یکشنبه, 20 ارديبهشت 1394 ساعت 19:00

ازتقدیر مفاخر گیلان تا صدور 655مجوز نشرکتاب در استان مازندران

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
همزمان با ششمین روز برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور جمعی از مسئولان وزارت ارشاد و مسئولان استان گیلان، مفاخر این خطه تقدیر می شوند.
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، براساس برنامه های تنظیم شده ششمین روز برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به نام گیلان نام گذاری شده از این رو مراسم و جشن ویژه ای به مناسبت این روز درنظر گرفته شده که فردا(دوشنبه 21 اردیبهشت ماه 94) در بخش استان ها این رویداد بزرگ فرهنگی برگزار خواهد شد.

براین اساس بخش امور استان ها فردا میزبان فیروز فاضلی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان گیلان و احمد سمیعی گیلانی ادیب، مترجم و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی کشورمان خواهد بود.

همچنین در مراسم پاسداشت روز گیلان، از کتاب های «گیلانی ها در دیار هند» نوشته سیدعباس آزموده، آواز درخت گردو نوشته مجید دانش آراسته و کشت برنج در گیلان و دیگر ایالات جنوب دریای کاسپین با ترجمه جعفر خمامی زاده رونمایی می شود.

سخنرانی فریدون شایسته از مفاخر استان گیلان، شعرخوانی به زبان فارسی و گیلکی، معرفی مجموعه تمدن و فرهنگ گیلان و تجلیل از احمد سمیعی گیلانی که از شخصیت های برجسته استان گیلان است، از دیگر برنامه های روز گیلان در نمایشگاه کتاب تهران خواهد بود .



** ناشران موظف به نصب کپسول اطفای حریق در غرفه ها شدند

تمام ناشران حاضر در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، موظف به نصب کپسول اطفای حریق در غرفه های خود شدند.

طبق اعلام کمیته حراست نمایشگاه کتاب تهران، این اقدام با هدف ایجاد ایمنی و امنیت بیشتر در فضای نمایشگاه، همچنین جلوگیری از حوادث احتمالی انجام شده است.

با توجه به ازدحام جمعیت و شلوغی فضا، ورود نیروهای امدادی و آنش نشانی به محوطه مصلی به سادگی مقدور نیست. از همین روی، نصب کپسول اطفای حریق در تمامی غرفه های نمایشگاه کتاب، الزامی عنوان شده است.



** صدور 655 مجوز نشرکتاب در استان مازندران

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران از برگزاری 700 نمایشگاه کتاب در سراسر استان مازندران طی سال گذشته خبر داد و گفت: طی سال گذشته 655 مجوز نشرکتاب در این استان صادر شده است.

عباس زارع در مراسم پاسداشت روز مازندران گفت: استان مازندران حدود 162 ناشر دارد که در سال گذشته 732 عنوان کتاب با شمارگان یک میلیون و هزار جلد در این استان منتشر کرده اند؛ از این تعداد کتاب های منتشر شده حدود 716 عنوان تالیفی است. همچنین 655 مجوز نشر کتاب در سال گذشته صادر شده است.

وی ادامه داد: استان مازندران 384 واحد چاپی دارد و خوشبختانه اکثر تولیدات ناشران از سایر استان ها هم در استان مازندران صورت می گیرد.

زارع توضیح داد: در سال گذشته علاوه بر برپایی700 نمایشگاه کتاب، رونمایی از کتاب های «فرهنگ بومی»، برگزاری مسابقات کتابخوانی، تجهیز کتابخانه مدارس، راه اندازی ایستگاه مطالعه در مناطق مختلف، برگزاری کارگاه های آموزشی برای ناشران در خصوص موضوعاتی چون شابک، فیپا و...، تجلیل از ناشران برتر از دیگر برنامه های ما بوده است که برخی از این برنامه ها در سال جاری هم انجام می شود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران افزود: سال گذشته حدود 80 میلیون تومان از ناشران استان خرید کردیم و امیدواریم که در سال 94 هم این خریدها ادامه پیدا کند؛ برنامه «ارمغان دانایی» از دیگر برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است که براساس این طرح، کتاب های آموزشی برای مسئولان نهادها و سازمان های مختلف ارسال می شو د. برنامه «کتابیاران مدارس» هم از دیگر برنامه های اداره متبوعه است که براساس آن دانش آموزانی که علاقمند به حوزه نشر و کتاب هستند و در این حوزه فعالند شناسایی و تقدیر می شوند.

زارع با اشاره به یکی از مشکلاتی که استان مازندران در حوزه فرهنگ و نشر با آن درگیر است گفت: نداشتن محلی دائمی برای نمایشگاه کتاب یکی از دغدغه های اساسی ما به شمار می آید البته اخیرا با درخواست هایی که از استانداری داشتیم خواهش کردیم تا فضایی دائمی برای برگزاری نمایشگاه کتاب استانی در نظر گرفته شود.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاه های کتاب استانی اشاره کرد و توضیح داد: سال گذشته یازدهمین دوره نمایشگاه استانی در استان مازندران برگزار شد و خوشبختانه استقبال خوبی هم از این نمایشگاه شد؛ در تلاش هستیم تا نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان نیز برگزار کنیم.



**رونمایی از دو کتاب انتشارات تکا در سرای اهل قلم

دو عنوان کتاب جدید از انتشارات تکا(توسعه کتاب ایران) سه شنبه 22 اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم رونمایی خواهد شد.

نشست رونمایی از این دو کتاب با عناوین «پریزاد» به قلم سارا جلوداریان و «بالاتر از اکنون» نوشته شیرینعلی مرادی از ساعت 13:45 در محل سرای اهل قلم برگزار خواهد شد.

این انتشارات در زمان برگزاری نمایشگاه در سالن شبستان، راهرو 26، غرفه 24 پذیرای علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی است.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار«خواندن، گفتگو با جهان»از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می شود.

فراهنگ**1355**1569

اطلاعات تکميلي

خواندن 1045 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار