شنبه, 19 ارديبهشت 1394 ساعت 10:30

روند رو به رشد همکاری نمایشگاه های کتاب تهران و فرانکفورت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
'کلودیا دوبری' مسئول پروژه های بین المللی نمایشگاه کتاب فرانکفورت،با بیان اینکه همکاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با نمایشگاه فرانکفورت از نظر کمی و کیفی روندی رو به رشد داشته است،گفت: این گونه مشارکت های فرهنگی می تواند به شناخت مردم ایران و آلمان از یکدیگر کمک کند.
این مدیر آلمانی فعال در عرصه نشر کتاب، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت:

'من از سال 2006 به عنوان مسئول پروژه های بین المللی نمایشگاه کتاب فرانکفورت در خاورمیانه و آسیا در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت کرده ام. امسال ما حدود 400 عنوان کتاب از 150 نویسنده و ناشر در موضوعات مختلف مانند هنر، ادبیات، معماری و آموزش زبان آلمانی ارائه کرده ایم.

کلودیا دوبری افزود: علاوه بر این موضوعات، کتاب هایی نیز داریم که مخصوص کودکان هستند و تعدادی از آثار ارائه شده نیز به ایران و اسلام اختصاص دارند. همچنین کتاب هایی از نویسندگان آلمانی که به تازگی برنده جایزه شده اند را نیز در نمایشگاه امسال عرضه کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه میزان و کیفیت همکاری دوجانبه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت ارتقا پیدا کرده است و افزود: 'سال گذشته غرفه ایران در نمایشگاه فرانکفورت بازدیدکنندگان بسیاری داشت و استقبال از غرفه ایران و کتاب ها و آثار فرهنگی ایران در آلمان خوب بود. در مجموع ناشران ایرانی حضور قابل قبولی داشتند. وضعیت ظاهری، رنگ های به کار رفته در دکوراسیون و چینش غرفه ایران نیز جذاب تر و جالب توجه بود.'

دوبری درباره مشکلات حضور ناشران آلمانی در نمایشگاه کتاب تهران گفت: 'بزرگ ترین مشکل نه تنها برای ما بلکه برای بسیاری از ناشران خارجی در ایران این است که در ایران قوانین مربوط به کپی رایت رعایت نمی شود. اگر ایران نیز قوانین کپی رایت را رعایت کند، حضور ما بسیار ساده تر می شود و می توانیم کتاب های متنوع تر و جدیدتری را در نمایشگاه عرضه کنیم.

وی افزود: طی 8 سال اخیر که من در نمایشگاه تهران حضور داشته ام، گرچه همواره کاستی ها و فراز و نشیب هایی وجود داشته است اما می توانم بگویم که به طور کلی کیفیت این نمایشگاه از جهات گوناگون روندی صعودی و رو به جلو داشته است.'

دوبری درباره اهمیت فعالیت های فرهنگی و تاثیر آن بر روابط بین ملت ها افزود: 'ما سال هاست که در این زمینه فعال هستیم و به خصوص سعی می کنیم مردم سایر کشورها را با فرهنگ و زبان و ادبیات و هنر آلمان آشنا کنیم. متاسفانه مردمان ایران و آلمان شناخت بسیار ناچیزی از یکدیگر دارند و حتی گاهی اوقات ایران را با عراق اشتباه می گیرند و خیال می کنند Iran همان Iraq است! چون همه مردم تحصیل کرده نیستند اما وقتی شما در چنین رویدادهایی ایران را از نزدیک می بینید، چیزهای زیادی یاد می گیرید.

این مدیر فرهنگی آلمانی خاطرنشان کرد: کاری که ما انجام می دهیم بسیار مهم است و باید سعی کنیم که مردم عادی کشورهای مختلف یکدیگر را بشناسند. در واقع، دیپلماسی فرهنگی باید مردم عادی را به هم نزدیک کند نه اینکه روابط کشورها را فقط در سطح دانشگاهیان و نخبگان فرهنگی و علمی گسترش دهد.

'نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت' (Frankfurt Book Fair) که از سال 1949 میلادی در کشور آلمان برگزار می شود، از لحاظ تعداد ناشران و بازدیدکنندگان، بزرگ ترین نمایشگاه کتاب دنیا و به دلیل میزان بالای تبادلات و معاملات در عرصه نشر یکی از مهم ترین نمایشگاه های کتاب در جهان است. در طول مدت برگزاری، نزدیک به هفت هزار ناشر از 100 کشور جهان در این نمایشگاه شرکت دارند و نزدیک به 300 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید می کنند. نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت در سال جاری میلادی، از 14 تا 18 اکتبر برگزار می شود و مهمان ویژه امسال این رویداد فرهنگی کشور اندونزی خواهد بود.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، سه شنبه 15 اردیبهشت ماه، با حضور حجت الاسلام والمسلمین 'حسن روحانی' رییس جمهوری، 'علی جنتی' وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مهمانان داخلی و خارجی گشایش یافت.

در نمایشگاه امسال برنامه های جدیدی برای معرفی برخی از کشورهای خارجی شرکت کننده تدارک دیده شده است که 'روز کشورها' یکی از آنهاست. در این روزها، رایزن های فرهنگی از کشورهای موسوم به آن روز حاضر خواهند شد. برنامه 'یک روز و یک زبان' نیز از ویژه برنامه هایی است که در همین راستا به صورت روزانه برگزار می شود.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت ماه با شعار «خواندن، گفت وگو با جهان» در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

در این نمایشگاه آثار بیش از 2800 ناشر خارجی به نمایش در آمده و همچنین 165 هزار کتاب خارجی در نمایشگاه امسال عرضه می شود.

شمار کشورهای خارجی شرکت کننده در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به 65 کشور می رسد در حالی که امسال در بخش بین الملل نمایشگاه کتاب حدود 130 غرفه فعال خواهد بود.

هر چند امسال کشور عمان به عنوان میهمان ویژه در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارد اما در این رویداد فرهنگی هر روز به یک کشور شامل ایتالیا، عمان، مکزیک، فرانسه، آفریقا، تاجیکستان، افغانستان، لهستان و گرجستان اختصاص یافته است.

در این نمایشگاه همچنین دو هزار و 450 ناشر داخلی در دو هزار و 160 غرفه کتاب های خود را در معرض دید علاقه مندان قرار می دهند.

اروپام**9330** 1701

اطلاعات تکميلي

خواندن 1195 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار