سه شنبه, 22 ارديبهشت 1394 ساعت 12:15

نامزد جایزه هانس کریستن اندرسن در نمایشگاه کتاب معرفی شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رییس انجمن تصویرگران ایران گفت: نسلی که پژمان رحیمی زاده نامزد جایزه هانس کریستن اندرسن آموزش می دهد، به دلیل بهره گیری از تکنیک های خاص، موفق ترین تصویرگران ایران خواهند بود.
به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا، نشست «معرفی نامزد جایزه هانس کریستن اندرسن» با حضور کیانوش غریب پور رییس انجمن تصویرگران ایران، علی بوذری تصویرگر، سحر ترهنده عضو شورای کتاب کودک و پژمان رحیمی زاده نامزد ایرانی دریافت این جایزه در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

این نمایشگاه که از 16 اردیبهشت ماه در مصلی تهران آغاز شده است، تا 26 اردیبهشت ادامه دارد.

رییس انجمن تصویرگران ایران در این نشست با برشمردن ویژگی های آثار رحیمی زاده، اظهار کرد: آثار تصویرگران اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 به دلیل آنکه از یک فضای بسته تصویری تغذیه می کردند، بسیار شبیه به هم بود.

غریب پور افزود: رحیمی زاده در چنین فضایی شروع به کار کرد اما طولی نکشید که راه خود را پیدا کرد و تا امروز سیر صعودی در کارهایش مشهود است.

وی ادامه داد: رحیمی زاده هم به عنوان یک تصویرگر و هم به عنوان یک مدرس، نسلی را تربیت کرد که معتقدم به دلیل آموزه های تکنیکی خوب او، موفق ترین تصویرگران ایران خواهند شد.

وی با بیان اینکه به دلیل نوع فرهنگ و آموزش هایی که در دانشگاه داده می شود، جنس تصویرگری ما ایستا است، ادامه داد: رحیمی زاده نیز با چنین فضایی آغاز می کند اما با درون مایه ای که سرشار از روایت است، ادامه می دهد و این دلیل پختگی آثار اوست.

ترهنده عضو شورای کتاب کودک نیز گفت: جایزه هانس کریستن اندرسن یا نوبل ادبیات کودکان، معتبرترین جایزه این حوزه است که هر دو سال یکبار به یک نویسنده و یک تصویرگر اهدا می شود.

وی افزود: قدرت تصویرگر در روایتگری، تلاش در خلق تصاویر با بهره گیری از فرهنگ ایرانی، رسیدن به سبک تصویرگری شخصی، تداوم در خلق اثر در حوزه ادبیات کودک و تربیت تصویرگران نسل جوان مجموعه دلایلی بود که رحیمی زاده نامزد دریافت این جایزه شد.

وی با بیان اینکه جایزه اندرسن دو معیار مهم شامل استمرار کار در حوزه تصویرگری و سهم پایدار در ادبیات بومی کشور دارد، ادامه داد: آثار رحیمی زاده این دو معیار را برآورده می کند و آن هم به این دلیل است که تصویرهای او روایتگر یک قصه است و معتقدم این امر یکی از دلایل ماندگاری آثار او خواهد شد.

این تصویرگر با اشاره به امتیازات آثار رحیمی زاده، گفت: آثار وی چند لایه و زاویه دارد. سطح نخست تصاویر رحیمی زاده ارتباط خوبی با داستان برقرار می کند اما به دلیل برخورد نمادگونه او با عناصر تصویری ، مفاهیم عمیق تری را در سطوح دیگر بیان می کند.

ترهنده اظهار کرد: رحیمی زاده در کارنامه کاری خود گونه های مختلف ادبی را کار کرده است، اما تمرکز اصلی او بر روی آثار اسطوره ای و بازآفرینی ادبیات کهن ایرانی است.

وی افزود: نکته مهم دیگر آثار رحیمی زاده احترام قایل شدن برای مخاطب است؛ امری که تصویرگران بسیاری نسبت به آن بی توجه هستند.

همچنین بوذری تصویرگر گفت: چیزی که رحیمی زاده را متمایز می کند، فرایند رشد و تکامل کارهای هنری او است که برخلاف بسیاری از تصویرگران ایرانی، دقت بسیاری در انتخاب متن دارد.

وی با بیان اینکه رحیمی زاده از روی یک سلیقه یکسان متن ها را انتخاب می کند، افزود: به همین دلیل همه آثار او از یک استاندارد مطلوب برخوردار است.

وی ادامه داد: رحیمی زاده علاوه براینکه متن را روایت می کند، تلاش دارد چند روایت سمبلیک دیگر را در درون آن بگنجاند. او نمادها را از دورن فرهنگ ایرانی بیرون می کشد و به گونه ای در اثر خود آن را ذوب می کند که مخاطب در وهله نخست متوجه آن نمی شود، اما این نمادها با تامل رمزگشایی می شوند.

در ادامه این نشست نامزد جایزه هانس کریستن اندرسن به بیان شیوه کار خود پرداخت و اظهار کرد: بعد از خواندن متن، ترکیب بندی، انتخاب فریم های مناسب و تقطیع آنها را انجام می دهم.

رحیمی زاده افزود: مرحله بعدی، طراحی شخصیت ها و قرار دادن آنها در قالب های موردنظرم است. بعد از این مرحله طرح نهایی انجام می شود و سراغ انتخاب تکنیک می روم. در واقع مقید به استفاده از یک تکنیک و شیوه طراحی خاصی نیستم.

وی ادامه داد: در یک فریم تصویرسازی باید حرف های زیادی گفته و احساسات بسیاری نیز بیان شود که این امر به راحتی امکان پذیر نیست. در این کار نشانه های تصویری ابزاری به کمکم می آیند.

فراهنگ**7537**1569

اطلاعات تکميلي

خواندن 811 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار