جمعه, 02 مهر 1395 ساعت 11:45

80 درصد گردش مالی سالانه صنعت چاپ کشور مربوط به حوزه بسته بندی است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گردش مالی سالانه صنعت چاپ کشور هفت هزار میلیارد ریال است که 80 درصد آن مربوط به انواع بسته بندی، پنج درصد چاپ کتاب و 15 درصد مربوط به نشریات می شود.
به گزارش ایرنا، محمدرضا برازش پنجشنبه شب در همایش تجلیل از صنعتگران چاپ و نشر در بجنورد مرکز خراسان شمالی اظهار کرد: ما نتوانسته ایم ارتباط منطقی بین صنعت چاپ و نشر و دیگر صنایع برقرار کنیم؛ به همین دلیل صنعت بسته بندی در کشور ما بسیار ضعیف است و مجبور به خام فروشی هستیم.
وی با بیان این که بین نیازهای ما و میزان فروش تولید تعادل وجود ندارد تصریح کرد: انبوه واردات و ضعف ما در تولید و فرآوری باعث ضربه به این صنعت شده است.
وی با اشاره به این که کاغذ بدون چاپ معنی ندارد؛ تصریح کرد: تابلوهای تبلیغاتی بسیاری که در شهرها برای مناسبت های مختلف به کار برده می شود، انواع کارت های اعتباری، بسته دستمال کاغذی وغیره همه نیازمند صنعت چاپ است.
برازش افزود: خام فروشی میزان سود را پایین می آورد باید با ارائه خلاقیت در نوع بسته بندی، جذابیت فروش محصولات را بالا ببریم و لازمه این کار هم سرمایه گذاری در این صنعت است.
مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: از آنجا که دستگاه های چاپ و نشر هزینه بسیار بالایی را می طلبد باید در مرحله اول از تولیدکننده داخل و سپس از سرمایه گذار خارجی دعوت به سرمایه گذاری در این صنعت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: استان های تهران، همدان و خراسان رضوی در جذب سرمایه گذار بسیار موفق عمل کرده اند و اکنون سرمایه گذاران اتریشی و پاکستانی در این شهرها سرمایه گذاری های کلان کرده اند.
مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تراز واردات و صادرات چاپ کشور را منفی عنوان کرد و گفت: به دلیل داشتن زبان خاص در حوزه کتاب و ضعف سرمایه گذاری در این حوزه، واردات و صادرات زیادی انجام نمی شود.
برازش با اشاره به این که در حوزه صادرات کمتر از 10 درصد مبادلات صورت گرفته، گفت: در سال گذشته 150 میلیون جلد کتاب غیردرسی تولید شد که میزان کاغذ مصرفی برای کتاب های درسی 110 هزار تن بود و برای روزنامه ها و نشریات کمتر از 100 هزار تن مصرف شد.
برازش تصریح کرد: جایگاه کنونی ایران در حوزه چاپ و نشر در خاورمیانه پنجم است؛ درحالی که پیش بینی ما در سند چشم انداز تاکید بر رتبه اول منطقه دارد.
وی آذربایجان، افغانستان و برخی کشورهای حوزه آسیای میانه را از مقاصد اصلی صادرات محصولات چاپی ایران عنوان و اظهار کرد: باید در نحوه بازاریابی در این کشورها تجدیدنظر شود تا میزان صادرات به آنها افزایش یابد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی هم در ادامه این همایش گفت: صنعت چاپ جزء پنج صنعت مهم جهان است و از طرفی زیربنای فرهنگ را هم تشکیل می دهد.
حسین ثابت قدم وحید افزود: این صنعت در استان ما با مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری زیادی مواجه است که برای حل این مشکلات نیازمند عزم ملی هستیم.
در پایان این همایش از فعالان حوزه چاپ و نشر استان تجلیل شد.
/1744/6003 / 1650 ** خبرنگار:روح الله صائب ** انتشاردهنده: دریس

اطلاعات تکميلي

خواندن 637 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار