جمعه, 18 ارديبهشت 1394 ساعت 10:30

یهود، صهیونیسم و اروپا را از نمایشگاه کتاب تهران خریداری کنید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مرکز اسناد انقلاب اسلامی همزمان با برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ، کتاب یهود ، صهیونیسم و اروپا را عرضه کرد .
به گزارش روز جمعه گروه فرهنگی ایرنا ، بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با عرضه حدود نیم میلیون عنوان کتاب داخلی و خارجی تا 26 اردیبهشت ماه پذیرای عموم کتاب دوستان در مصلی بزرگ امام خمینی است .

کتاب یهود،صهیونیسم و اروپا تألیف ضحی ربانی خوراسگانی در پی بررسی نقش و تاثیر گذاری یهود بر تحولات مهم سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی اروپا در بستری تاریخی، از آغاز شکل گیری و پیدایی این قوم و همچنین تاثیرات جریان صهیونیزم از هنگام شکل گیری در اواخر قرن نوزده بر سیاستمداران و سیاست کشورهای اروپایی در جهت منافع صهیونیزم است .

به همین منظور و در راستای تبیین نقش و جایگاه یهودیت و در ادامه آن جریان صهیونیزم بر تحولات سیاسی اجتماعی اروپا ، این نوشتار به دو بخش اصلی یهود وصهیونیزم تا پایان جنگ جهانی دوم و یهود و صهیونیزم از پس از جنگ جهانی دوم تا زمان کنونی در اغاز قرن بیست و یکم تقسیم شده است.

در بخش اول با رویکردی تاریخی ریشه های شکل گیری جریان صهیونیزم مورد بررسی قرار گرفته است.از آنجایی که این امر مستلزم شناختی عمیق از ریشه های مذهبی ، ایدتولوژیک و همچنین عناصر هویتی این قوم می باشد ، دامنه این بررسی به قرن ها پیش تر و هنگام شگل گیری اولیه قوم یهود در زمان پیامبران الهی همچون ابراهیم ، اسحاق ، یعقوب باز می گردد. پس از آن وضعیت یهود در زمان حضرت یوسف و مهاجرت به مصر، دوران حضرت موسی و یوشع و بازگشت آنان به شامات و همچنین دوران حضرت داوود، سلیمان و تشکیل دولت یهود در بیت المقدس مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه به وضعیت یهود در دوران تسلط آشوری ها، بابلیان و تبعید به بابل ،امپراطوری پارسی هخامنشی، آزادی یهودیان و بازگشت به اورشلیم ، دوران سلطه سلوکیان و نهایتا یهود در دوران تسلط امپراطوری روم بر منطقه شامات اشاراتی رفته است.ورود یهود به اروپا ، پراکندگی در سراسرقلمرو آن در دوران امپراطوری روم در پی قیام یهودیان و اخراج انان از اورشلیم و همچنین نقش تجارت در ورود یهودیان به اروپا مواردی است که در ادامه به ان اشاره رفته است.

در قسمت بعدی وضعیت یهودیان در اروپای قرون وسطی، سکونت در گتوها ، علل سکونت در گتوها ، ثروت اندوری یهودیان به مدد روی آوردن و اشتغال به معاملات پولی و ربوی ، وضعیت یهودیان در هنگام جنگ های صلیبی، یهود ستیزی در اواخر قرون وسطا و به ویژه در دوران جنگ های صلیبی و علل و عوامل موجد ان، کابالیسم و تصوف یهودی در این دوران، وضعیت متفاوت یهودیان ساکن مناطق اسلامی مانند بغداد و اندلس و همچنین مرکزیت یهود در بغداد و انتقال ان به اندلس (اسپانیای اسلامی )، مورد بررسی واقع شده است.

فصل بعدی، وضعیت متفاوت یهود در عصر جدید اروپایی پس از جنگ های صلیبی و نقش و تاثیر قابل توجه یهود و یهودیت در شکل دهی به تمامی مظاهر و ابعاد تمدن جدید اروپایی را مورد بررسی قرار داده است ؛ در این بخش سعی شده با ارائه مستندات تاریخی به ارتباط یهود و شکل گیری نظام سرمایه داری غربی به عنوان مهم ترین جلوه تمدن غرب ، با توجه به نقش سرمایه های کلان یهود در دوران قرون وسطی در پی اشتغال به معاملات پولی و ربوی ، و نقشی که پول و سرمایه در این دنیای جدید ایفا می نمود ، پرداحته شود و تاثیر قابل تامل یهودیت بر سایر ابعاد تمدن جدید از رنسانس علمی و فرهنگی تا رفورمیسم مذهبی ، اکتشافات دریایی و شکل گیری استعمار اروپایی ، تحولات اجتماعی و عبور اروپا از نظام فئودالی به نظام بوژوازی و تحولات سیاسی و انقلابات اروپایی ناشی از تغییرات اجتماعی ، اقتصادی فوق ، مورد بررسی قرار گیرد.

پس از ان جایگاه بورژوازی و سرمایه داری یهود در استعمار پرتغالی ، هلندی و نهایتا امپراطوری بریتانیا ، پیوندهای استعمارگران اروپایی با بورژواری یهود و نقش و جایگاه اصلی یهود در شکل گیری استعمار اروپایی مورد بررسی واقع شده است. در پی آن به نقش یهود در انقلاب بورژوازی انگلیس، نقش یهود در شکل گیری فراماسونری های مدرن در قلمرو امپراطوری بریتانیا به عنوان ابزاری مهم در جهت استعمار گری ان و نهایتا نقش و نفوذ یهود در انقلاب فرانسه اشاراتی رفته است.

یهود در اروپای قرن نوزده عنوان فصل بعدی است که در ان به تاثیر یهودیان در شکل گیری نظام های ملی مدرن و بانک های اروپایی و همچنین جایگاه خاندان های یهودی مانند روتچیلدها ، و جایگاه ممتاز یهودیان در این دوران در کشورهای اروپایی و از جمله امپراطوری بریتانیا و همچنین فرانسه پرداخته شده است.

در فصل یازدهم شکل گیری جریان صهیونیزم در اواخر قرن نوزده ، ریشه ها و زمینه های ان ، ماجرای دریفوس ، تاثیر دلایل ایدئولوژیک ، نقش مطامع استعماری و همچنین گرایشات ناسیونالیستی در شکل دهی به صهیونیزم مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه به بخشی از سازمانهای اولیه صهیونیستی مانند کنگره جهانی صهیونیسم ، اژانس یهود، صندوق ملی یهود و کنگره یهودیان آمریکا که در تحکیم پایه های صهیونیزم نقشی اساسی ایفا نمود، پرداخته شده است.

در فصل دوازده، صهیونیزم در اروپای قرن بیست و نقش مهم یهود در انقلاب روسیه مورد بررسی قرار می گیرد. پس از آن فرایند تحقق ایده صهیونیستی تشکیل دولت یهود در این قرن بررسی شده و در این راستا جدا شدن منطقه شامات از امپراطوری عثمانی در پی فروپاشی ان در پایان جنگ جهانی اول، تقسیم متصرفات عثمانی بین فرانسه و انگلیس بر اساس قرارداد سایس –پیکو،صدور بیانیه بالفوراز سوی دولت انگلستان مبنی برموافقت با شکل گیری دولت یهود درمنطقه فسطین ، واگذاری قیمومیت فلسطین به انگلستان توسط جامعه ملل و همچنین دلایل موافقت غرب و اروپا با تشکیل دولت یهود بیان می گردد.

در فصل بعدی انتشار متنی به نام پروتکل های سران صهیونیزم و ایجاد جوی از یهود ستیزی و یهود هراسی در فاصله سال ای بین دو جنگ ، وقوع جنگ جهانی دوم ، هولوکاست ، واکنش صهیونیسم به هولوکاست ، پایان جنگ جهانی دوم و تقسیم فلسطین به دو دولت اسرائیل و فلسطین توسط نهاد تازه تاسیس سازمان ملل مورد اشاره واقع می شود.

بخش دوم به بررسی وضعیت صهیونیزم در دوران پس از جنگ جهانی دوم تا زمان فعلی و درآغاز قرن بیست و یک، در کشورهای اروپایی می پردازد. در فصل اول از این بخش ، نفوذ صهیونیسم در کل اروپا و اتحادیه اروپایی، سازمان ها و نهادهای صهیونیستی اروپایی ، نفوذ صهیونیزم بر رسانه ها، ارکان اقتصادی و ابزارهای مالی و نهایتا سیاستمداران و سیاستگذاران در نهادهای اتحادیه اروپایی پرداخته می شود.

در قسمت های بعدی نفوذ صهیونیسم در کشورهای مهم اروپایی به تفصیل و جداگانه مورد بررسی واقع می شود. در این ارتباط فصل دوم به بررسی نفوذ صهیونیزم در آلمان می پردازد. وضعیت صهیونیزم در المان پس از جنگ جهانی دوم ، روابط آلمان و اسرائیل و نهایتا نفوذ صهیونیزم بر سیاستمداران و سیاستگذاری ها مواردی است که در این فصل مورد بررسی واقع می شود.

فراهنگ **7537**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 1186 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار