یکشنبه, 20 ارديبهشت 1394 ساعت 14:00

انتشار عقد اللآلی از سوی کتابخانه مجلس

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عقد اللآلی اثر ملا محمداسماعیل فدائی کزازی (م1262ق) از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

این کتاب اثری از فقیه، متکلم، ادیب و شاعر ناموری از غرب ایران در قرن سیزدهم هجری قمری به نام ملامحمد اسماعیل فدایی کزازی است که نمونه ای از گرایش های مطرح در ایران شیعی دوران صفویه به بعد را که بیشتر نزد فقها و متحدثین و متکلمین شایع بوده است منعکس می سازد. گرایشی که خلوص دینی و عقیدتی را در پیرایش دین از فلسفه یونانی و تصوف و عرفان شرقی می شمرد و سعی در بازسازی اصول و مبادی نظری رایج براساس نصوص دینی و مستقلات عقلی داشت.

این کتاب عقد اللئالی نام دارد و دیگران نام هایی چون هیکل همایون، جواهر گوناگون و یا نور العین فی بیان الحق او الشین هم بر آن نهاده اند. اما در اینکه این کتاب عِقد خوانده می شود یا عُقد بحث فراوانی شده است که عِقد درست تر به نظر می رسد همچون عقد الفرید.

نویسنده در این مجموعه پر حجم که شامل مباحث حکمی، فقهی، موعظه و نصایح است در عین داشتن انسجام از هر مسئله ای چون آیه، روایت، داستان تاریخی، و حتی ضرب المثل های رایج آن زمان برای تأثیرگذاری در مخاطب استفاده کرده و آن قدر در آن اصرار ورزیده است که ممکن است کسی این کتاب را کشکول یا جنگ بداند که نویسنده برای خوانندگان خود فراهم کرده است.

این کتاب در دو جلد از سوی انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در سال 94 با تصحیح و تحقیق دکتر غلامرضا فدائی و مهدی سلیمانی آشتیانی منتشر شده است.

اطلاعات تکميلي

خواندن 1150 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار