جمعه, 18 ارديبهشت 1394 ساعت 19:15

نمایشگاهی برای غنچه های ایران اسلامی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران علاوه بر میزبانی از اهالی فرهنگ و هنر، مامنی برای غنچه های ایران اسلامی در راستای افزایش آگاهی آنان برای ساختن ایرانی آباد است.
به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، سومین روز از نمایشگاه بین المللی کتاب در حالی سپری می شود که مصلای تهران علاوه بر بزرگسالان و دانشگاهیان پذیرای بسیاری از دانش آموزان به ویژه کودکان و نونهالان ایران زمین است.

صدای شاترهای مداوم دوربین ها که از لابه لای غرفه ها به گوش می رسد حکایت از آن دارد که هر یک از تصویربرداران و خبرنگاران در پی شکار سوژه ها و لحظه های ناب مرتبط با خواندن، نوشتن، کتاب، کتاب خوانی و غیره است.

پدران و مادرانی که برای آینده سازان ایران فردا، دست های کوچک کودکانشان را به گرمی گرفته و برای آشناسازی آنان با علم، فرهنگ و ادب این سرزمین آریایی آنان را به غرفه های انتشارات کودکان و نوجوانان می برند.

خنده های کودکانه این نوگلان وطن به همراه پرچم های ایران اسلامی در دستان نحیف و ظریفشان حاکی از رضایت آنان از حضور در این مهمانی پرشکوه فرهنگی است.



** آکادمیک نبودن فضای نشر در ایران

مدیر انتشارات ایرانیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: امسال سیزدهمین دوره ای است که در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارم و معتقدم اشتیاق مردم برای خرید کتاب های مختلف بیشتر از گذشته شده است.

نیلوفر تیموریان افزود: احساس می کنم امسال مردم امیدوارتر نسبت به دوره های گذشته شده اند و استقبال مناسب و مطلوبی از نمایشگاه کتاب داشته اند.

وی یکی از عوامل پایین بودن آمار کتاب خوانی را عدم معرفی مناسب و مطلوب کتاب دانسته و یادآور می شود اگر آمار کتاب خوانی در کشورهای اروپایی بیشتر است به سبب حمایت دولت ها در زمینه معرفی آثار ناشران است.

وی گفت: اگر دولت بستر معرفی کتاب های جدید را بیش از گذشته فراهم سازد، آنگاه به طور قطع شاهد افزایش آمار سرانه مطالعاتی در کشور خواهیم بود.

مدیر انتشارات ایرانیان ادامه داد: همچنین متاسفانه هم اکنون در اغلب مدارس به روی ناشران بسته است و کمتر مدرسه ای ساعات کتابخوانی برای دانش آموزان اختصاص داده است.

وی با بیان این که تجهیزات کتابخانه های مدارس فقط در اختیار برخی ناشران خاص قرار می گیرد خاطرنشان کرد: باید نهادها و سازمان های دیگر همچون آموزش و پرورش، شهرداری و غیره در زمین ارتقای فرهنگ سواد آموزی به وزارت ارشاد یاری رسانند.

تیموریان با اشاره به کتاب های موجود در زمینه کودکان و نوجوانان اظهارکرد: نیازمند خلق جذابیت های بیشتر در آثار ناشران هستیم.

وی گفت: هم اکنون هیجانی را که نوجوانان در پی آن هستند از کتاب ها به دست نمی آورند و در نتیجه آنان به سمت فضاهای مجازی سوق پیدا می کنند.

تیموریان افزود: همچنین فضای نشر در ایران آکادمیک نبوده و اغلب ناشران دوره هایی را که باید آموزش ببینند سپری نکرده اند.

وی یادآور شد: در چنین شرایطی ناشر صرفا به خاطر بازار، کتاب تهیه می کند در حالی که باید مخاطب شناسی داشته باشد.

مدیر انتشارات ایرانیان این عوامل را سبب افت آمار کتاب خوانی در کشور عنوان می کند.



** رشد کیفی طراحی های کتب کودکان

مدیر انتشارات برف نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که پنج دوره است که در نمایشگاه کتاب حضور دارد وضعیت امسال را بهتر از سال های گذشته عنوان می کند.

علی اکبر قدیانی اظهارکرد: خوشبختانه امسال تبلیغات و غرفه آرایی و اشتیاق مردم به خرید کتاب های کودکان و نوجوانان بیشتر از دوره های گذشته شده است.

وی یکی از راه های تشویق کودکان به کتابخوانی را تبلیغ مسوولین در مدارس ذکر می کند و یادآور می شود که اگر اگر مربیان و معلمان، دانش آموزان را به نمایشگاه های کتاب بیاورند و آنان را در این فضا قرار دهند؛ به طور قطع و یقین سبب ایجاد انگیزه در آنان خواهد شد.

مدیر انتشارات برف گفت: دیدن و لمس کردن کتاب ها توسط کودکان و نوجوانان سبب افزایش انگیزه آنان خواهد شد.

وی افزود: بسیاری از کتاب های کودکان و نوجوانان در گذشته از معضل طراحی های ضعیف در رنج بوده اند که خوشبختانه چند سالی است این امر اصلاح شده و هم اکنون کتاب های مختلفی با طراحی های جذاب در بازار وجود دارند.

قدیانی حمایت های دولتی را برای افزایش آمار کتاب خوانی موثر ندانسته و یادآور می شود: معتقدم بازاریابی ناشران در این زمینه مهم تر بوده و با تصویرگری مناسب و متن های مطلوب موثرتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه های تشویق مسوولین به امر ترویج فرهنگ کتاب خوانی ارایه بن های خرید است؛ این در حالی است که برخی همین بن ها را به ما بیاورند و خواستار نقد کردنشان بدون خرید کتبی هستند.

مدیرانتشارات برف اظهارکرد: همچنین متاسفانه نظارت چندانی بر روی قیمت های کتاب های کودکان و نوجوانان صورت نمی پذیرد.

وی گفت: این عدم نظارت سبب شده تا هر ناشری به دلخواه خویش قیمتی را بر روی کتاب بزند.



** محسسوس بودن اشتیاق والدین برای آموزش تربیت صحیح کودکان

مدیر انتشارات آموزش نوآموز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه مردم احساس نیاز بیشتری برای تهیه کتب به کودکانشان نسبت به سال های گذشته پیدا کرده اند.

مصطفی کریمی اظهارداشت: هم اکنون اغلب شهروندان در پی این هستند که چه کتاب هایی و یا چه وسایل آموزشی برای تربیت کودکانشان فراهم سازند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اشتیاق والدین به دانستن زیاد در امر تربیت کودکان کاملا محسوس است.

مدیر انتشارات آموزش نوآموز ادامه داد: این در حالی است که این کوشش ها برای جواب دادن به این نیازها پاسخگو نیست.

وی افزود: به طور مثال اگر فضای غرفه ها بزرگ تر بود تا کتاب های مختلف گوناگونی به صورت مجانی با حضور مربیان آگاه در آن مکان قرار می گرفت آنگاه دیگر شاهد پرسه زدن بچه ها در لابه لای جمعیت نبودیم.

کریمی اظهارداشت: اگر این فضا مهیا می شد آنگاه کودکان آزادانه با کتاب و وسایل آموزشی کار می کردند و والدین آنان نیز عکس العملشان را می دیدند تا بهتر از نیازهایشان آگاه شوند.

وی گفت: معتقدم هم اکنون به این جمعیت مشتاق اجحاف می شود و به سادگی از پاسخگویی به نیازهای آنان در زمینه تربیت و آموزش کودکانشان می گذریم.

وی افزود: نمایشگاه کتاب می تواند به جای یک مکانی برای خرید صرف فضایی برای آگاهی بخشی باشد و کودکان از بودن در آنجا لذت ببرند.

کریمی ادامه داد: مردمی که با وجود فشارهای اقتصادی و کمبود مناب مالی مشتاقانه دست کودکانشان را می گیرند و به نمایشگاه می آیند مستلزم توجهی بیشتر از این هستند.

مدیر انتشارات آموزش نوآموز خاطرنشان کرد: همچنین متاسفانه انسجام کاملی نیز بخش های خصوصی و دولتی در این نمایشگاه صورت نگرفته و همین امر سبب مشکلات متعددی شده است.

وی اظهارکرد: جوانان ایرانی برعکس همتایان خاورمیانه اش اغلب تحصیل کرده و دانشگاهی هستند و این افزایش سطح دانش نیاز آنان برای آموزش و تربیت صحیح کودکانشان را افزایش داده است.

کریمی گفت: فاجعه عدم پاسخگویی به این نیازها آنگاه نمود پیدا می کند که والدین پاسخ اشتباه می گیرند و از آنان سوء استفاده های مالی می شود که به طور مثال ادعای نابغه کردن بچه هایشان از جمعه این موارد است.

فراهنگ**9187**9132**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 1126 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار