یکشنبه, 20 ارديبهشت 1394 ساعت 15:46

ناشران و نویسندگان از همدلی و هم زبانی می گویند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب در حالی در مصلی تهران برگزار می شود که همدلی و هم زبانی به عنوان شعار سال 94 فضای این رویداد بزرگ را تحت تاثیر قرار داده و اهالی نشر و چاپ بیش از هر زمان دیگر نسبت به تحقق این شعار سخن می گویند.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا ناشران و نویسندگان در ایجاد همدلی و هم زبانی نقش مهم و اثرگذاری در جامعه دارند. در واقع نویسندگان و ناشران با محصولات خود روی ذهن های مردم و مخاطبان تاثیر می گذارند و آنان را به راه و هدف مورد نظر هدایت می کنند.

از این رو کار نویسندگان و ناشران را باید یک فعالیت ارزشمند، ماندگار و اثرگذار دانست که حاصل آن هدایت نسل آینده به سوی سعادت و نیکبختی است. در خصوص شعار همدلی و هم زبانی نیز وظیفه سنگینی بر دوش این قشر است.

همدلی و هم زبانی ریشه در نوع نگرش ها و بینش ها دارد و به عبارتی محصول و میوه باورها و اعتقادات یک ملت و جامعه است و نویسندگان و ناشران یکی از حلقه های ایجاد این نگرش در بین مردم محسوب می شوند.

از دیدگاه برخی نویسندگان و ناشران ایجاد اعتماد بین مردم، توجه به خواسته ها و واگذاری امور به بخش غیردولتی راه رسیدن به همدلی و هم زبانی است.



** همدلی بیشتر بین بخش خصوصی و دولتی

مشاور فرهنگی انتشارات امیرکبیر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در صورتی که دولت از تصدی گری خود در حوزه کتاب و فرهنگ بکاهد و امور را به بخش خصوصی واگذار کند همدلی بیشتری بین بخش خصوصی و دولت ایجاد خواهد شد.

محمد دهدشتی نقش دولت را نظارت بر امور دانست و افزود: در زمینه صادرات و ورود کتاب های مفید و مرجع به داخل نیز دولت می تواند به جای اینکه مستقیما وارد شود امور را به دست اندرکاران این حوزه واگذار و به آنها در این خصوص کمک کند و صرفا نقش نظارتی داشته باشد.

مشاور فرهنگی انتشارات امیرکبیر خاطرنشان کرد: برای مثال حمایت های جدی از اهل قلم می تواند سبب افزایش فعالیت های پژوهشی توسط آنها شود و سختگیری نکردن در ارایه مجوز به کتاب ها می تواند دولت را در اهداف چشم انداز توسعه 20 ساله و سند توسعه چهارساله کمک کند.

دهدشتی با بیان اینکه بخش خصوصی مخاطبان را بهتر می شناسد افزود: برای فرهنگ نمی توان از بالا برنامه ریزی کرد بلکه واگذاری امور به بخش خصوصی به عنوان جزیی از مردم در نهایت باعث همدلی و حرکت در مسیر موفقیت می شود.



** مردم و مسئولان همراه و همفکر باشند

حجت الاسلام رسول ابوالقاسمی مدیر انتشارات دارالحدیث در خصوص سال دولت و ملت؛ همدلی و هم زبانی گفت: اگر مردم و مسوولین با هم همراه و همفکر باشند بسیاری از مشکلات حل می شود و کل جامعه به پیشرفت می رسد.

وی افزود: مردم اگر اقتضائات دولت را درک کنند و دولت در زمینه فرهنگ سازی به مردم کمک کند به رشد فرهنگی بالا می رسند و جامعه را به تعالی می رسانند.

وی افزود: شعار امسال خود یک شعار فرهنگی است که مردم و دولت می توانند درک متقابل داشته باشند و در جهت رشد و اعتلای فرهنگی علم گام بردارند.

رضا حاجی زاده مدیر انتشارات هزاره ققنوس افزود: همدلی و هم زبانی بین مردم و مسوولین موجب اعتلای فرهنگ و حرکت به سوی کمال و سعادتمندی است. برنامه ریزی برای پیشرفت و رونق فرهنگی وظیفه ای بزرگ و همگانی است لیکن امروز در عرصه های مختلف مخصوصا در حوزه فرهنگ نیازمند حرکت جدی هستیم که مردم و مسوولین می توانند با افزایش علم خود از طریق کتاب خوانی به این موضوع کمک کنند.

شعبان حیدری مدیر انتشارات موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت افزود: همدلی و هم زبانی بین مردم و مسوولان موجب تقویت اعتماد مردم و مسوولان است. باید با همدلی و تعامل بیشتر اقشار فرهنگی و تاثیرگذار در تحقق شعار سال 94 تلاش کنیم.

وی افزود: مسوولین می توانند با ارزان کردن قیمت کتاب مردم را در خرید آن یاری کنند که این خود نوعی همدلی و هم زبانی بین دولت و ملت ایجاد می کند.



** توجه به خواسته های ناشران و نویسندگان

حسین جعفری مدیر اجرایی غرفه انتشارات سروش در بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب درباره تاثیر شعار همدلی وهم زبانی دولت و مردم به ویژه در حوزه کتاب در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: زمینه های همدلی وهمفکری را باید در نیازهای فی مابین جستجو کرد

وی افزود: انتظاراتی که ناشران ازدولت دارند مورد توجه قرار گیرد و درعین حال انتظاراتی که دولت نسبت به صنعت نشر دارد ناشران و نویسندگان باید برای تحقق آن تلاش بیشتری کنند.

جعفری اظهار کرد هم چنین ناشران باید بدون آنکه باری بر دوش دولت بگذارند بتوانندمشکلات خود را با صبوری و بررسی های کارشناسی حل کنند. ما باید توجه کنیم که درعین مطالبات حقوق خود در حوزه فرهنگ وظایف خود را نیز بدانیم و نباید فقط به شعار بسنده کرد.

حمید غفاری مدیرعامل نشر عروج وابسته به موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی (ره ) در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت : اگر به مبانی فرهنگی خود رجوع کنیم مبانی اخلاقی و هنجاری جزیی از فرهنگ جامعه ما هستند. توجه مسوولان ومردم به این دو اصل به سمت همدلی وهمزبانی پیش خواهد رفت.

وی افزود: باتوجه به تاریخ غنی و قدوسی بودن فرهنگ ایرانی باید باورهای مردمی که پتانسیل های قوی برای ایجاد هماهنگی فرهنگی و همدلی است در راستای هم زبان شدن دولت و ملت پیش رود.

مرتضی فرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در شعار همدلی وهم زبانی دولت و ملت از زییا ترین کلمه ها استفاده شده که باید به طور زیبایی درعمل نیز به ویژه در حوزه فرهنگ به کار گرفته شود.

این ناشر گفت: مردم ما همان طور که در شرایط سخت به ویژه دوران جنگ ثابت کردند که با همدلی وهمزبانی با دولت توانستند پیروز شوند اکنون نیز این باورها در درون آنان وجود دارد که می توانند با این شعار وکلید واژه ها زنده شده و درحوزه فرهنگ و ساماندهی وضعیت نشر بسیار موثر باشد.

بهرنگ کیائیان مسوول دفتر انتشارات چشمه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: همدلی وهم زبانی دولت و مردم بیشتر کارکرد سیاسی دارد تا فرهنگی و مردم از تصمیماتی که دولت در حوزه سیاسی یا اقتصادی می گیرد حمایت می کند؛ در حوزه فرهنگ این مسایل برعکس بوده و دولت باید خود را با مردم هم دل کند.



** رهنمودهای رهبری به درستی اجرا شود

معاون آموزشی و اجرایی انتشارات مدرسان شریف با ابراز خرسندی از نامگذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان دولت و ملت، همدلی و هم زبانی اظهارکرد: هر ساله رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال، انرژی مضاعفی به ملت تزریق می کنند و به طور کل همکاری دولت و نهادهای اجرایی با بخش خصوصی بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد.

ایمان مقدم افزود: در صورتی که رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به درستی اجرا شود به طور حتم به پیشرفت کشور منجر خواهد شد اما در حوزه کتاب مشکلاتی وجود دارد که این موفقیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی خاطرنشان کرد: موسسه مدرسان شریف همچون سال های گذشته با تاسی از رهنمودهای گهربار رهبر معظم انقلاب منویات ایشان را سرلوحه و هدف خود قرار داده و از هیچ کوششی برای توسعه فرهنگی و آموزشی ایران فروگذار نمی کنند.

معاون آموزشی و اجرایی مدرسان شریف تصریح کرد: در صورتی که واسطه ها بین دولت و بخش خصوصی در حوزه کتاب حذف شود موفقیت کشورمان در این حوزه بیش از پیش خواهد بود.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که از چهارشنبه گذشته در مصلی تهران آغاز به کار کرده تا 26 اردیبهشت ماه جاری از ساعت 10 تا 20 برای بازدید عموم دایر است.

فراهنگ9338 **1922**9132**7537**

اطلاعات تکميلي

خواندن 955 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار