شنبه, 19 ارديبهشت 1394 ساعت 13:45

کنکوری ها و چالشی به نام کتاب های کمک آموزشی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
چهارمین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی برگزار می شود که همچنان کتاب های کمک آموزشی و کنکوری در صدر مطالبات اغلب بازدیدکنندگان به شمار می رود.
به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا این بازار پررونق کتاب های کنکوری مختص به نمایشگاه کتاب نبوده و در سایر روزها نیز بازاری گرم و پرسودی برای ناشران است، به همراه دارد.

این در حالی است که چندین سال است دیو کنکور از این دیدار رخت بربسته و بر اساس سند چشم انداز توسعه ، مراکز دانشگاهی زیادی در سرتاسر کشور برای جذب دانشجو راه اندازی و دایر شده است اما نکته ای که حائز اهمیت است تداوم رونق بازار ناشران کنکوری است که هیچ گاه از سکه نیفتاده اند و با تبلیغات پرزرق و برق و هزینه های میلیاردی خودشان همه ساله جوانان بسیاری را برای خرید محصولاتشان ترغیب می کنند به گونه ای که حتی با ارائه مبالغ کلان ، دارندگان رتبه های نخست کنکورهای سال گذشته را ترغیب به حضور در تبلیغاتشان می کنند.

در این گزارش ، سعی شده تا به این سوال پاسخ داده شود که چه عواملی سبب اشتیاق جوانان به کتاب هایی که بر اساس آمار چند ساله گذشته کمتر به درد متقاضیان کنکور خورده است ، چرا که همه ساله شاهد رتبه های بالایی از جوانان روستایی و مناطق محروم کشورمان هستیم که هیچگاه به این منابع دسترسی نداشته اند.



** ارائه مباحث کلی در دانشگاه ها

صمد کرمی ، دانشجوی حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: کتاب هایی که در دانشگاه ها ارائه می شوند ، مباحث کلی داشته و کمتر به جزئیات کنکوری می پردازند.

این دانشجوی 25 ساله اظهار داشت: این شرایط کتاب ها سبب می شود تا هنگامی که برای آزمون ارشد و یا وکالت شرکت می کنیم؛ نتوانیم به اهدافمان دست یابیم.

وی گفت: کتاب های ارائه شده در دانشگاه ها جوابگوی نیازهای دانشجویان نبوده و همین امر سبب سوق آنان برای دستیابی به کتب آموزشی می شود.

کرمی افزود: اغلب موضوعاتی که در کتب دانشگاهی مطرح می شوند، گسترده بوده و حتی بخشی از آن ها برای کنکورها و یا آزمون های دیگر طراحی نشده اند.



** جزئیات مباحث در کتاب های درسی مطرح نمی شوند

سجاد رضایی ، 13 ساله دانش آموز کلاس ششم نیز در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: کتاب های کمک آموزشی برای انجام تکالیف مدرسه بسیار موثر هستند.

وی افزود: مطالبی که معلمان در کلاس ها عنوان می کنند ، اغلب به صورت کلی بوده و جوابگوی نیاز دانش آموزان نیستند.

این دانش آموز اظهار داشت: کتاب های درسی مدارس کمبودهای محتوای زیادی دارند و تمام جزئیات مباحث در آن ها مطرح نمی شوند.

وی ادامه داد: دانش آموزان ناچار هستند برای یادگیری جامع تر و کامل تر به سراغ کتب های آموزشی بروند.

رضایی خاطرنشان کرد: کتاب های کمک آموزشی راحت تر مطالب را به دانش آموزان یاد می دهند و حتی در برخی موارد معلمان نیز تشویق می کنند تا از این کتاب ها خریداری کنیم.



** حفظ مطالب ؛ اجباری برای ورود به دانشگاه ها

آیدا قنادی 22 ساله ، دانشجوی برق دانشگاه سراسری قم نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه مباحثی که اساسی است در کلاس های دانشگاهی بیان می کنند ، کافی نبوده و در برخی مواقع این شائبه ایجاد می شود که آنان فقط می خواهند هرچه سریع تر زمان کلاس به پایان برسد.

وی افزود: دانشجویان به خوبی آگاهند که برخی از اساتید هیچ گونه انرژی و انگیزه ای برای آموزش در سر کلاس ها ندارند.

این دانشجوی کشور گفت: همچنین کتاب هایی که در مقطع کارشناسی ارائه می شوند، سرفصل های مباحث ارشد را نداشته و یا تدریس نمی شوند.

وی ادامه داد: یکی از معضلات اصلی نظام آموزشی کشور مبحث حفظ مطالب است؛ هرچند که همگان بر این باورند که یادگیری مطالب مهم تر است اما این معضل در سیستم آموزشی کشور ریشه دوانده است.

قنادی خاطرنشان کرد: مجبوریم برای ورود به دانشگاه های کشور به سمت حفظ مطالب روی آوریم که در این زمینه کتاب های کنکوری کمک شایانی می کنند.



** کتاب های درسی کامل و جامع نیستند

یک ناشر کتب آموزشی دانشگاهی نیز به خبرنگار ایرنا می گوید: استقبال دانشجویان و جوانان از این گونه کتاب ها به سبب مبهم بودن کتاب های ارائه شده در مدارس و دانشگاه ها است.

احمد سلیمانی افزود: کامل و جامع نبودن مباحث آموزشی در کتاب ها منجر به سوق جوانان به کتب کمک درسی شده است.

وی گفت : همچنین یکی از دلایلی که منجر به رونق کتاب های کمک آموزشی و کنکوری می شود ، خود دانش آموزان هستند؛ به گونه ای که آنان طی سال تحصیلی خصوصا در آخرین مقطع دوره متوسطه کمتر به فکر خواندن دروس هستند و چند ماه مانده به کنکور به سراغ این گونه کتاب ها می آیند تا بلکه با حفظ سوالات بتوانند وارد دانشگاه های کشور شوند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که از چهارشنبه گذشته در مصلی تهران آغاز به کار کرده تا 26 اردیبهشت ماه جاری برای بازدید عموم از ساعت 10 تا 20 دایر است.

فراهنگ ** 9187 ** د . الف** 1569

اطلاعات تکميلي

خواندن 1164 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار