شنبه, 19 ارديبهشت 1394 ساعت 19:15

عرضه یکصد هزار عنوان کتاب غیر تکراری در بخش بین الملل نمایشگاه

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
بخش بین الملل بیست وهشتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از مهمترین بخش های این نمایشگاه است، چرا که جدیدترین آثار منتشر شده ناشران دیگر کشورها را به دست پژوهشگران و علاقه مندان ایرانی می رسانند.
به گزارش عصر شنبه گروه فرهنگی ایرنا ، امسال بیش از نیمی از آثار موجود در بخش بین الملل مربوط به 5 سال اخیر (از 2011 تا 2015) کشورهای دیگر است و این امر نویدبخش دسترسی به دانش روز کشورهای دنیا به شمار می آید.

59 موزع در بخش لاتین و 87 شرکت کننده در بخش عربی بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند. هر غرفه تعداد زیادی از ناشران(توزیع کننده کتاب های چند ناشر) را پوشش می دهد که بر اساس شمارش صورت گرفته در بخش لاتین 2 هزار و 748 ناشر و در بخش عربی بیش از سه هزار ناشر شرکت دارند. در این دوره در مجموع یک صد هزار و 4 عنوان کتاب غیرتکراری در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

جای گذاری بخش های مختلف نمایشگاه بین المللی کتاب تهران براساس جغرافیای مصلی چینش شده و به همین دلیل قسمت بین الملل آن، به دو بخش تقسیم شده است. سفارتخانه ها، موسسات دولتی و دیپلماتیک که در طبقه دوم شبستان مستقر شده اند و بخش ارزی ـ ریالی نشر بین الملل در خیابان های پنجم و ششم مصلی واقع شده است.

بخش ارزی ـ ریالی نمایشگاه نیز به دو بخش لاتین و عربی تقسیم شده که کتاب های لاتین دربردارنده تمامی زبان های غیرعربی است.

کتاب های موجود در بخش بین الملل به دو بخش علمی و تجاری تقسیم می شوند. بخش علمی از دوره دوازدهم نمایشگاه به بعد دارای پوشش حمایتی شد، اما آثار تجاری که بیشتر مخاطب عام در جست وجوی آنهاست از پوشش یارانه خارج شدند. آثار تجاری دربردارنده تمام آثار غیرعلمی و دانشگاهی است. تقسیم بندی های دیگری نیز درباره آثار موجود در بخش بین الملل وجود دارد که به طور مثال می توان به آثار تحقیقاتی، درسی، متون درسی مقاطع بالا (دکترا به بالا) و پس از فارغ التحصیلی اشاره کرد.

بیشترین مخاطبان بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران را در مرحله نخست کتابخانه های کشور تشکیل می دهند. رده دوم مراجعه هیات های علمی دانشگاه ها و در رتبه بعدی متخصصان گروه های مختلف علمی هستند. دانشجویان مقاطع دکترا و بالاتر از دیگر گروه مخاطبان این بخش را شکل داده اند.

ناشران و موزعان بخش بین الملل نیز تقسیم بندی های خاص خود را دارند و شامل ناشران مستقیم، نمایندگان منطقه ای (به طور مثال نمایندگان خاورمیانه ای که آثار ناشران آمریکایی یا اروپایی را به نمایشگاه می آورند)، نمایندگان مخصوص ایران (در سطوح مختلف انحصاری، رسمی، عادی و لیست مشتری) و Open Market هستند.

این ناشران آثار خود را بر اساس حوزه های جغرافیایی و زبانی در دیگر کشورها به فروش می رسانند.

فراهنگ **1355**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 1061 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار