چهارشنبه, 30 ارديبهشت 1394 ساعت 13:33

خرید بیش از 5000 جلد کتاب از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

بیش از 500 جلد کتاب از بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب به منظور ارتقای سطح مخازن کتابخانه مجلس از بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران خریداری شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی علی اکبر زارع بیدکی مدیر فراهم آوری منابع کتابخانه مجلس گفت: با خرید بیش از 5000 جلد کتاب به ارزش 400 میلیون تومان از ناشرین داخلی و خارجی منابع کتابخانه مجلس به نحو مطلوبی ارتقاء یافت.

وی افزود: از این تعداد کتاب، حدود 3600 جلد فارسی، 1000 جلد لاتین و 400 جلد عربی می باشد.

زارع گفت: تمامی کتاب‌های خریداری شده در حوزه علوم انسانی بخصوص حقوق، فقه، علوم سیاسی، دین، تاریخ، جغرافیا، اسلام شناسی و ایرانشناسی، جغرافیا، مدیریت و حسابداری می‌باشد.

وی گفت: در بخش خرید کتب لاتین و عربی تمرکز بر موضوعات ایرانشناسی و اسلام شناسی، کتب تاریخی، علوم سیاسی، حقوقی و فقهی بوده است.

مدیر فراهم آوری منابع کتابخانه مجلس تصریح کرد: همچنین کتاب‌های چاپ اول و کتب ویرایش جدید سرلوحه خرید در این نمایشگاه بود.

وی افزود: به روزرسانی منابع کتابخانه ایرانشناسی، کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی، کتابخانه تخصصی افغانستان و کتابخانه شماره یک به همراه بخش مرجع آن از اهداف شرکت کتابخانه مجلس در این نمایشگاه بوده است.

زارع بیدکی تصریح کرد: بخش فراهم آوری کتابخانه با توجه به برنامه ریزی‌ها و سامان‌دهی و تقسیم نیروها از این فرصت و اتفاق مهم فرهنگی استفاده نمود و کلیه منابع مناسب و مورد نیاز مجموعه را شناسایی و در مدت زمان پیش بینی شده خریداری نمود که البته با توجه به کمبود بودجه اکثر کتاب‌ها در این نمایشگاه تک نسخه‌ای خریداری شده است.

وی گفت: بسیاری از کتاب‌ها در این نمایشگاه، با تیراژ بسیار پایین توسط ناشران منتشر شده بود. دیدن کتاب‌هایی با تیراژ 50، 100، 200 و 300 نسخه برای جامعه فرهنگی کشور شایسته نیست و از دست دادن زمان در این نمایشگاه یعنی خداحافظی با بسیاری از این‌گونه کتاب‌ها. 

وی اضافه کرد: اینجاست که کتابداران به غیر از اشاعه اطلاعات، باید در مراقبت و حفظ اینگونه کتاب‌ها بسیار تلاش کنند، چرا که بسیاری از کتاب‌ها در هفته اول نمایشگاه به اتمام رسید و دیگر جایگزین کردن اینگونه کتاب‌ها در کتابخانه غیر ممکن می‌باشد. 

زارع گفت: قیمت بسیار بالای کتاب‌ها بخصوص در بخش عربی و لاتین و بودجه تخصیص یافته، کار را برای ما بسیار دشوار نموده بود و در چنین شرایطی انتخاب کتاب بسیار دشوارتر است.

وی در ادامه گفت: پخش کتاب‌های ناشران توسط یکدیگر، مسئله دیگری بود که در این نمایشگاه اتفاق افتاد. معمولاً در نمایشگاه‌ها هر ناشر مجاز به پخش کتاب‌های خود و یا نماینده قانونی خود است؛ در صورتی که در این نمایشگاه بخصوص در سالن ناشران دانشگاهی و عمومی بسیاری از ناشران برای فروش بیشتر، کتاب‌های یکدیگر را مبادله نموده و عرضه می‌کردند و این کار، خرید را برای سازمان‌ها و کتابخانه‌ها سخت می‌کرد. 

زارع در انتها گفت: .با توجه به نیاز مراجعین به کتاب‌های چاپ اول و جدید زبان فارسی، مراحل ثبت و سازماندهی کلیه کتاب‌های خریداری شده به این زبان شروع شده است و پیش بینی می‌شود تا پایان خرداد ماه کلیه کتاب‌های فارسی خریداری شده در بخش مخزن و مرجع در دسترس مراجعین قرار گیرد.

اطلاعات تکميلي

خواندن 837 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار