصوصی ، نگاه فرصت محور به فضای مجازی و انجام فعالیت های به هنگام و متناسب با مناسبت ها از مهمترین فعالیت های این معاونت در دوره جدید بود.
وی به حمایت از فعالیت بخش خصوصی در این حوزه اشاره کرد و گفت: برای فعالیت های بخش خصوصی نقش جدی قائل شدیم و با تصویب این طرح اتفاقات خوبی در زمینه تسهیل از فعالیت تشکل ها در حوزه فضای مجازی رخ خواهد داد.
خوراکیان تاکید کرد که با اجرای شدن این طرح برخی از موانع و مشکلات تشکل های مردمی برطرف می شود و می توان از این ظرفیت به نحو مطلوب تری استفاده کرد.
وی به تهیه بسته آموزشی ویژه مبلغین دینی اشاره کرد و گفت: با توجه به نزدیک شدن ایام محرم و افزایش فعالیت های تبلیغات دینی و برگزاری محافل فرهنگی درصدد تهیه این بسته فرهنگی هستیم.این بسته فرهنگی در قالب کتاب همیار مبلغ در 6 فصل تهیه و در اختیار مبلغان دینی قرار خواهد گرفت.
**1201**1440
** خبرنگار: عبدالکریم جبارپور** انتشاردهنده: معصومه گلشن

اطلاعات تکميلي

خواندن 9249 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار