دوشنبه, 21 ارديبهشت 1394 ساعت 20:15

ناشر نمونه: کتاب در کشور مظلوم است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیرعامل انتشارات مجد (ناشر نمونه سال 93) گفت: کتاب در کشور مظلوم واقع شده است و خوانندگان مشتاق کتابخوانی کم داریم.
سیدعباس حسینی روز دوشنبه در گفت وگو باخبرنگار فرهنگی ایرنا در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: پدیدآورندگان، نویسندگان و مترجمان نباید به امید ناشران برای بالا بردن تیراژ کتاب خود بمانند بلکه باید دولت با حمایت مالی و معنوی جهش علمی در این زمینه به وجود آورد تا حوزه کتاب رونق پیدا کند.

وی اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته موسسات علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در همه رشته های اجتماعی دانشگاهی، خانواده، روانشناسی، کودک و غیره وجود دارند که با اعتبارات دولت کارهای بزرگی انجام می دهند و ناشران نیز آنها را منتشر می کنند در حالی که در کشور ما درآمد حاصل از کتاب برای پژوهش کافی نیست و باید در این زمینه دولت بودجه لازم را اختصاص دهد تا کار پژوهشی انجام شود.

وی با بیان اینکه از این طریق بخشی از هزینه ها نیز به واسطه انتشار کتاب تامین خواهد شد گفت: ما از دولت می خواهیم بودجه های پژوهشی و تحقیقاتی را برای تالیف و ترجمه کتاب های خود تامین کند، همانطور که زبان اسلام کتاب است نه شمشیر، از طریق کتاب می توان افکار، ایده ها، اندیشه و منطق را به گوش مردم و جهانیان رساند. در دنیای امروزی دیگر ضرب و شتم پاسخگو نیست و راه به جایی نمی برد.

حسینی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل در حوزه نشر، نگارش کم کتاب خوب است ادامه داد: کتاب خوب از جهات مختلف علمی و فنی باید عالمانه و براساس تحقیق باشد تا تولید بیشتر شود و از این طریق می توان جامعه را تشویق به خواندن کرد.

مدیرعامل انتشارات مجد، با بیان اینکه باید کتاب از حالت نسخه ای خارج شود اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از نهادها، مراکز دانشگاهی و مدارس به دنبال نیاز و یا تحقیق، کتاب می خرند و آن را در اختیار مخاطبان قرار می دهند در حالی که باید شرایط را طوری به وجود آوریم تا مردم خود احساس نیاز کنند و کتاب بخرند.

به گفته حسینی بسیاری از مسائل خانوادگی، اخلاقی، روانی و غیره از طریق خواندن کتاب حل می شود و ما باید این اشتیاق را در فضایی که پر از تبلیغات شبکه های ماهواره ای در مورد کالاهای دیگر است به وجود آوریم.

ناشر نمونه سال 93 با اشاره به اینکه در دنیای مدرن کتاب مظهر اندیشه و تفکر است افزود: در شرایط فعلی بسیاری از گروه های افراطی در اسلام و مظاهر دیگر وجود دارند که سعی می کنند افکار و اندیشه های خود را به مردم القا کنند ما باید همانطوری که بزرگان دین و جامعه علمی کشورمان به کتاب اهمیت می دادند؛ از طریق ترویج کتابخوانی بین مردم باعث شویم تا عقاید این گروه های افراطی در افکار عمومی راه نیابد.

حسینی تصریح کرد: رهبران دینی، سیاسی و علمی که جنبه وطن پرستی و دینی داشته و دارند با کتاب مانوس بوده و در واقع جامعه را رو به جلو می برند.

وی با انتقاد از اینکه در دولت قبلی بسیاری از مبانی اخلاقی زیرپا گذاشته شد اظهار داشت: بداخلاقی ها در حال گذر است و ما باید با تولید کتاب خوب مردم را از بسیاری از افکار پلید دور کنیم.

حسینی با بیان اینکه باید حق انتخاب خواندن کتاب در هر موضوعی را به مردم واگذار کرد افزود: ما نمی توانیم به صورت دستوری به مردم بگوییم که چه بخوانند، خوانندگان خود تشخیص می دهند که چه اثری خوب است یا بد، و رسانه ها در این زمینه می توانند بسیار نقش آفرین باشند.

مدیرعامل انتشارات نشر اضافه کرد: کمک رسانه ها به مسوولان فرهنگی و ناشران در حوزه کتاب باعث می شود تا مطالعه و خواندن یک ارزش تلقی شود و همه سعی کنند که در اوقات فراغت خود به این ارزش مهم توجه داشته باشند.

حسینی گفت: انتشارات مجد با 150 عنوان کتاب چاپ اول سال 93 و 94 در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب حضور فعال دارد.

فراهنگ**9022**م.ب**1027

اطلاعات تکميلي

خواندن 918 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار