یکشنبه, 20 ارديبهشت 1394 ساعت 11:30

تجلیل نمایشگاه کتاب تهران از چهار ناشر فقید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
تهران - بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب در سرای اهل قلم و با برگزاری مراسمی از چهار ناشر فقید و پیشکسوت این عرصه تقدیر کرد .
به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا دراین مراسم با حضور سید عباس صالحی معاون وزیر فرهنگی وزیر ارشاد و رییس نمایشگاه یاد و خاطره محسن باقرزاده بیوکی، رسول دادمهر، احمد سیاح و محمودآقاجانزاده کاشی چی گرامی داشته شد.

سیدعباس صالحی در این مراسم گفت: سنت قدردانی از پیشکسوتان عرصه های مختلف که در فرهنگ ایرانی وجود دارد، سنتی پسندیده است.

وی گفت: طبیعی است که اهالی نشر که خود انتقال دهنده فرهنگ در جامعه هستند باید این سنت را پاس بدارند. هدفم از حضور در این محفل، از یک سو اظهار ارادت به اهالی نشر ایران و از سوی دیگر ادای دین نسبت به پیشکسوتانی است که امروز در کنار ما نیستند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این چهار ناشر در پویایی و مانایی جامعه نشر نقش موثری داشته اند و یاد و خاطره تک تک آنان در اذهان ما ماندگار است.

صالحی با یادی از زنده یاد باقرزاده گفت: برای من که از اهالی خراسان هستم، باقرزاده با انتشارات توس یک خاطره است و همیشه نشر او با عنوان نشری متلالو و ارزشمند به یاد می آورم.

وی افزود: باقرزاده کسی بود که تا از دست دادن سلامتی اش پای کار ایستاد . به واسطه دوستی نزدیکی که با وی داشتم به یاد می آورم که در سال های پایانی عمر و در حالی که با بیماری دست و پنجه نرم می کرد، چگونه با مرور خاطرات شیرین دوران کارش تلخی دردهای سخت را به فراموشی می سپرد. این امر نشان می دهد که اهالی فرهنگ انسان های قانع هستند که به چیزهای کوچک نیز قناعت می کنند.

صالحی درباره زنده یاد کاشی چی نیز گفت: مرحوم کاشی چی نیز چنین شخصیتی داشت. البته ما در امر نشر کاری به سلایق و علایق ناشران نداریم و تنها مهم این است که این افراد از نشر ایران پاسداری کردند و این دو عزیز فرصت هایی را برای نشر ایران فراهم کردند که از خاطر نشر ایران گسستنی نیست.

وی با یاد از زنده یاد دادمهر ادامه داد: همگی ما دادمهر را با نشر آثار دکتر علی شریعتی به خاطر می آوریم و نسل علاقمندان به آثار شریعتی مدیون مرحوم دادمهر است.

وی در آخر افزود: در ایران ناشرانی را داشته ایم که پیش از ناشر بودن عالم و محقق بودند و این ویژگی برهه ای از دوره نشر ما بود ، امیدواریم پابرجا بماند.

رییس نمایشگاه کتاب تهران سپس افزود: مرحوم سیاح نیز که افتخار شاگردی عالمان و بزرگانی از جمله حضرت امام(ره)، علامه رفیعی قزوینی و دیگران را داشت ترکیبی از محقق، عالم و ناشر بود. البته ما در 150سال گذشته از این ترکیب ها کم نداشتیم و چه بسیار ناشرانی که علاوه بر ناشر بودن نویسنده، محقق و عالم نیز بودند.

در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آثار بیش از 2800 ناشر خارجی به نمایش در آمده و همچنین 165 هزار کتاب خارجی در نمایشگاه امسال عرضه می شود.

در این نمایشگاه همچنین دو هزار و 450 ناشر داخلی در دو هزار و 160 غرفه کتاب های خود را در معرض علاقه مندان قرار می دهند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی تهران که روز چهارشنبه با شعار خواندن، گفت و گو با جهان در مصلی تهران آغاز به کار کرد تا 26 اردبیهشت از ساعت 10 تا 20 به روی بازدید کنندگان دایر است.

فراهنگ **9338**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 1067 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار