یکشنبه, 20 ارديبهشت 1394 ساعت 12:30

یک روز با انجمن های دوستی ایران در نمایشگاه کتاب

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی پنجمین روز خود را سپری می کند که نهادهای فرهنگی ایران در خارج کشور از جمله 20 انجمن دوستی ایران مستقر در سایر کشورها در این رویداد بزرگ فرهنگی حضور فعالی دارند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا غرفه های انجمن های دوستی و سازمان های مردم نهاد از چهارشنبه گذشته همزمان با آغاز به کار بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فعالیت خود را شروع کرده و قرار است تا 26 اردیبهشت ماه جاری پذیرای بازدیدکنندگان باشد.

غرفه انجمن های دوستی و سازمان های مردم نهاد در طبقه دوم شبستان ( بخش بین الملل) مصلی تهران واقع است.

در ابتدای ورود به این بخش در غرفه انجمن دوستی ایران و تاجیکستان شعر درخت دوستی بنشان که کام دل دل به بار آرد توجه هر بازدید کننده ای را به خود جلب می کند.

انجمن های دوستی یکی از انواع سازمان های مردم نهاد است که با هدف تحکیم و گسترش روابط دوستانه و پیشبرد اهداف مشترک در زمینه های فرهنگی، علمی، فنپی، ادبی، هنری، اجتماعی بین ایران و سایر کشورها که تحت عنوان یک کشور مستقل در 'سازمان ملل متحد' به ثبت رسیده، تشکیل و فعالیت می کنند.

این انجمن ها پس از مهیا کردن شرایط تعریف شده وزارت امور خارجه با اخذ مجوز از وزارت کشور به فعالیت می پردازند.

اکنون حدود 70 انجمن دوستی ایران با سایر کشور ها به ثبت رسیده که حدود 25 انجمن فعال بوده و قریب بیست انجمن نیز در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دارای غرفه هستند.



** غرفه انجمن دوستی ایران و ارمنستان

نخستین غرفه ای که وارد آن شدیم مربوط به انجمن دوستی ایران و ارمنستان بود. سید محمد رضا دماوندی رییس انجمن دوستی ایران و ارمنستان هدف از تاسیس این انجمن را کمک به فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و هنری بین دو کشور عنوان کرد.

وی افزود: از سال 1387 کار خود را آغاز کرده ایم و هم اکنون یک دفتر در شهر تهران، یک دفتر در شهر تبریز و یک نماینده نیز در شهر ایروان پایتخت ارمنستان داریم.

دماوندی اظهار کرد: با وجود مشترکات تاریخی و فرهنگی بسیار بین کشور ایران و ارمنستان دو ملت شناختی بسیار کم و به گفته وی آن هم از نوع غلط از یکدیگر دارند.

دماوندی تعداد اعضای رسمی این انجمن را 70 نفر اعلام کرد و گفت: اکثر ایرانیانی که در ارمنستان از سوی دولت مشغول کارند و دانشجویان ایرانی فارغ التحصیل از دانشگاه های ارمنستان عضو این انجمن هستند.

در غرفه انجمن دوستی ایران و ارمنستان کتاب هایی نیز به نمایش گذاشته شده است.

وی با اشاره به کتاب های موجود در این غرفه، تاکید کرد: این انجمن همه کتاب های منتشر شده مربوط به کشور ارمنستان را یکجا جمع کرده و در این غرفه به نمایش گذاشته است.

دماوندی به فعالیت های هنری این انجمن اشاره کرد و گفت: این انجمن هم اکنون سه فیلم مستند در باره زبان و ادبیات فارسی در ارمنستان، تاریخ مسجد کبود و پیشنماز تنها روحانی ساکن در ارمنستان را در دست تولید دارد.



** غرفه انجمن دوستی ایران و فرانسه

رییس انجمن دوستی ایران و فرانسه نیز گفت: عمده فعالیت ما برگزاری هفته های فرهنگی ایران در فرانسه و فرانسه در ایران است. دعوت از اندیشمندان فرانسوی و سخنرانی آنان در اکثر دانشگاه های ایران نیز بخشی از کارهای ما برای دوستی بیشتر بین دوملت است.



***انجمن دوستی ایران و تاجیکستان

در غرفه انجمن دوستی ایران و تاجبکستان نیز یکی از اعضای این انجمن به خبرنگار ایرنا گفت: ارتباط فرهنگی ادبی خوبی با مردم و مقامات تاجیکستان داریم و فعالیت های ما شامل برگزاری مراسم ادبی، فرهنگی، بزرگداشت مفاخر و مشاهیر است که در کشور تاجیکستان با اقبال بیشتری روبرو می شود.

یکی دیگر از اعضای انجمن دوستی ایران و تاجیکستان هم با اشاره به مشکلات مالی همه انجمن ها، گفت: ما علاوه بر کمبود مالی از حمایت های معنوی و امکانات نیز محروم هستیم.



***انجمن دوستی ایران و ایتالیا نو پاست

عضو فعال انجمن دوستی ایران و ایتالیا هم به خبرنگار ایرنا گفت: ایران با کشور ایتالیا مشترکات فرهنگی بسیاری دارد و این انجمن با 18 عضو و در سال 93 با هدف استفاده از ظرفیت های فرهنگی دو کشور برای مبادلات فرهنگی، هنری و بازرگانی تاسیس شده است.



**انجمن های دوستی گره گشا هستند

مدیر عامل انجمن دوستی ایران و آرژانتین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این انجمن در سال 84 و با هدف افزایش تبادلات فرهنگی ، علمی و اقتصادی و کمک به بهبود روابط دو کشور تاسیس شده است.

اکرم جوادی نیا با اشاره به چاپ کتاب گلستان سعدی به زبان اسپانیولی برای مردم آرژانتین، گفت: با تلاش انجمن و کمک رایزن فرهنگی ایران در آرژانتین توانستیم مجوز ورود یک گروه موسیقی را به کشور بگیریم که نشست ها و اجراهای خوب و مردم پسندی را داشتند.

حضور انجمن های دوستی ایران و سایر کشورها در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و سایر رویدادهای فرهنگی یک پدیده میمون و فرخنده است زیرا این حضور می تواند زمینه های توسعه روابط ایران با این کشورها را بیشتر مهیا کند.

انجمن های دوستی با رویکرد توسعه روابط فرهنگی، علمی، فنی، ادبی، هنری، اجتماعی می توانند نقش بی بدیلی در خارج از کشور برای اشاعه فرهنگ غنی ایران ایفا کنند.

در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آثار بیش از 2800 ناشر خارجی به نمایش در آمده و همچنین 165 هزار کتاب خارجی در نمایشگاه امسال عرضه می شود.

در این نمایشگاه همچنین دو هزار و 450 ناشر داخلی در دو هزار و 160 غرفه کتاب های خود را در معرض علاقه مندان قرار می دهند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی که از چهارشنبه هفته گذشته در مصلی تهران آغاز به کار کرده تا 26 اردیبهشت ماه جاری از ساعت 10 تا 20 برای بازدید عموم دایر است.

فراهنگ ** 1293** 1569

اطلاعات تکميلي

خواندن 1046 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار