شنبه, 19 ارديبهشت 1394 ساعت 10:15

حضور ایتالیا در نمایشگاه کتاب تهران نقطه عطفی در روابط فرهنگی دوجانبه است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
'مائورو کونچاتوری' سفیر جدید ایتالیا در تهران، با تاکید بر ضرورت توسعه دیپلماسی فرهنگی بین تهران و رم، حضور کشورش در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را نقطه عطفی در روابط فرهنگی دو کشور و سرآغاز دوره نوینی از روابط دوجانبه ایران و ایتالیا دانست.
'مائورو کونچاتوری' (Mauro Conciatori) طی گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت:'امسال نخستین سالی است که ایتالیا بعد از چند سال غیبت، در این نمایشگاه بین المللی حضور پیدا کرده است. این حضور فرصتی است تا زمینه همکاری های جدی تر و گسترده تر فرهنگی بین دو کشور فراهم شود و ایران و ایتالیا فعالیت های فرهنگی مشترک قابل توجهی را آغاز کنند.'

وی با اشاره به دیدار 'علی جنتی' وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و خانم 'استفانیا جانینی' وزیر آموزش عالی و دانشگاه های ایتالیا و 'داریو فراچسکینی' وزیر میراث و فعالیت های فرهنگی این کشور در اسفند ماه سال گذشته و امضای برنامه اجرایی و تفاهم نامه همکاری فرهنگی سه ساله ای در رم، افزود: 'حضور ایتالیا در نمایشگاه بین المللی کتاب امسال تهران نخستین دستاورد عملی این تفاهم نامه است که همکاری برای ترجمه و انتشار کتاب و ادبیات ایتالیایی به فارسی و برعکس، اکران فیلم های سینمایی و برگزاری کنسرت های موسیقی در دو کشور، حفاظت از آثار باستانی و تبادل اطلاعات بین موزه ها و مراکز فرهنگی دو کشور را شامل می شود. در واقع، شرکت ما در این نمایشگاه نماد آغاز دوره نوینی از همکاری بین تهران و رم است.'

این دیپلمات ارشد ایتالیایی همچنین تاکید کرد: 'امروز انگیزه و ضرورت زیادی برای برقراری و گسترش دیپلماسی فرهنگی بین ایران و ایتالیا وجود دارد. چون مردم دو کشور به لحاظ فرهنگی و نگاهی که به مقوله فرهنگ دارند بسیار به هم شبیه اند. حتی ایرانی ها و ایتالیایی ها به لحاظ چهره و احساس هم خیلی به هم شبیه هستند! بنابراین دولت ها باید زمینه های آشنایی بیشتر دو ملت را فراهم کنند و ابزارهای مورد نیاز را در اختیار مردم قرار دهند و کتاب ها در این زمینه خیلی مهم اند.

'به عقیده من ترجمه آثار ایتالیایی به زبان فارسی و برعکس می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد و این از اموری است که در صدر دستور کار فرهنگی ما در خصوص ایران قرار گرفته است. هر دو ملت از این همکاری دو سویه سود می برند. همچنین دانشجویان ایرانی که در دانشگاه های ایتالیا تحصیل می کنند می توانند اجتماعات فرهنگی مشترکی را با دانشجویان ایتالیایی شکل دهند و با مراکز آکادمیک کشور ما تبادل ایده و اطلاعات داشته باشند.'

وی با ابراز خرسندی از شکل گیری همکاری فرهنگی بین ایران و ایتالیا افزود: 'ما واقعا از فعالیت های فرهنگی با ایران لذت می بریم و مایه افتخار ماست. برقراری ارتباطات فرهنگی و توسعه همکاری و هماهنگی در این خصوص ساده تر از سایر امور بین دولت هاست. ملت ایران و ایتالیا هر دو صاحب تاریخ و تمدن باستانی بسیار غنی هستند و فعالان فرهنگی دو کشور عاشقانه و با علاقه وافری مشغول کار هستند.

'ابزارهای فرهنگی و به خصوص کتاب ها در روابط ملت ها با یکدیگر بسیار مهم هستند و حضور ایتالیا در این نمایشگاه بعد از چند سال غیبت می تواند نقطه عطفی در روابط فرهنگی دو کشور باشد و راه را برای توسعه همکاری های اقتصادی به خصوص در صنعت گردشگری هموار کند. اگر این گونه همکاری تداوم پیدا کند و متوقف نشود، رابطه دوجانبه تهران و رم می تواند در سایر زمینه ها نیز توسعه پیدا کند.'

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، سه شنبه 15 اردیبهشت ماه، با حضور حجت الاسلام والمسلمین 'حسن روحانی' رییس جمهوری، 'علی جنتی' وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مهمانان داخلی و خارجی گشایش یافت.

در این رویداد بزرگ فرهنگی بیش از300 هزار عنوان کتاب داخلی و 165 هزار کتاب خارجی عرضه شده است. در بخش بین الملل 65 کشور حضور دارند و در این بخش حدود 130 غرفه فعال است.

در نمایشگاه امسال برنامه های جدیدی برای معرفی برخی از کشورهای خارجی شرکت کننده تدارک دیده شده است که 'روز کشورها' یکی از آنهاست. در این روزها، رایزن های فرهنگی کشورهای مربوط به آن روز حاضر خواهند شد. برنامه 'یک روز و یک زبان' نیز از ویژه برنامه هایی است که در همین راستا به صورت روزانه برگزار می شود.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

اروپام**9330**1485**1517

اطلاعات تکميلي

خواندن 1057 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار