شنبه, 19 ارديبهشت 1394 ساعت 13:00

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه کشور:مرکز اسناد، اعتماد عمومی برای حفظ هویت ملی را جلب کند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه کشور گفت: هم اینک گنجینه اسناد غیر دولتی در بین مردم مناطق مختلف وجود دارد که محور فعالیت ها در مرکز اسناد و کتابخانه ملی باید جلب اعتماد عمومی برای جمع آوری این اسناد و حفاظت از هویت ملی باشد.
به گزارش ایرنا سید میراحمد محیط طباطبایی، شنبه در آیین افتتاح نمایشگاه بزرگان فرهنگ ایران زمین در آیینه اسناد در شیراز بیان کرد: هم اینک بسیاری از اسناد تاریخی و آثار هنری و موزه ای در خانه های مردم است و چه بسا شمار این آثار نزد مردم ده ها برابر آثار موجود در موزه ها باشد.

وی افزود: مردم ایران همواره حافظان فرهنگ، تاریخ و اسناد کشور ما بوده و هستند و باید با جلب اعتماد عمومی این اسناد تاریخی را به مرکز اسناد و کتابخانه ملی هدایت کرد تا از آنها به روش های اصولی محافظت شود.

محیط طباطبایی اظهارداشت: امروزه اطلاعات یک سند تاریخی بسیار ارزشمندتر از خود سند است زیرا نسخه ای از آن سند به صورت دیجیتال به عنوان یک منبع در اختیار محققان، پژوهشگران و مخاطبان قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: استان فارس از دیرباز به عنوان یک مرکز فرهنگی با قلمرو گسترده و پوشش استان های جنوبی کشور در اسناد تاریخی آورده شده است که اسناد زیادی در بین مردم این استان و منطقه وجود دارد.

او بابیان اینکه باید فعالیت های موثری برای هدایت اسناد در اختیار مردم به مرکز اسناد فارس انجام شود ادامه داد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در عملکرد و فعالیت ها باید حامی و پوشش دهنده استان های جنوبی و همجوار خود مانند بوشهر را تحت پوشش داشته باشد.

محیط طباطبایی عنوان داشت: عملکرد مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران یک عملکرد موزه ای است زیرا بخش مهمی از حافظه و مستندات تاریخی را در خود نگهداری و معرفی می کند.

وی افزود: سند در مرکز اسناد و کتابخانه ملی تعریف مشخصی دارد اما معتقدیم سند تاریخی صرفا اسناد و مستندات دولتی و شخصی نیست بلکه هر آنچه روابط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم را بیان کند به عنوان سند شناخته می شود و باید در آرشیوها نگهداری شود.

این استاد دانشگاه گفت: عملکرد امروز آرشیوها نسبت به گذشته متفاوت است زیرا امروز آرشیوها به غیر از اسناد اداری و شخصی، سایر مستندات تاریخی از جمله اسناد مالی، اقتصادی و پولی را در اختیار دارند.

محیط طباطبایی بیان کرد:مرکز اسناد می تواند با بهره گیری از حافظه الکترونیکی امروز، اسناد، کتاب ها، مهرهای قدیمی و سکه ها در ادوار مختلف تاریخ؛ مجموعه اسنادی و منبع معتبری را برای افراد فراهم کند.

وی اضافه کرد:فارس استانی شاخص در بخش تاریخ و فرهنگ کشور است که امیدواریم مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در دوره مدیریت جدید خود بتواند با جلب اعتماد و گسترش قلمرو فعالیت خود، در بخش حفاظت از اسناد تاریخی به مفهوم کامل و نه تنها سندهای دولتی و یکصد سال اخیر فراتر عمل کند.

نمایشگاه بزرگان فرهنگ ایران زمین در آیینه اسناد با ارائه 50 سند تاریخی مربوط به سال های 1240 شمسی تا 1393 برپا شده است.

در این نمایشگاه اسناد مراحل تصویب آرشیو ملی، نمونه اسناد قدیمی و اسناد دولتی برای عموم به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه از امروز شنبه 19 اردیبهشت ماه جاری به مدت یک هفته در مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس برای بازدید عموم دائر است. ک/2

3002/ 1876

اطلاعات تکميلي

خواندن 1032 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار