سه شنبه, 22 ارديبهشت 1394 ساعت 09:30

حضور پر رنگ زنان ناشر ایرانی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
زنان حدود نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می دهند و پس از پیروزی انقلاب حضور آنان در تحولات فرهنگی و اجتماعی با رشد روزافزونی مواجه بوده. نمایشگاه بین المللی کتاب از جمله رویدادهای فرهنگی است که این قشر همواره حضور چشمگیری در آن داشته است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 105 ناشر زن با عرضه چهار هزار عنوان کتاب حضور فعالی دارند.

این ناشران با 200 عنوان جدید در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فعال هستند. ناشران زن ایرانی در قالب دو انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر و انجمن فرهنگی زنان ناشر در نمایشگاه حضور دارند که فعالیت فرهنگی آنان زمینه اشتغال 300 نفر را در این حوزه فراهم کرده است.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این انجمن صنفی متشکل از 25 ناشر زن است که با هدف فعالیت های فرهنگی، اشتغال زنان ، تبادل تجربه و آموزش به زنان و گسترش فرهنگ کتاب خوانی ایجاد شده است.

پروین صدقیانی افزود: دو هزار و 500 عنوان کتاب توسط اعضای این انجمن در غرفه ها ارایه شده که 150 عنوان آن جدید است.

وی حوزه فعالیت ناشران زن عضو این انجمن را ادبیات ، علوم اجتماعی ، زنان ، حقوق ، کودک و نوجوان ، فلسفه و هنرهای نمایشی عنوان کرد و افزود: هدف ما گسترش مطالعه کتاب با چاپ عناوین جذاب است تا بتوانیم سرانه مطالعه در کشور را افزایش دهیم.

صدقیانی در خصوص مشکلات ناشران زن نیز گفت: تاخیر در صدور مجوز و تهیه کاغذ و هزینه بالای تولید کتاب از جمله مشکلات همگانی ناشران کتاب است.

وی برای افزایش سرانه مطالعه پیشنهاد کرد نمایشگاه های کتاب با فواصل کمتری حداقل شش ماه یکبار برگزار شود.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر تاکید کرد: مهم ترین مشکل ما نبود متولی خاص در بخش توزیع و پخش کتاب است زیرا توزیع و پخش ناقص و نادرست کتاب زحمات نویسندگان و ناشران را هدر می دهد.

صدقیانی از مسوولان این حوزه درخواست کرد برای رفع این مشکل متولی خاص و مشخصی برای توزیع کتاب تعیین کنند.

رییس هیات مدیره انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این انجمن بیش از 80 عضو دارد و از سال 88 فعالیت خود را آغاز کرده است.

مریم جدلی گفت: اعضای این انجمن با یک هزار و 500 عنوان که 50 عنوان آن جدید است در غرفه های متعددی در این نمایشگاه حاضر هستند.

عضو هیات مدیره انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر نیز در خصوص مشکلات پیش روی ناشران به خبرنگار ایرنا گفت: هر چند در یکی دو سال اخیر مشکلات کاهش یافته و گرفتن مجوز قدری تسهیل شده است ، اما مشکلات تهیه کاغذ به دلیل وابستگی آن به دیگر بخش های جامعه رفع نشده است.

مریم السادات ظهوریان افزود: علاوه بر مشکلات موجود، در زمینه توزیع و پخش آثار خود نیز دچار مشکل هستیم و ناتوانی در توزیع و پخش کتاب ها باعث رکود در فعالیت های ما شده است.

در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آثار بیش از 2800 ناشر خارجی در قالب 165 هزار کتاب به نمایش گذاشته شده است.

در این نمایشگاه همچنین دو هزار و 450 ناشر داخلی در دو هزار و 160 غرفه کتاب های خود را در معرض علاقه مندان قرار می دهند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی تهران که روز چهارشنبه با شعار خواندن، گفت و گو با جهان در مصلی تهران آغاز به کار کرده تا 26 اردبیهشت از ساعت 10 تا 20 به روی بازدید کنندگان دایر است.

فراهنگ1293**1540**1569

اطلاعات تکميلي

خواندن 988 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار