سه شنبه, 22 ارديبهشت 1394 ساعت 12:45

سفیر سنگال: ارتباط ایران و آفریقا از طریق کتاب افزایش می یابد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
سفیر سنگال در تهران در نشست تعاملات فرهنگی در حوزه کشورهای آفریقایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: سنگال از نظر فرهنگی در غرب آفریقا از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید از طریق تبادلات فرهنگی و کتاب ارتباط میان ملت ها را افزایش داد.
به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا، نشست تعاملات فرهنگی در حوزه آفریقا با حضور احمد عبدالله احمد مویتان سفیر کومور، بابا کاربا سفیر سنگال و مرتضی رحیمی رییس اداره سوم دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

باباکاربا سفیر سنگال در این نشست با اشاره به گذشت 2 ماه از فعالیتش به عنوان سفیر جمهوری سنگال به تهران، گفت: هر چند ایران و سنگال در دو نقطه جدا از یکدیگر واقع شده اند اما نکات مشترک و فرهنگی بسیاری دارند.

وی افزود: نخستین رییس جمهوری سنگال یک نویسنده بود و این کشور نه تنها از نظر فرهنگی در غرب آفریقا اهمیت دارد بلکه از نظر اسلامی نیز مورد توجه است.

وی ادامه داد: نویسندگان و افراد مذهبی سنگال فعالیت های بسیاری برای استقلال آفریقا و این کشور داشته اند و کتاب هایی درباره رابطه متقابل ایران و سنگال نوشته شده که بسیار متاثر از فرهنگ دو کشور بوده است.

سفیر سنگال به نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: از دیدن نمایشگاه بسیار شگفت زده شده ام، چرا که رابطه مردم با کتاب با آنچه دیدم منطبق بود و باید کاری کنیم تا تبادلات فرهنگی، کتاب ها و نوشته ها بین ملت ها افزایش پیدا کنند.

وی افزود: هزاران کتاب در اینجا وجود دارد که سنگالی ها از آن اطلاعی ندارند و آثاری در این کشور نوشته می شود که ایرانیان از آن بی اطلاع هستند.

باباکاربا اضافه کرد: کتاب های مذهبی و کتاب هایی درباره پیامبر اسلام (ص) در ایران و سنگال نوشته شده که باید از آنها مطلع شویم. تلاش می کنم گسترش روابط سیاسی میان دو کشور به افزایش روابط فرهنگی و اجتماعی به ویژه در حوزه کتاب کمک کنم.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت و گو با جهان» از 16 تا 26 اردیبهشت در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

احمد عبدالله احمد مویتان سفیر کومور نیز در این نشست با اشاره به وضعیت سیاسی این کشور در منطقه گفت: ایران و کومور در مسیر فرهنگ و تاریخ به یکدیگر متصل هستند، چرا که بنادری در کشور ما با نام شیرازی ها وجود دارد و نشان می دهد که این ارتباط تاریخی وجود داشته است. به همین منظور ایران، پنج تشکل غیردولتی را برای بهبود روابط به کومور فرستاده است.

رییس اداره سوم دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه نیز با اشاره به وجود ظرفیت هایی در ایران و آفریقا اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا این ظرفیت ها شکوفا شود تا بتوانیم روابط مناسبی میان ایران و آفریقا برقرار کنیم.

رحیمی افزود: این امر ما را ملزم می کند که در سفارت ها به صورت متقابل کار کنیم.

وی اضافه کرد: چهارم خرداد ماه روز جهانی آفریقا است و به همین منظور پیشنهاد می کنیم پیشاپیش کمیته های مشترکی برای برپایی این روز در ایران تشکیل شود.

فراهنگ**7537**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 822 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار