یکشنبه, 20 ارديبهشت 1394 ساعت 18:44

تفکیک نمایشگاه کتاب و مطبوعات کار اشتباهی بود

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

کورش نوروزمرادی از کارشناسان کتابخانه مجلس و معاون سردبیر فصلنامه مطبوعات بهارستان اعتقاد دارد جداسازی نمایشگاه کتاب از نمایشگاه مطبوعات اشتباه است و این امر پسندیده نیست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در حالی که نمایشگاه کتاب بیست و نهم در جریان است همه روزه کارشناسان کتابخانه مجلس ضمن بازدید از نمایشگاه کتاب در غرفه کتابخانه نیز حضور می یابند. امروز کورش نوروزمرادی از کارشناسان کتابخانه مجلس و معاون سردبیر فصلنامه مطبوعات بهارستان در غرفه کتابخانه حضور یافت و از جداسازی نمایشگاه کتاب و مطبوعات اظهار نارضایتی کرد.

نوروز مرادی گفت: این نمایشگاه بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب است و چندمین نمایشگاهی است که مطبوعات از آن جدا شده است در حالیکه همانطور که مشاهده می کنید بسیاری از ناشران تخصصی در کنار ارائه منابع کتابی خود مطبوعات را نیز در نمایشگاه عرضه می نمایند. لذا جداسازی مطبوعات از کتاب در نمایشگاه ها بسیار به عرصه مطبوعات آسیب وارد کرده است.

وی افزود: مخاطب کتاب عام است و مخاطب مطبوعات خاص. در نمایشگاه کتاب ممکن است ده برابر نمایشگاه مطبوعات مخاطبان بیاییند و کتاب ها را ببینند و در کنار آن نیز مطبوعات را حتی به صورت چشمی ببینند و با عناوین آن آشنا شوند.

IMG 1717

نوروزمرادی گفت: کتاب، مطبوعات و لوح های فشرده محمل های اطلاعاتی هستند که در این میان محمل های ادواری در یک دوره ای کتاب می شوند. به طور کلی ارتباط تنگاتنگی میان این محمل های اطلاعاتی وجود دارد و پژوهشگران و محققان می بایستی کتاب و نشریات را در کنار هم مطالعه کنند تا به مطالب موردنیاز خود دست یابند و حتی به جرأت می توان گفت در این میان نشریات نقش مهم تری را ایفا می کنند چرا که اطلاعات آن به روز تر است در حالیکه وقتی این اطلاعات قدیمی می شود و به اصطلاح پا می خورد تازه کتاب می شود.

این کارشناس مطبوعات در ادامه افزود: مطبوعات به طور کلی به ادواری ها و مجلات تقسیم می شود. ادواری ها روزنامه ها و شبه روزنامه ها (روزنامه های محلی) هستند و عمر اطلاعاتی این ادواری ها کوتاه است. در کنار ادواری ها مجلات هستند که تعداد مجلات سه برابر ادواری ها است و عمدتاً مراکز پژوهشی هستند که مجلات را منتشر می کنند.  

وی افزود: بسیاری از نهادها مانند کتابخانه مجلس دارای چند شماره مجله است و در کنار آن هم کتاب هایی منتشر می کند. بسیاری از نهادهای دیگر هم در کنار کتابهای خود مجله چاپ می کنند. لذا همانطور که مشاهده می کنید ارتباط تنگاتنگی میان کتابها و مجلات و به طور کلی کتاب ها و مطبوعات وجود دارد و لذا نباید اینها را از هم جدا کرد و نمی توانیم نیز اینها را از هم تفکیک کنیم چون به هر حال هر دو محمل اطلاعاتی هستند و در کارهای پژوهشی به یک اندازه به کار می روند.

معاون سردبیر مطبوعات بهارستان تصریح کرد: در کنار این دو محمل ما یک محمل اطلاعاتی جدید به نام لوح های فشرده داریم. لوح های فشرده ای که همین اطلاعات کتابها و روزنامه ها را در بر می گیرد. حال نمایشگاه دیجیتال را برای این لوح های فشرده به راه انداخته ایم تا به اصطلاح کتاب، مطبوعات و لوح ها را از هم جدا سازیم در حالیکه این امر پسندیده نیست و آسیب رسان است.

وی در ادامه گفت: مخاطبان به دنبال اطلاعات هستند؛ فرقی ندارد که این اطلاعات در کجاست؟ مجله است؟ یا در یک کتاب یا در یک لوح فشرده. مخاطبی که اطلاعاتی را می خواهد در پی آن است که به آنچه می خواهد برسد حال در کتاب باشد یا مجله یا لوح. پس همانطور که مشاهده می کنیم جداسازی نمایشگاه این سه محمل اطلاعاتی کاملاً نادرست است.

نوروز مرادی گفت: به طور کلی کتاب مخاطب بیشتری در برابر دیگر محمل های اطلاعاتی (مطبوعات و لوح فشرده) دارد. همانطور هم که مشاهده می شود نمایشگاه کتاب شلوغ تر از نمایشگاه مطبوعات و نمایشگاه رسانه های دیجیتال است؛ لذا متولیان امر می توانستند از این فرصت استفاده کرده و مخاطبان کتاب را با لوح فشرده و مطبوعات نیز آشنا سازند.

IMG 1720

اطلاعات تکميلي

خواندن 1595 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار