یکشنبه, 20 ارديبهشت 1394 ساعت 13:00

کارنامه 21ساله فعالیت میراث مکتوب در نمایشگاه ورق خورد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نشست «نگاهی به کارنامه 21 ساله فعالیت مرکز پژوهشی میراث مکتوب» عصر شنبه 19 اردیبهشت ماه با حضور پنج نفر از استادان و کارشناسان این حوزه در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد.
به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا ، اکبر ایرانی رئیس مرکز پژوهشی میراث مکتوب، علی اشرف صادقی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عبدالرسول خیراندیش استاد دانشگاه شیراز، عمادالدین شیخ الحکمایی پژوهشگر اسناد، متون و کتیبه های تاریخی موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران و یونس کرامتی استادیار پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران حاضران در این نشست بودند.

ایرانی در این نشست گفت: سه، چهار سالی است که 19 اردیبهشت در تقویم رسمی کشور به عنوان اسناد ملی و میراث مکتوب نامگذاری شده است. چون زمان آن اواسط نمایشگاه قرار گرفته است ناچار بوده ایم در این سرا در نشست دو ساعته با چند سخنرانی به بزرگداشت آن اهتمام بورزیم و این روز را ارج نهیم.

وی گفت: 270 اثر منتشر شده توسط میراث مکتوب در 311 مجلد می تواند مجالی را برای پژوهشگران فراهم آورد و پاسخی روشن برای سوال های پیش رو فراهم سازد که مثلا تاسیس این موسسه چه تاثیری بر نشر علم در کشور، ایجاد امید در نسل علاقمند به مباحث پیشینیان، رونق تحقیق متون و شناسایی نسخ مفقوده داشته است. در واقع می توان دید این آثار چه گره های کوری را گشوده و چه موانعی را از راه محققان و مصححان متون فارسی برداشته ، چه آسیب هایی را شناسانده و با نقد فراگیر خود چه آسیب هایی را جلوگیری و درمان کرده است.

ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما باید به پیشگاه این مردم پاسخگو باشیم که با نشر این آثار تا چه اندازه به ترویج زبان و ادب فارسی کمک کرده ایم، تا چه حد به تقویت و هویت فرهنگی و ملی خود یاری رسانده و مفید بوده ایم، چه مقدار از رهگذر مباحث و متن شناسی، به شیوه و سبک زندگی اسلاف و گذشتگان خود رسیده ایم و نسل امروز را با شیوه های کامیابی آنها آشنا ساخته ایم.

یونس کرامتی نیز در این نشست درباره کارنامه مرکز میراث مکتوب در حوزه «تاریخ علم» گفت: استانداردهای مرکز میراث مکتوب از سایر ناشران این حوزه بسیار بالاتر است.

وی افزود: متون تصحیح شده در حوزه تاریخ علم توسط این مرکز از آثار مهم هستند.

کرامتی ادامه داد: کتاب فواید راه آهن نوشته محمد کاشف یا فردی که مشهور به کاشف السطنه است و مقبره اش در لاهیجان قرار دارد و شهرتش به خاطر وارد کردن چای از هندوستان به ایران است، سال هاست که به وسیله مرکز میراث مکتوب چاپ و منتشر شده اما متاسفانه توجه لازم به آن نشده است.

استادیار پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران از کتاب «جواهر نامه نظامی» که مرحوم ایرج افشار با تصحیح آن زمینه تحقیق پژوهشگران علم در حوزه تاریخ علم را فراهم کرده از دیگر آثار خوب مرکز پژوهش میراث مکتوب نام برد.

وی با ذکر جمله ای مشهور که در مصر خوب می نویسند، در بیروت خوب چاپ می کنند و در بغداد خوب می خوانند، گفت: مرکز پژوهشی میراث مکتوب نشان داده که در تهران هم خوب تصحیح می کنند، هم خوب چاپ می کنند و هم خوب می خوانند.

علی اشرف صادقی نیز در این نشست درباره فواید کتاب های مرکز پژوهشی میراث مکتوب و دستاوردهایی که برای فرهنگ جامه زبان فارسی دارند سخن گفت.

همچنین عمادالدین شیخ الحکمایی پژوهشگر اسناد، متون و کتیبه های تاریخی موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران گفت: ما تصحیح متن را ظاهرا از غربی ها آموخته ایم، اما هم اکنون در دنیای غرب هیچ کس متن را تصحیح نمی کند بلکه بیشتر درباره متن پژوهش می کنند.

وی افزود: بخش قابل توجهی از کار تصحیح متن که البته بسیار وقت گیر است به نحوی مکانیکی است و وقت زیادی می برد، اما لزوما کار علمی نیست بلکه کاری فنی است.

عبدالرسول خیراندیش با اشاره به اینکه هم اکنون 90 درصد صادرات ما و همچنین صدور نفت ایران از طریق خلیج فارس انجام می گیرد، گفت: متاسفانه درباره خلیج فارس در مرکز نشر میراث مکتوب چیزی در دست نداریم.

استاد تاریخ دانشگاه شیراز و نویسنده کتاب های «گنج نامه»، «تاریخ بوشهر» و «خلیج فارس» در بخش دیگری از سخنان خود گفت: واقعیت این است که محققان جنوب کشور همچنان با مشکلات دوری از مرکز روبه رو هستند.

در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آثار بیش از 2800 ناشر خارجی به نمایش در آمده و همچنین 165 هزار کتاب خارجی در نمایشگاه امسال عرضه می شود.

در این نمایشگاه همچنین دو هزار و 450 ناشر داخلی در دو هزار و 160 غرفه کتاب های خود را در معرض علاقه مندان قرار می دهند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی تهران که روز چهارشنبه با شعار خواندن، گفت و گو با جهان در مصلی تهران آغاز به کار کرد تا 26 اردبیهشت از ساعت 10 تا 20 به روی بازدید کنندگان دایر است.

فراهنگ **7537**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 1088 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار