دوشنبه, 21 ارديبهشت 1394 ساعت 17:00

هنر شیعی در نمایشگاه کتاب تهران

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
عضو هیات علمی پردیس دانشگاه تهران در نشست «جایگاه هنر در تمدن ایرانی– اسلامی» گفت: گنبد سلطانیه با نمای فیروزه ای خود، نماد هنر شیعی به شمار می رود.
به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا ، این نشست با سخنرانی حسن بلخاری، عضو هیات علمی پردیس دانشگاه تهران، جبار رحمانی، سرپرست گروه مطالعات فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی، مهدی مقیسه مترجم پژوهشگر حوزه هنر اسلامی، در سرای اهل قلم برگزار شد.

بلخاری درباره هنر اسلامی گفت: از نگاه ما، هنر هنگامی هنر دینی نام می گیرد که دارای موضعی خاص باشد. هنر اسلامی در واقع متاثر از آموزه های شیعی، حنفی و سایر آموزه های اسلامی است. در ادیان مسیحی، بودایی و هند و چهره خدایان همواره سبب تقدس بوده است اما این تقدس در هنر اسلامی وجود ندارد چرا که خدا در اسلام مطلقاً از خود تصویری ارائه نکرده است.

وی افزود: هنر شیعی و موجودیت آن در هنر اسلامی همواره مورد بحث بوده است. هنر اصیل شیعی متاثر از هنر اسلامی است؛ اما متاسفانه پس از گذشت بیش از هفتصد سال هنوز موانع نظری در باب آن وجود ندارد. در باب هنر شیعی باید به گنبد سلطانیه اشاره کنم که در آن نمادهای شیعی به چشم می خورد. گنبد سلطانیه با نمای فیروزه ای خود نماد هنر شیعی به شمار می رود.

مقیسه نیز در ادامه اظهار کرد: یکی از راه های تشخیص هنر شیعی از غیرشیعی توجه به عوامل جغرافیایی، تاریخی و سیاسی است. هرجا حکام شیعی حضور داشته اند، هنر از فرهنگ شیعه متاثر شده است اما باید توجه کرد که گاهی هنرمندان مسلمان نبوده اند اما به دلیل وجود حاکمان وقت هنرشان برگرفته از هنر شیعی بوده است. امرا و حکام سنی نیز در راستای سیاست های خود نقش بزرگی را در حمایت از هنر شیعی ایفا کرده اند.

رحمانی آخرین سخنران این نشست بود که درباره جایگاه هنر در تمدن اسلامی - ایرانی گفت: هنرمندان اسلامی گاهی تحت شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و یا فرهنگی حاکم دست به آفریدن آثار هنری می زدند. در بررسی تاریخ هنر باید توجه دید که مسئله تامین معیشت غیر قابل انکار است و حتی هنرمندان شیعه نیز گاهی در بخش هنر عرفی و گاهی در بخش هنر مذهبی آثار خود را منتشر ساخته اند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت و گو با جهان» از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می شود.

فراهنگ **1355**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 1024 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار