جمعه, 18 ارديبهشت 1394 ساعت 16:00

بررسی و تحلیل روابط بین الملل کتابخانه مجلس

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

با حضور کارشناس بین الملل کتابخانه مجلس در غرفه کتابخانه، روابط بین الملل کتابخانه مجلس با سایر کتابخانه ها و مراکز اسنادی جهان تحلیل و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی امسال کتابخانه مجلس برنامه های ویژه ای برای حضور در غرفه تداریک دیده است؛ به همین منظور امروز جمعه 18 اردیبهشت ماه با حضور یاسر کنعانی در غرفه کتابخانه روابط بین الملل کتابخانه مجلس با سایر کتابخانه ها و مراکز اسناد جهان تحلیل و بررسی شد.

یاسر کنعانی در ابتدای سخنان خود گفت: با توجه به اینکه کشورهای بسیاری در نمایشگاه کتاب تهران حضور یافته و از غرفه کتابخانه مجلس نیز دیدن می کنند لذا می بایستی کتابخانه مجلس و خدمات آن را در سطح جهانی معرفی و انتشارات آن در سطح کلان شناسانده شود.

وی افزود: طی این دو سال بنا به سیاست های کتابخانه در نمایشگاه های بسیاری حضور یافتیم که یکی از این نمایشگاهها نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود. نمایشگاه کتاب فرانکفورت از لحاظ تعداد ناشران و بازدیدکنندگان بزرگترین نمایشگاه کتاب دنیا محسوب می‌شود و لذا معرفی کتب جدید، رایزنی با ناشران بین المللی و معرفی نشریات بین‌المللی کتابخانه از مهم‌ترین اهداف ترسیم شده برای حضور کتابخانه در این نمایشگاه بود و همچنین معرفی فعالیت‌های صورت گرفته در کتابخانه و انتشارات کتابخانه از فعالیت‌های تدارک دیده شده در این نمایشگاه بود.

کنعانی گفت: همچنین به دعوت وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، هیاتی از کتابخانه مجلس با سفر به استانبول از موزه و کتابخانه  توپقاپی بازدید و از نسخ خطی به نمایش در آمده بصورت اختصاصی بازدید کردند.

کارشناس بین الملل کتابخانه مجلس تصریح کرد: یکی از مهمترین برنامه های کتابخانه مجلس در حوزه بین الملل حضور در ایفلا بود. کتابخانه مجلس در نشست رؤسای کتابخانه‌های مجالس جهان شرکت نموده و طی این دیدار تصویر قدیمی‌ترین سند پارلمانی موجود در کتابخانه مجلس به رسم یادبود به کتابخانه مجلس فرانسه اهداء گردید.

کنعانی گفت: همچنین هیأتی از کتابخانه مجلس با حضور در کشور اسپانیا، در شورای جهانی آرشیو (ایکا) حضور یافت و از نزدیک از کتابخانه و آرشیو مجلس اسپانیا و کتابخانه سن لورنزو اسکوریال اسپانیا بازدید نمود. هدف کتابخانه مجلس از حضور در این نشست هماهنگی با شاخه منطقه آسیای جنوب غربی (سواربیکا) بود که کشورهای آسیایی در آن عضویت دارند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: همچنین امضای تفاهم نامه با عتبه حسینی (ع)، عتبه علوی (ع) و عبته عباسی (ع) نیز از دیگر برنامه های کتابخانه مجلس در سطح بین المللی بود.

کنعانی گفت: در این دیدارها مهمترین کتابها و مجلات و لوح های فشرده کتابخانه مجلس به مراکز مذکور ارائه شده و مجله Parliament’s library نیز در اختیار آنان قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: همچنین در راستای افزایش تعاملات بین کتابخانه ای کتابخانه مجلس موفق به برگزاری چند نمایشگاه اسناد و عکس های تاریخی شد که از میان آنها می توان به نمایشگاه عکس دو انقلاب بالنده در تحریم، نمایشگاه اسناد روابط تاریخی ایران و عثمانی با حضور رئیس مجلس ترکیه و قبرس ترک برگزار شد اشاره کرد.

کنعانی گفت: همچنین مراسم نمایشگاه عکس هنرمندان کشورهای آمریکای لاتین برگزار شد که تعدادی از تصاویر منتخب عکاسان کشورهای آمریکای لاتین شامل کشورهای مکزیک، بولیوی، ونزوئلا، کوبا، اکوادور و اسپانیا در معرض نمایش قرار گرفت.

غرفه کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در شبستان مصلی امام خمینی (ره)، انتهای راهروی 9، غرفه 14 قرار دارد.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» برگزار می‌شود.

اطلاعات تکميلي

خواندن 1351 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار