یکشنبه, 20 ارديبهشت 1394 ساعت 10:15

ترویج آگاهی، تنها راه شناخت کتاب های مفید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه ی علمیه قم ، در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب ، آگاهی دادن جوانان نسبت به منابع مطالعه را مهم ترین عامل بازدارنده از شیفتگی نسبت به کتاب های غیر مفید عنوان کرد.
به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری ایرنا، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فرصت خوبی جهت بهره مندی از نظرات، پیشنهادات و توصیه های ثمر بخش اهالی فکر و اندیشه ، در رابطه با مقوله ی کتاب و کتابخوانی است. هرساله بازدیدکنندگان در گروه های مختلف سنی، با دغدغه ها و سلیقه های متفاوت ، سهم عمده ای از این رخداد بزرگ فرهنگی را به خود اختصاص می دهند. در این میان، شاید یکی از با اهمیت ترین دغدغه های شرکت کنندگان، مربوط به دغدغه ی پدر و مادرانی است که با پرسش ' چه کتابی برای فرزندم مفید است؟' به نمایشگاه کتاب می آیند؛ و در واقع سعی دارند ضمن علاقمند کردن فرزندان شان به مطالعه ، بهترین و صحیح ترین انتخاب را داشته باشند.

یکی از شیوه های شناخت کتاب خوب، راهنمایی خواستن از افراد اهل مطالعه، عالم و متخلّق به اخلاق و آداب نیک است. حضور آیت الله حسینی بوشهری در بازدید از بیست و هشتمین نمایشگاه بین اللمللی کتاب تهران ، فرصت مغتنمی بود تا در این مورد از ایشان سؤال کنیم.

ایشان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا مبنی بر چگونگی جذب جوانان به مطالعه ی آثار منطبق با اصول و اخلاق اسلامی اظهار داشت : تنها راه رشد علاقه ی جوانان به مطالعه ی کتاب های مفید، آگاهی دادن است.

آیت الله حسینی بوشهری افزود : مشکلی که امروزه گریبانگیر نسل جوان ماست ، این است که فضایی ایجاد برای ارتقاء آگاهی شان ایجاد نشده است. و این آگاهی نداشتن دو سویه است ؛ نه آگاهی نسبت به اینکه چه کتاب هایی برایشان مفید است و زمینه دانش افزایی را فراهم می کند و نه آگاهی از اینکه چه کتاب هایی باعث ضرر و زیان است .

نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی، با ذکر توصیه ای اخلاقی از امام صادق (ع)، به فضیلت آگاهی و کسب علم و معرفت اشاره فرموده و گفتند: بارها اشاره کرده ایم که فرمایشات ائمه معصومین (ع) چراغ راه ما انسانهاست به شرط اینکه از این چراغ پر فروغ استفاده کنیم و بهره ببریم. امام صادق (ع) به حمّاد بن عیسی- از یاران امام صادق (ع) و یکی از اشخاصی است که در کتب رجالی ثقه دانسته شده و روایات او مورد قبول است- می‏فرمایند: ای حمّاد در طول شبانه روز دنبال کسب علم باش- حضرت (ع) زمان خاصی را برای کسب علم مشخص نمی‏کنند.

معاون جامعه مدرسین حوزه ی علمیه قم ، اظهار داشت : من فکر می کنم متولیان امور دینی ، امور فرهنگی ، رسانه های جمعی - چه صدا و سیما و چه سایر رسانه ها - اگر بتوانند اطلاع رسانی عمیقی نسبت به مسئله ی کتاب داشته باشند ، هدف ترغیب جوانان به مطالعه و آگاهی شان نسبت به منابع مطالعه تأمین خواهد شد.

آیت الله حسینی بوشهری ، هم چنین در پاسخ به سؤالی دیگر، درباره ی نحوه ارتقاء اخلاق در جامعه ، ابراز داشت: بخشی از لوازم ارتقاء اخلاق اسلامی در جامعه به نحوه ی رفتار عملی متصدیان امور اخلاقی ، باز می گردد. اگر رفتار ایشان منطبق با اصول رفتار اخلاقی باشد، بیشترین تأثیر را در ارتقاء اخلاقی جامعه خواهد داشت.

عضو خبرگان رهبری در ادامه افزود : امام صادق (ع) فرمودند : کونوا دُعاه الناس بِغیر ألسنتکم . گاهی اوقات بدون کمک گرفتن از زبان، به دعوت مردم به نیکی باید پرداخت یعنی رفتار ما بایستی عامل شیفتگی افراد به اخلاق اسلامی باشد. ممکن است کسی به فرض سخنران خوبی نباشد ولی رفتار او به دل بنشیند و مردم با رفتاری که از او ببینند مرید اسلام و دین گردند. از این مرحله که بگذریم ، طبعاً پیام های دینی ، تبلیغات دینی ، آموزه های دینی ، بیان شیوه ی زندگی اهل بیت و سیره ی پیامبر ، همگی می تواند نقش بسزایی در دعوت جامعه به خصوص نسل جوان به اخلاق دینی داشته باشد.

*آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری ، در سال 1335 در بخش بُردِخون از حوالی بندر دیّر استان بوشهر به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در مدرسه علمیه بوشهر آغاز کرد و پس از طی بخشی از دروس مقدمات به حوزه علمیه قم رو آورد و از استادان متعدد کسب فیض کرد. از جمله آثار تألیفی ایشان می توان، شرحی بر کتاب اجتهاد و تقلید عروة الوثقی ، شرح عربی بر کتاب اصول فقه ، و تقریرات دروس فقه و اصول را نام برد.

اندیشه **آ.ش **1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 1007 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار