جمعه, 02 مهر 1395 ساعت 11:30

یادداشت تفاهم همکاری کتابخانه های ملی ایران و روسیه امضا شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابخانه ملی روسیه درچارچوب برنامه افزایش تعامل و همکاری های فرهنگی دو کشور در این حوزه تخصصی تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، این یادداشت تفاهم از سوی سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و گنزدیلو همتای روسی وی با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در محل کتابخانه ملی روسیه در مسکو امضا شد.
این تفاهم نامه در شش بند شامل بخش های مختلفی از جمله مبادله دانش و اطلاعات، استاد و کارشناس، شرکت متقابل در کنفرانس ها، کارگاهها و دوره های آموزشی، برگزاری نمایشگاهها و انجام همکاری های پژوهشی است که حوزه های گسترده ای را دربر می گیرد.
همچنین در چارچوب این تفاهم‎نامه که شامگاه پنجشنبه امضا شد، طرفین برای تقویت روابط دوستانه و گسترش همکاری ها در زمینه های مطالعه میراث مستند، اسناد تاریخی، حفاظت از سندها و مدارک آرشیوی تلاش های خود را افزایش خواهند داد.
اشتراک اطلاعات و تجارب در زمینه دانش آرشیوی از جمله سندشناسی، سند پژوهی، تاریخ شفاهی، حفاظت و نگهداری، مرمت و دیجیتالی کردن اسناد نیز از دیگر مفاد تفاهم نامه است.
تنظیم و توصیف اسناد، تبادل منابع، اطلاع رسانی، مبادله تصاویر اسناد آرشیوی مورد علاقه مطابق قوانین دو کشور و نیز بر اساس استانداردهای حقوق بین المللی نیز از دیگر موضوع هایی است که طرفین آمادگی خود را برای همکاری در این بخش ها اعلام کردند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مراسم امضای یادداشت تفاهم به اهمیت این سازمان با توجه به بخش های اصلی کتابخانه و خدمات کتابداری، پژوهش در حوزه اسلام و ایران، فنآوری اطلاعات در حوزه کتاب و اسناد، پژوهشگاه و همچنین اندیشکده اشاره کرد و از این سازمان به عنوان مرجع اصلی در ایران نام برد.
صالحی امیری همچنین به روز آمد بودن کتابخانه ملی از جمله تجهیزات دیجیتالی کردن پرسرعت برای اسناد و ایجاد بخش های مختلف برای استفاده کودکان و نابینایان اشاره کرد.
گنزدیلو مقام روسی نیز در مراسم امضای یادداشت تفاهم که با حضور رضا ملکی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی در مسکو انجام شد، ضمن تاکید بر اهمیت حفظ اسناد و میراٍث مکتوب ملت ها، پیدا کردن اشتراک ها را بسیار مهم خواند و تاکید کرد که ایران و روسیه مجموعه های غنی و ارزشمندی از تاریخ خود و منطقه را حفظ کرده اند.
وی تاکید کرد که روسیه آماده همکاری های گسترده در این حوزه است که برای هر دو کشور دستاوردهای زیاد فرهنگی خواهد داشت.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راس یک هیات فرهنگی برای شرکت در کنفرانس بین المللی ایران شناسان اوراسیا و مذاکره با مقام های فرهنگی و همتایان خود به روسیه سفر کرده است.
اروپام ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

اطلاعات تکميلي

خواندن 572 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار